اخبار
کد خبر : 83 ۱۳۹۴/۰۴/۰۲   

ویزیت و غربالگری حدود 12 هزار نوآموز در ارومیه

*در اجرای این برنامه موارد مشکوک به شپش هم بررسی می شود 

همه ساله سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش نای قلم، بر اساس آمارهای جهانی بین 10 تا 15 درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی‌های رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها می‌تواند از بروز معلولیت‌ها در آن‌ها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز مؤثر واقع خواهد شد و عدم شناخت به موقع مشکلات این کودکان باعث می‌شود که آن‌ها دو تا سه سال در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و پس از آن به واسطه‌ی وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند و آن گاه به آموزش ویژه هدایت شوند.

با توجه به این ضرورت‌ها سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری مرکز بهداشت ارومیه و آموزش و پرورش اقدام به اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان نموده است.

اهداف برنامه سنجش

اهداف اصلی این برنامه تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی‌های جسمی، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، کمک به بهبود کیفی آموزش و پرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی است.

برنامه در دو مرحله مقدماتی (غربال گری) و تخصصی اجرا می‌شود و برای تمامی نوآموزان شناسنامه سلامت صادر می‌شود و نتایج حاصل از ارزیابی‌ها در آن ثبت می‌شود و نوآموزان مشکوک به مشکل شناسایی و برای ارزیابی دقیق‌تر به مرحله تخصصی ارجاع می‌شوند.

کارشناس مسئول بهداشت مدارس ارومیه در گفت‌وگو با نای قلم در تشریح روند اجرای این برنامه در ارومیه گفت: ویزیت و غربالگری حدود 12 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به ابتدایی، انجام می‌گیرد.

سیمین نورانی زنوز اظهار کرد: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به ابتدایی با مشارکت نواحی آموزش و پرورش، آموزش و پرورش استثنایی و مرکز بهداشت ارومیه با استقرار پزشک و کارشناس بهداشت خانواده در شش پایگاه سنجش شروع به فعالیت کرده است.

وی ارتقاء کیفی معاینات، غربالگری و بیماریابی مطلوب و تکریم ارباب رجوع را از اهداف استقرار پزشک در این پایگاه‌ها عنوان کرد.

به گفته نورانی همچنین در اجرای این طرح موارد مشکوک به شپش (پدیکلوزیس سر) بررسی شده وشامپوپرمترین در اختیار خانواده های موارد آلوده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا