اخبار
کد خبر : 8300 ۱۳۹۸/۰۵/۲۵   ۱۱:۵۸:۳۳

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:
طبیعی خواندن نمک دریا فاقد هر گونه منطق علمی است

 

در پی برخی تبلیغات نادرست در خصوص مضرات مصرف نمک یددار تصفیه شده که موجب تشویش اذهان عمومی و سردرگمی جامعه شده است، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درگفتگویی در این زمینه توضیح داده و به شبهات مربوطه پاسخ داد .

رسول انتظارمهدی گفت: تولید و مصرف نمک یددار تصفیه شده که به غلط نمک شیمیایی خوانده شده است به عنوان راهکار اصلی پیشگیری و کنترل کمبود ید و اختلالات ناشی از آن به صورت کاملا موفقیت آمیز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان به مورد اجرا گذاشته شده است .

وی افزود: یددار کردن نمک های خوراکی به عنوان یک استراتژی مناسب، ارزان و موثر، توانسته است زمینه حذف اختلالات ناشی از کمبود ید را در جهان و کشور به دنبال داشته باشد .

انتظارمهدی اضافه کرد: لیکن طی چند سال گذشته شاهد آن هستیم که افرادی با انتساب بلاوجه خویش به حوزه طب سنتی، مصرف نمک یددار تصفیه شده را منع می کنند و مردم را تشویق می کنند که از نمک های تصفیه نشده فاقد ید که بدون رعایت موازین بهداشتی از حاشیه دریا جمع آوری می شوند و نمک طبیعی خوانده می شود، استفاده کنند .

 به گفته وی، این گروه بدون توجه به بدیهیات علوم پزشکی و تغذیه، نمک تصفیه شده یددار را نمک مصنوعی و غیربهداشتی و نمک فاقد ید کافی و آلوده به انواع آلاینده های محیطی و حتی فلزات سنگین را نمک طبیعی می نامند و با تبلیغات گسترده موجبات سردرگمی جامعه و تشویش اذهان عمومی نسبت به نهادهای بهداشتی کشور شده اند.

انتظار مهدی در ادامه تصریح کرد: اصولا طبیعی خواندن نمک دریا و غیر طبیعی یا مصنوعی دانستن نمک هایی که از منابعی دیگر مانند معادن سنگ نمک به دست می آیند و تحت فرآیندهای سودمندی همچون تصفیه یا غنی سازی قرار می گیرند، فاقد هر گونه منطق علمی هستند.

به گفته وی مبلغان نمک دریا اشاره می کنند که در کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و ژاپن از مقادیر بسیار زیادی نمک دریا استفاده می شود (تا یازده برابر بیشتر از توصیه انتظارمهدی تصریح کرد: مراجع علمی جهان که بر مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز تاکید دارند) ولی مردم آن کشورها طول عمر بالایی دارند و از این امر نتیجه می گیرند که مصرف نمک دریا به هر میزان بلااشکال است و صرفا براثر مصرف نمک یددار تصفیه شده مشکلات سلامت بروز می یابند، حال آنکه هرگز چنین نیست، ترکیب شیمیایی اصلی نمک خوراکی (صرف نظر از مقادیر اندک سایر املاح و ناخالصی های موجود در آن)، کلرید سدیم است و هر نمک خوراکی در جهان، چه از معدن استخراج شده باشد و چه از دریا به دست آمده باشد، واجد همین ترکیب شیمایی است.

وی گفت: علت توصیه مجامع علمی و بهداشتی به محدود ساختن نمک مصرفی روزانه به کمتر از پنج گرم بدان خاطر است که دریافت سدیم بیش از این میزان، سبب بروز پر فشاری خون، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های کلیوی و بسیاری اختلالات دیگر می شود، خواه این سدیم از نمک دریا باشد، خواه از نمک معدن و خواه ید به آن اضافه شده باشد یا نشده باشد .

تاکید کرد: این مقام مسوول ادعا می شود نمک طبیعی حاوی عناصر مفیدی مثل منیزیم و پتاسیم و ... نیز هست که خود عامل بازدارنده فشار خون بالا هستند و عدم مصرف نمک طبیعی (نمک دریا) همچنین موجب اختلالات شدید روانی، بیماری های عفونی، فشار خون، گرفتگی عروق، ناراحتی های کبدی و پوستی و سرطان می شود. لازم به ذکر است که بهترین منبع غذایی تامین منیزیم، پتاسیم و سایر املاح معدنی سبزی ها و میوه ها، غلات و حبوبات هستند و مقدار مورد نیاز روزانه آنها هرگز با مصرف مقدار توصیه شده نمک (کمتر از پنج گرم در روز) تامین نخواهد شد و اشاره به محتوی منیزیم و پتاسیم و سایر املاح معدنی در نمک های طبیعی جز اهداف سودجویانه و گمراه کردن مردم هدف دیگری ندارد .

وی افزود: نمک طبیعی (حداقل نمک های طبیعی و نمک دریا در ایران) حاوی انواع ناخالصی ها از جمله شن، ماسه، گچ، آهک، آلودگی های میکروبی و حتی فلزات سنگین (دارای پتانسیل بالای سرطانزایی) است که توسط آزمایشگاه کنترل غذا و داروی کشور تایید شده است و به این دلیل بر ممنوعیت مصرف خوراکی این نمک ها تاکید می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بر این نکته تاکید کرد: بی شک با همدلی و همراهی تمام کارکنان نظام سلامت در اقصی نقاط استان و ارتقای آگاهی و هماهنگی های بین بخشی و نیز مشارکت نهادهای ذیربط از اشاعه اینگونه موضوعات بی اساس که موجب تشویش اذهان مردم می شود جلوگیری به عمل خواهد آمد .

وی اذعان کرد: خادمان نظام سلامت به ویژه عرصه بهداشت خود را موظف به شفاف سازی مقوله های مختلف تامین، حفظ، ارتقای سلامت و تنویر افکار عمومی می دانند و ارتقای سطح آگاهی آحاد جامعه را در اتخاذ شیوه زندگی سالم سرلوحه کارهای خود قرار داده اند و از شهروندان نیز انتظار داریم که مطالب حوزه سلامت را از منابع معتبر دریافت کنند و همکاران تلاشگرمان به عنوان افراد خبره در مراکز خدمات جامع سلامت اعم از شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و مراکز بهداشت شهرستان ها آماده پاسخ به سوالات شما هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا