اخبار
کد خبر : 8505 ۱۳۹۸/۰۶/۲۹   ۲۰:۳۴:۵۰

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی:
عملیات اجرایی حجرات مسجد جامع ارومیه آغاز می شود

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از آغاز عملیات اجرایی مسجد جامع ارومیه خبر داد.

به گزارش نای قلم، جلیل جباری در گفتگویی اظهار کرد: بر اثر پیگیری های مستمر و مکرر اداره کل استان و همراهی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و استانداری، تفاهم نامه ای در مردادماه سال 95 منعقد و مقرر شد طبقه فوقانی ساختمان حوزه علمیه که در وسط صحن مسجد در دهه 60 احداث شده بود، تخریب و فقط طبق زیرزمین آن حفظ گردد و نیزحجرات پیرامون صحن طبق مستندات تاریخی احیاء شود.

وی گفت: بر همین اساس  ساختمان دوطبقه حسینیه در ضلع شرقی مسجد تخریب و پس از انجام پژوهش های باستان شناختی و بدیت آمدن بقایای معماری حجرات و نیز شبستان در ضلع شرقی ، طرح حجرات و ادامه شبستان تهیه و در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی (وزارت خانه) به تصویب رسید.

 جباری تصریح کرد: اقدامات اجرایی با احداث بخشی از شبستان در ضلع شرقی گنبدخانه آغاز شد که ابعاد آن 5.20×16.80 متر شامل هشت ستون و سه گنبد در یک ردیف است و اعتبار هزینه شده در این بخش حدود 2 هزار و 800 میلیون ریال بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: در سفر هیأت دولت به استان مبلغ 30 میلیارد ریال (سه میلیارد تومان) برای ساماندهی، احیاء و مرمت مسجد جامع ارومیه مصوب شد که در صورت تخصیص کلیه حجرات پیرامون صحن احیاء و شبستان ضلع شرقی گنبدخانه تکمیل می شود که این کار می تواند شأن معماری و معنوی این بنای با ارزش تاریخی را احیاء کند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف کلی این طرح اذعان کرد: احیای کا لبد مسجد و بازگرداندن آن به وضعیت اولیه در حد امکان و بر اساس مستندات و شواهد موجود، احیای کاربری مذهبی مسجد جهت اقامه نماز های جماعت بازار با بازسازی شبستان ضلع شرقی بخاطر ارتباط تنگاتنگ بازار و مسجد در همه شهرهای اسلامی، تخریب و برچینی طبقات فوقانی ساختمان مدرسه علوم دینی که در سنوات اخیر احداث شده است و احیای صحن مسجد و بازگرداندن آن به وضعیت گذشته از اهداف این طرح می باشد.

جباری حذف ورودی های الحاقی و احیای ورودی های گذشته مسجد جهت احیای سلسله مراتب منطقی  ورود به مسجد، بازسازی و احیاء حجرات پیرامون صحن مسجد و بهره برداری توسط طلاب دینی حوزه علمیه نیز از دیگر اقدامات احیا حجرات مسجد جامع ارومیه است.

مسجد جامع ارومیه در ضلع جنوب شرقی بازار ارومیه و در جوار خیابان اقبال واقع شده است و از مهمترین و قدیمیترین بناهای بافت تاریخی در محدوده بازار ارومیه به شمار می رود.

بنا بر روایاتی محل مسجد قبلا جایگاه معبدی از دوره ساسانی بوده است که بعد ها تبدیل به مسجد شده است. ولی تاکنون در این خصوص کاوش عملی صورت نگرفته است.

قدمت کالبد فعلی گنبد خانه که قدیمی ترین بخش مسجد میباشد به دوره سلجوقی میرسد. قدمت محراب گچبری نفیس مسجد نیز به سال 676 ه.ق دوره ایلخانی میرسد. چهلستون ضلع غربی گنبد خانه نیز که در دوره صفویه بازسازی شده است بر روی بقایای قدیمی شبستان که احتمالا به قرون اولیه اسلام میرسد، احداث شده است چنانکه در حفاری های کف آن آثاری از دوره ایلخانی بدست آمده است. قدمت حجرات اطراف صحن مسجد نیز به اوایل دوره زندیه میرسد و سنگ نوشته موجود زمان احداث آنها را مورخ 1184 هجری قمری نشان می دهد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا