اخبار
کد خبر : 8492 ۱۳۹۸/۰۶/۲۶   ۱۳:۲۶:۴۴

اصلاح فرهنگ رانندگی؛ نیاز امروز جامعه
صدور بیش از ۵۳۸ هزار برگه جریمه برای رانندگان قانون‌گریز استان

 

فرهنگ ، اخلاق و آداب رانندگی ایمن موضوعی است كه سال ها در خصوص آن بحث می شود، فرهنگی كه با توجه به افزایش تعداد خودروها و ترددهای صورت گرفته به نظر می رسد نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش نای قلم، با گذری در سطح شهر بخصوص در ساعاتی كه تردد خودروها زیاد است بخوبی می توان شاهد تخلفات رانندگی باشیم كه به اشكال مختلف بروز می كنند، سرعت غیرمجاز، بوق زدن های ممتد، پارك های دوبل، توقف در نقاط ممنوعه، ورود به خیابان های یك طرفه، دور زدن های ممنوع و ... تنها بخشی از این تخلفات هستند.

تخلفاتی كه به مرور زمان برای برخی شهروندان تبدیل به مسئله ای عادی شده و به سادگی از كنار آن عبور می كنند در حالی كه هر كدام از این تخلفات در واقع تعرضی است به حقوق شهروندی آن ها، اما عدم مطالبه گری باعث می شود این رفتارها ادامه پیدا كند.

البته در این میان هستند افرادی كه رفتار غلط این دست رانندگان را نیز تذكر می دهند كه در این میان برخی از آن ها می پذیرند ولی برخی دیگر مثل آنكه رفتار غلط برایشان نهادینه شده باشد قیافه ای حق به جانب گرفته و معترض نیز می شوند، گویی كه خیابان ملك شخصی آن هاست و حق دارند هرگونه كه می خواهند در آن جولان دهند.

در این میان به نظر می رسد برنامه های آموزشی كه از طریق رسانه های دیداری و شنیداری پخش می شود نیز نتوانسته روی برخی افراد تاثیر بگذارد و عده ای هستند كه به غلط سعی دارند رفتار اشتباه خود را ادامه دهند.

حتی در برخی اوقات جریمه های وضع شده توسط پلیس نیز نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد و اعمال جریمه نیز برای اصلاح رفتاری برخی از رانندگان مثمرثمر نبوده است.

با گسترش روزافزون وسایل نقلیه و افزایش محسوس ترددها به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا اقدامی عاجل و قاطعانه در راستای اصلاح فرهنگ رانندگی صورت گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با کمبود فرهنگ رانندگی مواجه هستیم، گفت: ۵۳۸ هزار و ۵۰۰ برگه جریمه در پنج ماه امسال برای رانندگان قانون گریز وسایل نقلیه استان صادر شده است.

عباس فرمانی اظهار کرد: میزان برخورد با رانندگان قانون گریز در استان 26 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: آذربایجان غربی از نظر تصادفات در بین استان ها رتبه ۱۰ در کشور را به خود اختصاص داده است.

 به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان، پنج شهرستان ارومیه، خوی، بوکان، میاندوآب و مهاباد بیشترین مشکلات ترافیکی و تصادفات را دارند.

وی با بیان اینکه استان از نظر تراکم خودرو رتبه دوم را در بین استان‌ها دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۸۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع وسیله نقلیه در استان آذربایجان‌غربی در حال تردد هستند که با توجه به جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفری، به ازای هر چهار نفر یک وسیله نقلیه در استان وجود دارد که این آمار در ارومیه به عنوان مرکز استان به ازای هر سه نفر یک دستگاه خودروست.

فرمانی عامل اصلی تصادفات در استان را سه عامل عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه عنوان کرد و گفت: امروزه فرهنگ رانندگی یكی از مهارت های ضروری زندگی اجتماعی است كه نه تنها رانندگان بلكه عابران، سرنشینان وسایل نقلیه، متصدیان راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هر یك در جایگاه خود وظایفی را برعهده دارند.

رئیس فرمانده پلیس راه استان افزود: فرهنگ سازی در زمینه رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید در تمام حوزه ها و سازمان ها به عنوان یك وظیفه مهم، ملموس باشد.

وی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را راهگشای رفع ترافیک شهر عنوان کرد و  گفت: نیاز به بازبینی تابلوهای رانندگی، سرعت بخشی به اصلاح شیب و هندسی معابر و بالا رفتن فرهنگ رانندگی از عوامل نیاز به کاهش مشکلات ترافیکی و تصادفات در استان هستند.

رئیس فرمانده پلیس راه استان، همچنین با اشاره به کاهش چهار درصدی سوانح رانندگی در سطح شهرهای آذربایجان غربی گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ۵۱ نفر بر اثر سوانح رانندگی در معابر شهری فوت شده اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، چهار درصد کاهش دارد.

فرمانی اضافه کرد: در سال گذشته چهار هزار و 93 نفر بر اثر سوانح رانندگی مجروح که این آمار نیز در مقایسه با پنج ماه نخست سال پنج درصد کاهش دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اوج سفرها و ایجاد ترافیک سنگین در جاده ها، مسافران ضمن رعایت نکات ایمنی هنگام سفر از سلامتی خودرو خود مطمئن باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا