اخبار
کد خبر : 8320 ۱۳۹۸/۰۵/۲۸   ۱۶:۵۳:۱۶

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی:
مطالبه‌گری با رعایت اخلاق حق رسانه‌هاست/ مدیران بدون محافظه‌کاری پاسخگو باشند

 

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی گفت: نباید در واکنش به نقد رسانه‌ها موضع تهاجمی گرفت بلکه مدیران باید بدون محافظه‌کاری با شفافیت و صداقت به مطالبه گری رسانه‌ها پاسخگو باشند.

به گزارش نای قلم، مهرزاد صدقیانی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتقاد سازنده همواره موجب پویایی نهادهای اجرایی شده و راهگشای مدیران است.

وی با بیان اینکه فرق زیادی بین نقد سازنده و تخریب و سیاه نمایی در رسانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در نقد سازنده و شفاف ضمن برشمردن محاسن یک موضوع، به ایرادهای اساسی آن باید بپردازند.

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی اذعان کرد: نقد باید مبتنی بر اصلاح و اثر شود و اگر فقط بر نقاط ضعف تکیه شود و خروجی آن مبتنی بر عدالت و نفع مردم نباشد، نقد غیرمنصفانه‌ بوده و باید پرهیز کرد.

* نقد باید براساس واقعیت‌ها و مستندات باشد

وی ادامه داد: نقد باید براساس واقعیت‌ها و مستندات باشد و از گمانه‌زنی و شنیده‌ها و اخبار غیرموثق که منجر به هتک حرمت، تهمت و افترا برای اشخاص می شود، پرهیز کرد.

صدقیانی با تاکید بر  انتقاد منصفانه و مطالبه گری به دور از جنجال های رسانه ای با رعایت اخلاق رسانه ای، خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌ها و مطبوعات در اصل دفاع از نظام نباید محافظه کار باشند.

 وی همچنین رواج و گسترش رسانه های زرد در جامعه دیجیتال امروز را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: فضای زردنویسی در حوزه مطبوعات و رسانه های آنلاین عموم شهروندان را اذیت کرده و به چالش می کشاند، در واقع مردم به دنبال رسانه ای هستند که خبر خوب و درست را منتشر کند، در آن رسانه خبری از تهمت نباشد و به مسائل اصلی و اصولی مردم پرداخته و امیدآفرینی کند.

* رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند و با جریان سازی فرهنگی در جامعه افکار عمومی را جهت دهی کنند، اضافه کرد: مردم ما بدانند در کنار همه ضعف‌ها، خدمات گسترده نظام در دورترین نقاط ایران اسلامی نمایان است گرچه قرار نیست اصحاب رسانه همواره تشویش و تمجید کنند اما خدمات را نیز نباید نادیده بگیرند.

صدقیانی در خصوص بیانیه گام دوم نیز گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که در چهل سالگی و در طلیعه دهه پنجم انقلاب توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) صادر شد، چراغ راه هدایت امت و نقشه راه آینده انقلاب، نظام و ملت ایران است که نیل به تمدن نوین اسلامی و فتح سنگرهای کلیدی و قله‌های رفیع اقتدار، عزت و پیشرفت را برای کشور تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: این بیانیه نسبتا کم حجم اما پرمحتوا و غنی از نکات راهبردی در واقع یک منشور جامع، منسجم و راهبردی است که مسیر حرکت انقلاب در چهل سال آینده را به روشنی نشان داده است و برای ترسیم این مسیر پیش رو، ضمن جمع‌بندی عملکرد انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته تصویر واقع بینانه‌ای نیز از موقعیت کنونی انقلاب ارائه داده است.

صدقیانی افزود: شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و ارائه تصویری واقعی از شرایط داخلی و اوضاع بین الملی همان مسئولیت خطیری است که رهبر انقلاب در درجه اول بر دوش اهالی رسانه و خبر نهاده است.

* خبرنگاران، پرچمداران پیگیری مطالبات به حق مردم هستند

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی، خبرنگاران را پرچمدار پیگیری مطالبات به حق مردم دانست و افزود: جهاد خبرنگاران در انتقال مشکلات مردم به مسئولان، حضور جهادی در کنار مردم در مصائب و بلایای طبیعی، نظیر حماسه ای که در سیل ابتدای سال جاری در خدمت به مردم خلق شد، مطالبه عدالت و شفافیت از مسئولان، امیدبخشی به مردم و همراه شدن با صدای رسای مردم در بیان واقعی و عادلانه مشکلاتِ حقیقی و ارائه راه حل ها همگی در شرح رسالت این عنوان یعنی "خبرنگار" نهفته است.

به گفته وی «جهاد امیدآفرینی» جز با جهاد رسانه ای و قلم زدن در میدان نبرد روایت ها و تصویرها محقق نمی شود و قطع یقین خبرنگاران، افسران و سربازان این جهاد مقدس هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی گفت: حضور موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در عرصه بحران‏هاي نخستين ماه‏هاي پيروزي انقلاب و نقش آفريني در طول هشت سال دفاع مقدس، همچنين تلاش مستمر در دوران سازندگي و مشاركت در اجراي پروژه های عظيم ملي در خدمت رساني، نماد اخلاص، تلاش، كارآمدي و كارايي فرزندان معنوي ملت و ميراث داران شهيدان اين مرز و بوم است.

صدقیانی اظهار کرد: سپاه از اول انقلاب تاکنون با  تفكر جهادي، روحيه انقلابي، سلحشوري نظامي، خلوص معنوي و صلابت علمي و عملي پاسداران شجاع و مومن در مقاطع گوناگون نه تنها پويايي، بالندگي و پيش روندگي مستمر اين سازمان را رقم زده، بلكه قلمرو توانمندي و دامنه روزآمدي آن باعث حيرت و وحشت نظام سلطه‌ شده است.

وی افزود: سپاه  با برخورداری از توان فزاينده دفاعی، قدرت باز دارندگی، ظرفيت مديريت و کنترل بحران ها، تهديدات و خطرات در محيط داخلی و منطقه‌اي و بهره‌گيري از تجارب و دستاوردهای تعيين کننده و راهبردی خود، ضمن حفظ هوشياری برای مقابله با تحرکات غيرعقلانی و احتمالی دشمنان در حوزه سخت و سرزمينی، برای رويارويي با تهديدات دهه پنجم انقلاب که در حقيقت تهديداتی متفاوت و فراتر از گذشته از نوع نرم در حوزه های فرهنگی، سياسي و اقتصادی است، خود را مهيا و مجهز کرده و در برابر کسانی که بخواهند تداوم عزتمندانه انقلاب، استحکام و ثبات نظام،  وحدت، يکپارچگی و همدلی ملی و ارتباط عميق مردم و رهبری معظم را با چالش، ترديد و تهديد مواجه سازند، خواهد ايستاد.

صدقیانی در ادامه سخنان خود جنگ رسانه ای را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بعد از شکست کامل در جبهه های مختلف، مرزهای فکری و عقیدتی مردم ایران اسلامی به ویژه جوانان را در قالب جنگ نرم مورد هدف قرار داده و در این ورطه از هیچ کاری فروگذار نیستند.

* دشمن درصدد انگاره سازی و وارونه جلوه دادن واقعیت هاست

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی متذکر شد: دشمن با استفاده از امپراطوری رسانه خود درصدد انگاره سازی و وارونه جلوه دادن واقعیت هاست.

وی با بیان اینکه امروز جنگ، جنگ اراده‌هاست و برنده کسی است که ذهن افکار عمومی را در دست بگیرد، تاکید کرد: امروز وظیفه ماست که بتوانیم در جنگ رسانه ای نابرابر که در صدد خدشه دار کردن چهره انقلاب اسلامی و ممانعت از ارسال پیام انقلاب به دنیا است، مقابله کنیم و با قلم صادق و اراده آهنین و اخلاق مدار خود بتوانیم پیام انقلاب را به دنیا برسانیم.

* مهمترین ابزار جنگ بین قدرت ها در دنیا رسانه است

صدقیانی با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب، اذعان کرد: امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرت ها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت های بزرگ هم با رسانه‌ها کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تأثیر رسانه‌ها، تلویزیون ها، هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانىِ اینترنتی و... از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است، همچنین روزبه‌روز این میدان را گسترش می دهند. رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی ادامه داد: امروز آرایش رسانه‌یی و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سیاستگذاری، طرح‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر جذب، سازماندهی، حفظ انسجام و بکارگیری اصحاب رسانه، هماهنگی و هم افزایی فعالیت‌های رسانه ای برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، حفظ و گسترش و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی، کمک به ترویج و نهادینه سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای الگو‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی با تاکید بر مخاطبین جامعه هدف، ترویج فضیلت‌های معنوی و اخلاق اسلامی و تعمیق روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت در میان اصحاب رسانه، نقش آفرینی و حمایت از نهضت نظریه‌پردازی و تولید علم در عرصه ارتباطات و رسانه مبتنی بر جهان بینی اسلامی و جلوگیری از نفوذ  شبکه های اجتماعی در استحاله انقلاب و ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم با تولید محتوا و پاسخ به شبهات را از ماموریت های سازمان بسیج رسانه عنوان کرد.

صدقیانی سپس اظهار کرد: حافظه تاریخی ملت ایران گواهی می‌دهد که در چهار دهه انقلاب اسلامی، جامعه رسانه‌ای علیرغم مشکلات صنفی حل نشده، در خط مقدم رویارویی با تهدیدات و جنگ نرم دشمنان انقلاب به شایستگی توانسته با رویکردی حرفه‌ای و وظیفه محور خود از منافع و مصالح ملی، آرمان‌ها و ارزش‌های نظام، انقلاب و ولایت حراست کند.

وی خاطرنشان کرد: برافراشتن پرچم فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلابی، صیانت از سبک زندگی اسلامی- ایرانی در کنار تلاش جهادی، متفکرانه و اقدام آفرین از طریق نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف در عرصه‌ رونق تولید و عمق بخشی به تحقق منشور اخلاق رسانه ای در زمره مهم‌ترین انتظارات از اصحاب رسانه در روند تکاملی و پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی بشمار می‌رود.

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی از  رسانه‌های نوشتاری، شنیداری، دیداری و مجازی خواست با واقع نگری، واقع نگاری و قلم صادق خود (تقوا- صداقت- انصاف- عفاف)، ضمن هدایت صحیح افکار عمومی، اخلاق، معنویت، وحدت و امیدآفرینی را سرلوحه کارهای خود قرار داده و در تبیین بیانیه "گام دوم انقلاب" نیز سعی بلیغ نشان دهند.

* نگاه فراجناحی بسیج رسانه در تعامل با رسانه‌ها

وی با تاکید بر نگاه فراجناحی بسیج رسانه در تعامل با رسانه‌ها، گفت: بسیج رسانه در کنار همه‌  رسانه‌ها و تشکل‌های رسانه‌ای استان است و تلاش دارد همه سلائق مختلف را در کنار هم جمع کند تا همه در کنار هم برای رشد جایگاه و فرهنگ رسانه کمک کنیم.

صدقیانی با بیان اینکه با وجود اختلاف نظرها همه در واقع داخل یک مجوعه نظام هستیم، افزود: همه ما در چهارچوب نظام حقوقی موجود فعالیت می‌کنیم و در قبال این نظام مسوول هستیم. رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک "اتاق فکر" مسئولان را در امور اجرایی یاری کنند.

وی با تاکید بر آموزش رسانه‌های نوپا و تازه تاسیس برای فعالیت حرفه‌ای‌ و  فرهنگ سازی منشور اخلاق رسانه ای، متذکر شد: تولید محتوا از مشکلات اصلی رسانه‌هاست که باید هوشمندانه مدیریت شود.

صدقیانی تعدد و تنوع رسانه‌های استان را فرصتی برای توسعه و تعالی آذربایجان غربی در عرصه‌های مختلف برای تثبیت امنیت پایدار عنوان کرد.

تصویب لایحه جامع رسانه ای با اصلاحات لازم در مجلس شورای اسلامی، اعطای بسته های حمایتی اثر بخش با رعایت عدالت از رسانه ها،  پژوهش منسجم و محکم در حوزه رسانه و ضرورت کاربردی و عملیاتی شدن آنها از دیگر مواردی بود که در این نشست عنوان شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: بسیج رسانه در همه شرایط و با تمام امکانات از مطبوعات و رسانه های خبری استان در جهت رشد و بالندگی همه جانبه و در راستای پیشبرد اهداف رسانه ای حمایت می کند.

گفتنی است سازمان بسیج رسانه در آذربایجان غربی از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا