اخبار
کد خبر : 8455 ۱۳۹۸/۰۶/۲۱   ۱۵:۴۳:۵۶

انتخابات و نخبگان؛
نقش آفرینی نخبگان در جامعه و تقویت مردمسالاری

 

در غیاب نخبگان و ضعف تحزب، جریان های عوام گرا(پوپولیستی) جولان می دهند و با شعارهای فریبنده افکار عمومی را به سمت خود جلب و جذب می کنند. بر این اساس نخبگان می توانند در انتخاب بهتر و اصولی تر در انتخابات نقش آفرینی کنند.

کمتر از ۶ ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. بر این اساس بخشی از اخبار و تحلیل رسانه ها و شبکه های اجتماعی به انتخابات امسال باز می گردد. یکی از مباحث، نقش نخبگان در عرصه انتخابات است.

نخبگان به دلیل شاخصه هایی که دارند از نقشی اثرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی برخوردارند. با این حال طی سال های گذشته جای خود را به سلبریتی ها و افراد مرجع شبکه های اجتماعی داده اند. به عبارتی دقیق تر کمتر در عرصه های اجتماعی و سیاسی اظهار نظر می کنند و در غیاب خود فضا را برای سلبریتی ها مهیا کرده اند تا بیشتر در عرصه های مختلف وارد شوند.

در این زمینه نگرش و دیدگاه های مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند ورود افراد جریان ساز و سلبریتی ها را باید به فال نیک گرفت و از ظرفیت آنها استفاده کرد اما در مقابل عده ای معتقدند به دلیل تخصصی بودن عرصه سیاست ورود سلبریتی ها به این عرصه به غیر تخصصی شدن و نوعی عوام گرایی می انجامد.

طی سال های گذشته و با ظهور و بروز رسانه های اجتماعی، جایگاه نخبگان متزلزل شد. در واقع به دلیل گستره ای که شبکه های اجتماعی دارند، صفحات شخصی بازیگران، ورزشکاران و هنرمندان در شبکه های اجتماعی پر رجوع شده و اثرگذاری بالایی دارد. البته این حضور در شبکه های اجتماعی را نمی توان با نگرشی منفی به تصویر کشید چرا که ارتباط میان علاقه مندان و افراد محبوبشان بی واسطه و نزدیک می شود.

نکته ای که به عنوان آسیب شناسی در مقوله های اجتماعی و سیاسی مدنظر است، تخصصی شدن و دادن نظرات کارشناسی و پخته تر است. بر این اساس به نظر می رسد با توجه به جغرافیای نوین ارتباطی، نخبگان باید بتوانند نقش آفرینی بیشتری در شبکه های اجتماعی داشته باشند و از انزوای اجتماعی در آیند.

با این حال یکی از بزرگترین آفت هایی که نخبگان ما با آن دست به گریبان است، دور شدن از واقعیت های اجتماعی و غرق شدن در رویکردهای انتزاعی است. در واقع نخبگان خود را طیفی جدا از جامعه می بینند یا این که کمتر وارد ساحت اجتماعی می شوند. این مساله منجر به آن شده که نخبگان در مسیری طی طریق کنند که چندان همخوانی با جامعه ندارد.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، به نظر می رسد بازگشت نخبگان به جایگاه واقعی شان و نقش آفرینی بیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی، فواید بسیاری را بر تقویت مردمسالاری و جامعه مدنی فراهم می سازد. از آن جایی که در نبود جامعه مدنی قوی توسعه سیاسی امکان تحقق نیافته و جامعه به سمت نوعی بی تفاوتی گرایش پیدا می کند.

طبقه متوسط جدید به عنوان پیشران موتور توسعه کشور، از جایگاه مهمی در توسعه سیاسی برخوردار است و نخبگان نیز بیشتر برآمده ی این طبقه هستند، از این رو حضور فعالانه و پرشور نخبگان در عرصه انتخابات می تواند پیشرفت و آبادانی را تسریع بخشد و از بار مشکلات جامعه بکاهد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا