اخبار
کد خبر : 8582 ۱۳۹۸/۰۷/۰۹   ۲۱:۵۶:۴۲

واکاوی فضای مجازی؛
سهمیه فرزندان، رانت استادان

 

انتشار اخباری درباره امتیازات فرزندان اعضای هیئت‌های علمی در کنکور سراسری، مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت و آنان از وجود این امتیازات انتقاد کردند و خواستار تعدیل آن شدند.

انتشار اخباری حاکی از وجود امتیازاتی برای فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور سراسری، باعث واکنش گسترده کاربران و به ویژه داوطلبان کنکور سراسری شد و آنان این سهمیه را به دور از عدالت دانستند.

*از فضل پدر

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، در روزهای اخیر و به دنبال انتشار اخباری در ارتباط با موضوع امتیازات فرزندان اعضای هیات‌های علمی در آزمون سراسری، به این موضوع واکنش نشان دادند. در فضای مجازی اخباری منتشر شد که حاکی از سهمیه پذیرش فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور سراسری بود. هرچند انتشار این خبر با واکنش مسوولان مواجه شد و آنان وجود سهمیه‌های گسترده و بدون ضابطه برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را رد کردند؛ اما وجود برخی امتیازات برای فرزندان اعضای هیات علمی برای دریافت انتقال به دانشگاه محل تدریس والدین آن‌ها مورد تایید قرار گرفت. با این حال کاربران همین امتیازات محدود را هم مورد انتقاد قرار دادند.

کاربری با انتقاد از قوانین موجود، این پرسش را مطرح کرد که به چه دلیل چنین امتیازی به فرزندان اعضای هیئت‌های علمی داده می‌شود؟ وی افزود که مگر اعضای هیئت علمی وظیفه تدریس خود را انجام می‌دهند و حقوق خود را هم دریافت می‌کنند. از همین رو امتیازات مذکور برای آنان اضافه است

کاربر دیگری نیز به همین موضوع اشاره کرد و آورد که منصفانه نیست فردی که یکی از اولیاء او استاد دانشگاه است و در بهترین شرایط مالی و در یک خانواده فرهیخته تحصیل کرده است؛ اما نتوانسته در یک رقابت علمی از یک دانش آموز محروم در یک خانواده از قشر متوسط یا پایین جامعه رتبه بهتری کسب کند، با تکیه بر این امتیاز، از یک دانشگاه متوسط به یک دانشگاه برتر انتقال پیدا کند.

در توئیت دیگری در همین ارتباط هم می‌خوانیم: «یک نفر بگوید سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی برای جبران کدام کمبود و محرومیت است؟»

کاربری نیز ضمن انتقاد از این امتیاز نوشت: «در کشور ما خیلی از بدیهیات، باورها و ضرب المثل‌ها هم بهم ریخته است. مثلا شعری منتسب به نظامی است که بصورت یکی از ضرب المثل‌های قابل قبول درآمده است. «گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر ترا چه حاصل» . با سهمیه هیات علمی این باور قدیمی هم بهم ریخته است.»

کاربر دیگری نیز بر این نکته تاکید کرد که با توجه به عدم عزم برای حذف این سهمیه، حداقل بهتر است مسوولان کمی این امتیاز را متعادل و تاثیر آن را کاهش دهند تا موجب ناامیدی شرکت کنندگان در کنکور نشود.

اما کاربر دیگری نیز در پاسخ به این انتقادات، از این امتیاز دفاع کرد و مدعی شد: «کسب سهمیه هیات علمی شرایط سختی دارد و به همین راحتی نیست، بعد هم بر روی قبولی بقیه در آن دانشگاه تاثیر ندارد و جز ظرفیت مازاد به حساب می‌آید.»

یک کاربر دیگر نیز اینچنین به منتقدین امتیاز مذکور پاسخ داد: «سهمیه هیات علمی، سهمیه مازاد است، یعنی تاثیری بر روی قبول نشدن فرد دیگری ندارد و تغییر دانشگاه به شهر مقصد والدین هیات علمی هست و نه دانشگاه»

*روز جهانی سالمندان

فرا رسیدن اول اکتبر مصادف با ۹ مهرماه و روز جهانی سالمندان، بهانه‌ای بود تا کاربران ضمن تبریک به سالمندان، از تلاش‌ها و فداکاری آنان تقدیر کنند. کاربری ضمن تبریک این روز به همه سالمندان، نوشت: «از تجربه آن‌ها استفاده کنیم و از هیچ محبتی دریغ نکنیم». کاربر دیگری نیز به دیگران توصیه کرد: «مراقب سالمندان اطرافمان باشیم. در خانه، در خیابان، در تاکسی و اتوبوس، در فروشگاه، در محل کار و هرجای دیگر. نوبت سالمندی خودمان هم می‌شود.»

کاربر دیگری هم توئیت کرد: «مادربزرگ و پدربزرگ ها نعمتند. تا هستند قدرشان را بدانید». در توئیتی هم می‌خوانیم: « امروز اگر بزرگ شدیم به برکت کسانی است که در این آشوب روزگار سپر جوانیمان شدند و رنجهایمان را به دوش کشیدند کسانیکه امروز صورتشان پر از چین و چروک شده. قدر گنج‌های زندگیمان را بیشتر بدانیم»

مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیش روی سالمندان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه کاربران بود. کاربری به همین مشکلات اشاره و از اینکه افراد به برخی افراد به رغم ورود به سال‌های سالمندی، ناچارند که به کارهای سخت بدنی مشغول باشند تا بتوانند معاش خود را تامین نمایند، انتقاد کرد.

کاربر دیگری نیز یادآور شد که به توصیه سازمان ملل متحد، «امسال این روز بر کاهش نابرابری نسبت به سالمندان، همراه با افزایش توانمندسازی، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن‌ها تاکید دارد».

کاربری هم به نبود برنامه‌های مشخص برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان اشاره و توئیت کرد: «زندگی سالمندی در ایران به گذراندن وقت کنار خیابان، در پارک و خانه سالمندان خلاصه می‌شود و اغلب سالمندان هیچ برنامه خاصی ندارند و فقط وقت تلف میکنند.»

نبود امکانات شهری مناسب برای استفاده سالمندان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه کاربران بود. مشکلاتی همچون کمبود مبلمان شهری مناسب برای استراحت سالمندان و عدم تناسب زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با شرایط جسمانی سالمندان، از دیگر نکات مورد اشاره کاربران بود.

کاربری نیز به مسئله سالمندآزاری اشاره و در توئیتی تاکید کرد: «تنها گذاشتن عمدی سالمندان و تهدید به عدم امنیت مالی از مصادیق بارز سالمند آزاری است»

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا