Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8317 ۱۳۹۸/۰۵/۲۷   ۲۱:۴۰:۴۶

یادداشت؛
ریاکاری سیاسی یا روباه شناسی انتخاباتی

 

علی معین فر/ در جهان توسعه یافته انتخابات تنها با حضور احزاب قوی انجام می شود و نامزدها برای تصدی صندلی قدرت باید وارد این احزاب شده و سیاست ها، خط مشی و مانیفست آن حزب را بپذیرند تا از حمایت ها و امکانات حزب مطبوع برخوردار شوند. این شیوه در سلامت انتخابات و ورود افراد کاردان وشایسته به لایه های قدرت تاثیر فراوانی دارد. علاوه بر آن احزاب پاسخگوی اعمال و رفتار نمایندگان خود به مردم و حکومت خواهند بود و در صورت ضعف یا تخطی، این حزب است که مسولیت رابه عهده می گیرد اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست، به ویژه در استان آذربایجان غربی سوءاستفاده از احساسات قومی در راستای دستیابی به آرای مردم است که بسیار خطرناک و ضد امنیت ملی است.

متاسفانه به دلیل عدم وجود قوانین مشخص در این حوزه نامزدهای انتخاباتی بدون در نظر گرفتن مصالح ملی با خودخواهی تمام با دادن وعده های پوچ (قوم گرایی یا تصویب محل حوزه انتخابی خود به عنوان مرکز استان) سعی در تحریک احساسات مردم آن منطقه را دارند که کاری غیراخلاقی و خلاف شون ملی است.

 اینجاست که نامزدهای انتخاباتی باید بدانند از شعار تا شعور تنها چند قدم فاصله است. می توانیم به شعور مردم احترام بگذاریم و وعده هایی را بدهیم در حیطه و وظیفه خود و یا این شعور را زیر پا بگذاریم و وعده های خارج از حیطه و وظایف خود بدهیم تا به خیال خام خود در انتخابات مجلس آینده به صندلی های سبز آن دسترسی پیدا کنیم.

 جورج الیوت در جایی گفته "انتخابات که در راه است ناگهان صلح جهانی اعلام می شود و روباه ها وعده می دهند که عمر مرغ و خروس ها را طولانی می کنند!" روی سخن جورج الیوت به مکاری روباه است. امروز در استان آذربایجان غربی نگاه کاسبکارانه در راستای دستیابی به مجلس به و ابزار ولو با زیر پا گذاشتن امنیت ملی و تمامیت ارضی به گفتمان  غالب بدل گشته که طالبان قدرت را به سمت خریدن اندیشه واخلاق دیگران سوق می دهد.

 اکنون که انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک است، از این رو نگارنده به عنوان یک محقق و پژوهشگر که به استان و مردم ساکن در آن با تمامی خرده فرهنگ ها و زبان هایشان علاقه مند است در گام نخست به مردم شریف و مسوولان سیاسی و امنیتی اعلام خطر می کند؛ نگذارید فضای انتخابات به فساد و استفاده ابزاری از اقوام تبدیل شود.

ارزش های اجتماعی جامعه عقلانی را تغییر ندهید، بگذارید هر ارزشی به جای خود  کارکرد خود را داشته باشد. وقایع هفته های اخیر در استان در باب استفاده ابزاری از زبان و قومیت ها بسیار نگران کننده است.

در جامعه شناسی اصطلاحی داریم به نام نقش نمایشی که بازیگران آن عمدا برای رسیدن به اهداف خود در قالب آن نقش قرار می گیرند تا افکار دیگران را تحت تاثیر منویات خود قرا دهند. در ضرب المثل های ترکی به پیشک بزم معروف است، لذا تحرکات این چنینی در آتیه امنیت ملی ما را خدشه دار می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا