Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8328 ۱۳۹۸/۰۵/۳۱   ۱۸:۵۰:۲۲

یک اقتصاددان:
ریشه‌کن کردن فساد نیازمند تخصص و سواد اقتصادی است

 

یک اقتصاددان گفت: ریشه‌کن کردن و مبارزه جدی با فساد نیازمند تخصص و سواد اقتصادی است.

به گزارش نای قلم، وحید شقاقی در گفتگویی با بیان اینکه مبارزه با فساد در ادبیات بین‌المللی موضوع پیچیده و بسیار با اهمیتی است، اظهار کرد: مبارزه با فساد به اندازه‌ای مهم است که بانک جهانی در شعارها و راهبردهای خود به کشورها برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی بر شاخص مبارزه با فساد در کنار حکمرانی خوب و فقرزدایی تاکید می‌کند.

وی با بیان اینکه هم هست ادامه داد: تا زمانی که ساختار و دلایل بروز فساد از بین نرود افراد دیگری هستند که امکان آلوده شدنشان وجود دارد؛ بنابراین این تصور که فقط با برخورد با اشخاص بتوان مساله فساد را حل کرد اشتباه است.

*نظام‌های چندنرخی، بستری برای فساد

شقاقی با بیان اینکه در همه کشورها تلاش می‌شود علت و ریشه‌های فساد از بین برود، به برخی از عوامل بروز فساد هم اشاره کرد و گفت: نظام‌های اقتصادی چند نرخی یکی از اصلی ترین عوامل بروز فساد در اقتصاد هستند. زمانی که نظام‌های چند نرخی یا چند قیمتی ایجاد شوند محلی جذاب برای سواستفاده خواهند بود.

او همچنین به اختلاف قیمتی بنزین و بروز قاچاق نیز به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های بروز فساد اشاره کرد و ادامه داد: در برخی از گلوگاه‌های فساد همچون گمرک، مالیات و صدور مجوزهای ارزشمند نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا دولت الکترونیک گسترش پیدا کند و از این طریق ارتباط حضوری افراد حذف و سیستم جایگزین آن شود.

*از مراکز تصمیم‌گیری تمرکززدایی شود

این اقتصاددان تمرکززدایی از مراکز تصمیم‌گیری را یکی دیگر از مهمترین اقدامات برای از بین بردن عوامل فساد ارزیابی کرد و گفت: بهتر است به جای اینکه یک فرد در مرکز تصمیم‌گیری های اصلی حضور داشته باشد، چند نفر یا یک گروه مسئول تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های اقتصادی باشند.

شقاقی شهری همچنین نظارت‌های رسانه‌ای و مردمی را از دیگر راهکارهای مبارزه ریشه‌ای با فقر برشمرد و گفت که در بحث مبارزه با فساد مبارزه با معلول‌ها حتی می‌تواند زیان‌آور هم باشد، چراکه ممکن است ادراک مردم را از پدیده فساد مخدوش کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا