اخبار
کد خبر : 8453 ۱۳۹۸/۰۶/۲۱   ۱۵:۴۳:۵۶

یادداشت؛
هنری فرامرزی برای ترویج فرهنگ رضوی

 

توحید محمودپور/ اندیشه، عاطفه و تخیل شاعر در طول تاریخ در قالب شعر متبلور شده و ظرفیتی بالفعل برای اشاعه آموزه های فرهنگی بوده است؛ در این میان، هنر فرامرزی شعر از سالیان پیش در قالب تولیدات جشنواره شعر رضوی بال و پر گرفته و پرنده خیال آن مرزهای ایران را درنوردیده است.

ناگفته پیداست که خطوط مرزی، قلمرو کشورهای همسایه را از یکدیگر متمایز کرده و به شکل گیری هویت ملی در داخل هر کشور کمک می کند؛ از سوی دیگر همین خطوط مرزی که تفاوت های فرهنگی هر ملتی را نشان می دهد، می تواند نشانگر اشتراکات فرهنگی کشورهای همسایه و پتانسیلی برای تقویت این شباهات ها نیز باشد.

سیره هشتمين اختر تابناک آسمان امامت یکی از همین اشتراکات فراملی به شمار می رود که پرداخت به آن می تواند به تحکیم دوستی ملت های همجوار منجر شده و گسترش فرهنگ مرتبط به آن را در این سو و آن سوی مرزها موجب شود.

نگاهی به نقشه جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد طول مرزهای کشورمان در آذربایجان غربی 967 کیلومتر است؛ وجود این مرزهای مشترک با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق زمینه برگزاری جشنواره های مختلف با شباهت های فرهنگی را در این استان فراهم کرده است به طوری که این خطه امسال نیز همچون سال های قبل میزبان جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری بود.

آذربایجان غربی با راه اندازی جشنواره شعر بخوبی از این ظرفیت مرزی استفاده کرده و فرهنگ رضوی را با پتانسیل آن پیوند زده است تا نه تنها شاعران ایرانی بلکه هنرمندان فعال در آن سوی مرز نیز از فرصت نزدیکی به ایران برای نشان دادن عشق خود به امام هشتم (ع) بهره ببرند.

سال گذشته سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور ۲۴۸ شاعر خارجی و داخلی در ارومیه برگزار شد؛ ۳۸۴ اثر به این جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد ۲۰ اثر متعلق به شاعران خارجی بود.

امسال نیز شاعران کشورهای همسایه سهم خوبی از آثار جشنواره داشتند بطوری که از ۲۷۵ اثر رسیده به دبیرخانه این رویداد ۲۴۰ اثر مربوط به استان‌های داخل کشور و ۳۵ اثر مربوط به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه بود.

مقایسه آثار خارجی جشنواره امسال با سال پیش نشانگر استقبال شاعران کشورهای همسایه از نظر کمی و همچنین ارتقای کیفی آثار از نظر کارشناسان بوده و نویدبخش افزایش چشمگیرتر در دوره های آتی جشنواره است.

دست اندرکاران جشنواره پیشتر ۲ جلد کتاب از آثار دوره‌های قبلی این رویداد را با عنوان «گونش ضیافتی» منتشر کرده بودند که امسال نیز از سومین جلد این کتاب در اختتامیه مراسم رونمایی کردند تا تولیدات منتخب جشنواره برای استفاده آیندگان نیز فراهم شود.

انتشار کتاب جشنواره یکی از کارکردهای موثر این جشنواره مهم است اما نگارنده بر این باور است که مسوولان این رویداد لازم است طرح پویاتری به این مراسم پیوست کنند تا تاثیر آن در زندگی اجتماعی شهروندان شهرهای مرزی عینیت بهتری پیدا کند.

چنانچه مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به شاعران منتخب، آخرین برگ دفتر این رویداد هنری نباشد، بلکه حسن ختام آن در فرهنگسراها و آمفی تئاترهای روباز شهری با حضور گسترده اقشار مختلف مردمی توام شود، نتایج معنوی جشنواره نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

برگزاری ملاقات مردمی با شعرا، جشن امضای کتاب شاعران داخلی و خارجی، مشاعره، برگزاری کارگاه در آمفی تئاترها و برنامه های پویایی از این دست به افزایش نشاط اجتماعی منجر خواهد شد.

با توجه به اینکه این جشنواره در آذربایجان غربی به عنوان استان مرزی برگزار می شود می توان برنامه های پیشنهادی را در کشورهای همسایه نیز برگزار کرد تا نتایج معنوی جشنواره در آن سوی مرزها نیز به جامعه هدف ارائه شود.

گفتنی است این جشنواره ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع)، ایجاد فرصتی برای شاعران خارجی برای ابلاغ عشق و ارادت خود به امام رضا (ع)، انجام حرکتی ارزشمند با هدف جریان سازی در زمینه گسترش معارف اسلامی با زبان لطیف هنر و گرامیداشت پدیدآوردگان آثار حوزه فرهنگ رضوی را جزو اهداف مهم خود قرار داده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا