اخبار
کد خبر : 8401 ۱۳۹۸/۰۶/۱۰   ۲۱:۰۴:۰۴

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:
فضاهای فرهنگی ویترین تازه های چاپ استان باشد

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: فضاهای فرهنگی در راستای ترغیب مردم برای مطالعه باید ویترین تازه های چاپ استان باشد.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام ناصر خدایاری در جلسه هم اندیشی ششمین دوره طرح پایتخت ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و شبکه شهرهای خلاق و فرهنگ هنر که در سالن جلسات خانه مطبوعات استان برگزار شد، اظهار کرد: لازمه توسعه فرهنگ کتابخوانی رشد زیرساخت های فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تلاش شد مهاباد به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شود، تصریح کرد: متاسفانه به دلایلی این امر محقق نشد تلاش می شود با رفع موانع و مشکلات این امر محقق شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه به مسئله کتابخوانی به عنوان پروژه نگاه می شود.

خدایاری اضافه کرد: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه باید علاوه بر داشتن نگاه پروسه ای به مسئله، به رشد زیرساخت های فرهنگی نیز توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم تا زمانی که تشنه و نیازمند مطالعه نباشند دنبال کتاب نخواهند رفت، یادآور شد: باید زمینه و فضا را برای احساس نیاز مردم برای بالا بردن سرانه مطالعه فراهم کرد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه تبلیغات در حوزه کتابخوانی در استان بسیار کم و حساب نشده است‌.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در کشور به غیر از مطالعه درسی کمتر از پنج دقیقه است، ادامه داد: باید از تجارب موفق استان ها و کشورهای پیشرو در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در راستای نیازسنجی مردم باید فضای کشور و استان نمود فرهنگی داشته باشد و تجارب شهرهای موفق کتابخوان برای تمام شهرها تبیین شود.

خدایاری گفت: مساله کتابخوانی در کشور به‌عنوان یک پروژه شناخته شده و مردم تا نیاز به مطالعه کتاب را احساس نکنند، هرگز به کتابخوانی روی‌ نمی‌آورند.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی، نیازسنجی است و ما باید بتوانیم برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی هزینه کرده و نیازهای مردم را در این رابطه بسنجیم.

خدایاری افزود: در راستای نیازسنجی مردم باید فضای کشور و استان نمود فرهنگی داشته باشد و همچنین توان خرید مردم نیز باید در رابطه با کتابخوانی مدنظر قرار گرفته شود.

وی تصریح کرد: شهرهای سنتی، صنعتی و کشاورزی در حوزه روی‌آوردن به کتابخوانی متفاوت هستند و تجارب شهرهای موفق کتابخوان باید برای تمامی شهرها تبیین شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا