اخبار
کد خبر : 8301 ۱۳۹۸/۰۵/۲۵   ۱۱:۴۷:۳۱

یادداشت؛
بي‌عدالتي در سيستم آموزشي/ استفاده از خدمات رايگان آموزشي يک نياز ضرروی است

 

متاسفانه در حال حاضر عدالت آموزشی چندان حکمفرما نیست که این خود باعث بروز پیامدهای منفی بسیار شده است، به‌گونه‌ای که شاهد این ادعا را می‌توان نتایج کنکور سال جاری دانست چراکه با نگاهی گذرا به نتایج اعلام‌شده کنکور به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که رتبه‌های برتر کنکور سال جاری را افرادی که در مدارس غیردولتی تیزهوشان و مواردی از این دست مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده‌اند.

امروزه در سايه تنوع مدارس شاهد تضعيف مدارس دولتي هستيم که اين خود باعث کاهش چشمگير سطح علمي مدارس دولتي شده است، چراکه در حال حاضر بسياري از والدين سعي دارند تا براي پيشرفت فرزند خود آنها را تنها در مدارس نمونه‌دولتي و تيزهوشان و غيره ثبت‌نام کنند که اين خود عاملي براي کاهش چشمگير تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتي شده است. پيش‌بيني مي‌شود ادامه‌داشتن اين روند عاملي براي تضعيف هرچه بيشتر مدارس دولتي شود به‌گونه‌اي که شايد در چندسال آينده تنها تعداد اندکي از دانش‌آموزان در مدارس دولتي مشغول به تحصيل شوند که به‌يقين مي‌تواند آثار منفي بسياري را به دنبال داشته باشد.

*نبود امکانات مناسب در مدارس دولتي

بديهي است متاسفانه برخي مدارس دولتي از امکانات لازم و کافي برخوردار نيستند که اين خود تاثير بسزايي در پايين‌آمدن راندمان تحصيلي در اين‌گونه مدارس دارد، اين در حالي است که در مقابل مدارس غيردولتي با بيشترين و بهترين امکانات مواجه هستند، بنابراين ميزان موفقيت تحصيلي و يادگيري دانش‌آموزان در اين نوع مدارس نيز بسيار بالاتر از دانش‌آموزان مدارس دولتي است. هرچند در اين مجال بايد يادآور شد که ميزان سعي و کوشش دانش‌آموزان نيز در اين مهم بسيار تاثيرگذار خواهد بود. بنابراين نمي‌توان تنها امکانات و معلمان موجود در مدارس غيردولتي را عاملي براي پيشرفت و افزايش سطح علمي دانش‌آموزان اعلام کرد.

*ضرورت توزيع عادلانه امکانات آموزشي

با توزيع عادلانه امکانات آموزشي در تمام مدارس‌ مي‌توان شاهد اين مهم بود که تمام دانش‌آموزان از امکانات مناسب و يکساني برخوردار هستند، چراکه در حال حاضر دانش‌آموزاني که دسترسي بيشتر به منابع کنکور داشته و امکانات مناسب براي بهبود و ارتقاي علمي بيشتر دارند به‌يقين در اين آزمون نفسگير موفق‌تر خواهند بود که اين خود مصداق صريح بي‌عدالتي آموزشي در کشور است.

*فعاليت معلمان مجرب در مدارس غيردولتي

يکي ديگر از موارد بي‌عدالتي در سيستم آموزشي را مي‌توان استفاده از معلمان مجرب در مدارس غيردولتي عنوان کرد، چراکه امروزه متاسفانه بيشتر معلمان باتجربه و برتر بعضا در مدارس غيردولتي مشغول به تدريس هستند که اين خود به‌يقين مي‌تواند در افزايش ميزان يادگيري دانش‌آموزان بسيار تاثيرگذار باشد اما در مقابل شاهد اين مهم هستيم که معلمان تازه‌کار بيشتر در مناطق دورافتاده به کار مشغول مي‌شوند که اين نيز مي‌تواند در کاهش روند يادگيري بسيار موثر واقع شود.

متاسفانه امروزه برخي مدارس دولتي با مشکلات مالي عديده مواجه هستند، اين در حالي است که سرانه مدارس غيردولتي به‌موقع پرداخت مي‌شود که اين خود مي‌تواند نقش بسزايي در افزايش راندمان تحصيلي داشته باشد چراکه در حال حاضر برخي دانش‌آموزان که در مدارس دولتي مشغول به تحصيل هستند از نظر مالي توانايي چنداني براي تامين هزينه‌هاي به نسبت بالاي مدارس غيردولتي ندارند و حتي تامين کتب کمک درسي يا هزينه‌هاي کلاس‌هاي فوق‌برنامه براي برخي از آنها بسيار سخت خواهد بود. از سوي ديگر دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي امکانات آموزشي بيشتري دارند.

تبعيض در ميان دانش‌آموزان تنها به دليل اينکه در چه نوع مدرسه مشغول به تحصيل هستند خود مي‌تواند در آينده آنها تاثيرات منفي بسزايي را بر جاي بگذارد، چراکه بايد به خاطر داشت امکانات مدارس هيچ ارتباطي با سطح هوش دانش‌آموز ندارد، بنابراين برچسب‌زدن به دانش‌آموزان مبني بر اينکه دانش‌آموزي که در مدارس دولتي درس مي‌خواند از نظر علمي ضعيف است و يا اينکه دانش‌آموزي که در مدرسه غيردولتي درس مي‌خواند بسيار باهوش است خطرناک خواهد بود به‌گونه‌اي که بنا به اظهارنظر مشاوران تحصيلي اين موضوع مي‌تواند باعث خودشيفتگي و عدم تمرکز افراد به هنگام تحصيل شود.

*دلايل يکسان‌نشدن مدارس

يکي از مهمترين دلايل يکسان‌نشدن مدارس را مي‌توان وجود برخي افراد سودجو دانست، چراکه در صورت يکسان‌شدن مدارس به‌يقين منافع مالي آنها به خطر خواهد افتاد. بنابراين اين دسته از افراد از تمام لابي‌هاي خود براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي‌کنند تا شايد از اين طريق بتوانند منابع مالي خود را براي بلندمدت تامين کنند.

در نهايت...

استفاده از خدمات رايگان آموزشي تا مقطع اخذ ديپلم يک نياز ضروري محسوب مي‌شود و حال امروزه با توجه به توزيع عادلانه امکانات در مدارس غيردولتي و دولتي اين امکان و حق مسلم از دانش‌آموزان و والدين آنها گرفته شده است به‌گونه‌اي که در حال حاضر تحصيل در مدرسه به مراتب گران‌تر از تحصيل در دانشگاه مي‌باشد که اين خود نشان از مافياي کنکور و وجود برخي مدارس دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا