اخبار
کد خبر : 8425 ۱۳۹۸/۰۶/۱۴   ۲۰:۳۳:۰۹

یادداشت؛
مردم از صندوق راي انتظار اثربخشي دارند

 

اتفاقات سياسي با توجه به شرايطي که در جامعه جريان دارد معنا پيدا مي‌کند و نمي‌شود صرفا در خلأ به ارزيابي اتفاقات پرداخت. انتخابات امسال نيز به دليل شرايط جامعه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. اين شرايط ويژه اقتضا مي‌کند که براي خروج از شرايط فعلي بحث‌هاي جدي مطرح شود تا بهترين رويکرد در دستور کار قرار گيرد و عملياتي شود. از طرف ديگر طبيعتا پيدا کردن يک رويکرد نيز نيازمند گفت‌وگو، بحث و تحليل است که زمان زيادي مي‌برد. گرچه برخي اوقات جهت بحث‌ها به سمتي مي‌رود که چندان راهگشايي ندارد، اما عمدتا وجود اينگونه گفتما‌ن‌ها و نقدها مي‌تواند با توجه به تنوع منظر و نگاهي که در جبهه اصلاحات وجود دارد در راستاي همه‌جانبه‌‌تر بودن تصميم گرفته شده کمک کند.

تا زماني که جبهه اصلاحات تمامي حرف‌ها را نشنود و حساسيت‌هاي طيف خود و مردم حامي را نداند ممکن است در انتخاب رويکرد نيز دچار خطا، ريزش و عدم دستيابي به نتيجه مطلوب شود. از اين رو تا وقتي به يک اشتراک نظر برسيم بحث، گفت‌وگو و نقد کردن امري اجتناب‌ناپذير است. نکته مهم اين است که جهت‌گيري بحث‌ها بايد کمک کند تا رويکرد درستي اتخاذ شود. اگر اين روند به درستي طي شود طبيعتا رويکرد مناسبي نيز اتخاذ خواهد شد که ممکن است کمترين صدمه و بيشترين نتيجه را داشته باشد. اگر مي‌بينيم که امسال انتخابات رونق آنچناني و مد نظر را نداشته و معنا و مفهوم کمتري دارد همه به جريان اصلاحات باز نمي‌گردد.

گذشته از اينکه رغبت چنداني در جامعه نمي‌بينيم در جريان مقابل نيز تحرک آنچناني در مسير انتخابات را شاهد نيستيم و اينها نسبت به چگونگي برگزاري انتخابات سال جاري ايجاد نگراني مي‌کند.

 تا زماني که مسائل حل و فصل نشود امکان بروز خطا وجود دارد. اين مباحث در جبهه اصلاحات در جريان است و ديدگاه‌ها به صورت فردي و جمعي در رسانه‌ها مطرح مي‌شود تا در نهايت به رويکرد مناسبي که در اين شرايط بتواند موثر واقع شود برسيم.

جداي از اين مسائل اصلاح‌طلبان بايد بينديشند که چگونه به اقناع افکار عمومي پرداخته و مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بکشند. البته اين مساله صرفا بر عهده اصلاح‌طلبان نيست و بخش عمده آن به رويکرد مسئولان نسبت به انتخابات و مشارکت مردم باز مي‌گردد.

مردم از صندوق راي انتظار اثربخشي دارند و طبيعتا ملموس بودن، شفاف کردن و نشان دادن اين اثر در اختيار حاکميت است. اصلاح‌طلبان نيز در پي حل اين موضع هستند که دليل ياس مردم چيست؛ چرا که اگر مردم احساس کنند صندوق راي مي‌تواند راهي براي آنها بگشايد به اين فرايند اهميت دو چندان خواهند داد. مسئولان بايد طوري رفتار کرده و شرايط را فراهم کنند تا جامعه بتواند براي رسيدن به آنچه که مي‌طلبد از طريق صندوق‌هاي راي اقدام کند.

مصطفی درایتی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا