Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8411 ۱۳۹۸/۰۶/۱۲   ۱۲:۰۶:۵۳

یک فعال سیاسی:
برای مقابله با فساد باید ریشه‌های آن را خشکاند

 

یک فعال سیاسی گفت: برای مقابله با فساد باید ریشه‌های آن را خشکاند یعنی اطلاعات باید شفاف بوده و در اختیار همگان قرار گیرد تا به رانت تبدیل نشود.

به گزارش نای قلم، سید افضل موسوی در گفتگویی اظهار کرد: وضع قوانین شفاف و غیرقابل تفسیر، در دسترس بودن اطلاعات برای همگان و برخورد به موقع با مفسدان اقتصادی می‌تواند از بروز فساد جلوگیری کند.

وی افزود: مثلا اگر اطلاعات شفاف نباشد و افرادی با استفاده رانتی از اطلاعات متوجه شوند که قرار است سکه گران شود، اقدام به خرید زیاد سکه می‌کنند و با این اقدام متافع شخصی این افراد تامین می شود اما در بازارسکه اخلال ایجاد می شود، این افراد به تدریج برای خود شبکه درست می‌کنند و افراد را در دستگاه‌های مختلف به کار می گیرند تا منافع شان تامین شود.

این فعال سیاسی با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری فساد اقتصادی در کشور، اضافه کرد: فساد جایی شروع می شود که عده‌ای به اطلاعات دسترسی انحصاری داشته و از آن به عنوان رانت استفاده می‌کنند و اگر اطلاعات در دسترس این افراد نباشد، راه برای فساد این افراد مسدود می شود. ریشه دیگر جایی است که مدیران دولتی یا کارکنان سازمان‌های دولتی از اختیاراتی که دارند سوءاستفاده می کنند مثلا امتیازی را به صورت انحصاری در اختیار افرادی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد که فساد ریشه بدواند، ادامه داد: علاوه بر دسترسی اطلاعات برای همگان، باید قوانین هم شفاف باشد تا قابلیت تفسیر و سوء‌استفاده نداشته باشند. من برخلاف کسانی که معتقدند جوانان باید راهی مجلس شوند، معتقدم که کسی باید نماینده مجلس شود که حداقل سابقه بیست سال کار دولتی داشته باشد تا بتواند قانون را درست وضع کند. قانونگذار با تصویب قوانین شفاف نقش مهمی در جلوگیری از دورزدن قانون و بروز فساد دارد.

موسوی همچنین تصریح کرد: بنابراین مجلس شورای اسلامی ابتدا باید قوانین شفاف وضع کند سپس دولت اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهد و مانع سوءاستفاده‌های دستگاه‌های زیرمجموعه خود شود و اگر با این حال افرادی راه نفوذ پیدا کرده و فساد شکل گرفت، قوه قضاییه بلافاصله باید با مفسدین برخورد کند و نباید اجازه داد که فساد ریشه بدواند. برخورد به موقع با فساد تاثیر مثبتی در افکار عمومی دارد.

این فعال سیاسی گفت: اگر در سازمانی فساد رخ دهد باید با رئیس آن دستگاه برخورد شود حتی اگر او نقشی در آن فساد نداشته باشد زیرا به هر حال از دستگاه خود بی‌خبر بوده است، در انتصاب مدیران باید شایستگی ملاک باشد نه وابستگی های جریانی، حزبی و فامیلی، مدیر لایق مانع بروز فساد در دستگاه خود می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا