Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8364 ۱۳۹۸/۰۶/۰۵   ۱۹:۴۳:۰۱

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارومیه تاکید کرد؛
ضرورت اصلاح مقررات زائد

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مقررات زائدی که فعالیت های بخش خصوصی را با مشکل مواجه ساخته باید اصلاح شود.

به گزارش نای قلم، فرهاد دژپسند در پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی که در محل استانداری برگزار شد با بیان اینکه اصالت بخش خصوصی جزو آموزه های دینی ماست، گفت: بعد از ابلاغ سیاست های اصل 44 توسط مقام معظم رهبری، عملا نگاه منفی به بخش خصوصی از بین رفت و مسیر حضور پررنگ تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور هموارتر شد.

وی با طرح این سوال که چرا بخش خصوصی تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند، افزود: برای محقق شدن سیاست های اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، هم دولت و هم خود بخش خصوصی باید مجدانه ایستادگی کنند و این مساله از مسائلی است که وزارت اقتصاد با جدیت پیگیری می کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: معتقدیم که بخش خصوصی تماشاگر بازی نیست بلکه بازیگر اصلی است که باید وسط اقتصاد باشد بویژه در شرایط امروز که کشور با تحریم مواجه است بخش خصوصی باید نقش آفرینی کند و همانند واحد اجرای عملیات در جنگ عمل نماید.

دژپسند از واگذاری شرکت های بورسی نیز خبر داد و گفت: برای واگذاری سهام دولت در چند شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند برای خرید به صورت انفرادی و یا تشکیل کنسرسیوم و به صورت جمعی اقدام کند.

وی همچنین گفت: وزارت اقتصاد بصورت شبانه روزی پیگیر اصلاح و حذف مقررات زائد است، در این زمینه از بخش خصوصی هم انتظار می رود موارد و مقررات زائد که لازم الاصلاح است را به وزارت اقتصاد اعلام کند.

وزیر اقتصاد در ادامه از افزایش تسهیلات اعطایی توسط بانک ها خبر داد و گفت: در 2 ماهه نخست سال جاری، اعطای تسهیلات توسط بانک ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 35 درصد رشد داشته که دو سوم این تسهیلات برای سرمایه در گردش و کمک به تولیدکنندگان بوده است.

دژپسند اضافه کرد: اعطای تسهیلات به طرح های سرمایه گذاری با 70 درصد پیشرفت فیزیکی نیز در اولویت قرار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در آذربایجان غربی بهترین قابلیت ها و ظرفیت ها وجود دارد و این استان می تواند با بهره گیری از ظرفیت هایش به یک جهش اقتصادی بزرگ در کشور دست یابد.

دژپسند اضافه کرد: وجود منطقه آزاد ماکو، وجود گمرگات و پایانه های مرزی متعدد، ظرفیت های بی نظیر کشاورزی، معدنی و گردشگری و وجود صنایع تبدیلی از مهم ترین قابلیت ها و پتانسیل های استان آذربایجان غربی است که بهره گیری بهینه از این ظرفیت ها، توسعه پایدار را برای این استان بدنبال خواهد داشت.

*بخش خصوصی یاری گر دولت در عبور از برهه دشوار تحریم ها

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: بخش خصوصی می تواند یاری گر دولت در عبور از برهه دشوار تحریم ها باشد.

محمدمهدی شهریاری اظهار کرد: در سال گذشته بعلت تحریم ها، نوسانات قیمت ها و صدور برخی بخشنامه های روزانه، اقتصاد کشور دچار مشکلات فراوانی بود که با مدیریت خوب دولت، امسال به یک ثبات اقتصادی در کشور رسیده ایم که امیدواریم تداوم یابد.

وی افزود: در شرایط ویژه ای که امروز بر کشور حاکم است باید با حمایت های بیشتر، زمینه حضور جدی تر بخش خصوصی در عرصه اقتصادی را فراهم کنیم؛ بی تردید بخش خصوصی می تواند یاری گر دولت در عبور از این برهه دشوار باشد.

مقام عالی استان اظهار کرد: علی رغم تمام مشکلات موجود در کشور، در استان آذربایجان غربی کارهای بسیار خوبی در بخش های عمرانی و اقتصاد‌ی و صادرات و سرمایه گذاری انجام گرفته است بطوریکه در همین هفته دولت چندین و چند پروژه عمرانی و اقتصادی با ۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان در استان بهره برداری و کلنگ زنی می شود که ۲ هزار میلیارد تومان آن متعلق به بخش خصوصی است.

شهریاری، بهبود فضای کسب و کار را از دیگر توفیقات اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: آذربایجان غربی در شاخص بهبود فضای کسب و کار در پاییز و زمستان سال گذشته رتبه دوم کشور و در بهار امسال رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

وی افزود: نرخ بیکاری استان نیز در بهار امسال ۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرده است.

استاندار  آذربایجان غربی در ادامه به برخی مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و گفت: پیمان سپاری ارزی به صنعت کشاورزی و باغداری استان لطمه وارد کرده و صادرات محصولات کشاورزی استان با مشکل مواجه شده که انتظار داریم وزارت اقتصاد در راستای رفع این مشکل و اصلاح برخی مقررات، اقدام عاجل انجام دهد.

شهریاری همچنین از وزیر اقتصاد خواستار پیگیری جدی رفع برخی محدودیت های ارزی و قوانین دست و پاگیر صادراتی شد و گفت: در تصویب و صدور بخشنامه هایی که بر بخش خصوصی و صادرکنندگان تاثیر می گذارد باید از صاحب نظران و فعالین بخش خصوصی نظر خواهی شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا