Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8293 ۱۳۹۸/۰۵/۲۳   ۱۹:۴۱:۱۱

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی:
احصاء نيازهاي فناورانه دستگاه هاي اجرايي استان / اکوسیستم فناوری استان مشکل دارد

 

پارک‌های علم و فناوری از ارکان اصلی اقتصاد دانش بنیان هستند و اقتصاد دانش بنیان می‌تواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید، رشد بهره‌وری اقتصادی را رقم بزند.

به گزارش نای قلم، لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان نیز گسترش تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری است که امروزه در قالب فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری تعریف می‌شود. در واقع، پارک‌های علم و فناوری به عنوان گذرگاه‌های تسهیل کننده توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانند نقش اساسی در بهبود کمیت و کیفیت تولید ایفا کنند، چراکه با تزریق فناوری و نوآوری به چرخه تولید، توانمندسازی و روند بهبود فضای تولید اتفاق می‌افتد.

با توجه به اهمیت این پارک‌ها در بهبود فضای تولید و توسعه است که اقتصاد دانش‌بنیان روز به روز در حال گسترش و اثرگذاری بیشتر بر اقتصاد است.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی نیز که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، مهمترین نقش پارک‌های علم و فناوری را توانمندسازی و تقویت اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.

علی محمد نیکبخت معتقد است: تشکیل و تقویت اکوسیستم نوآوری در پارک علم و فناوری، نقش کلیدی در رونق تولید دارد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان تلاشی ارزنده از سوی جوانان در محیط کسب و کار جدید است.

* شركت های دانش بنیان می توانند مشكلات صنایع را احصا كنند

نیکبخت اضافه کرد: در فضای تحریمی كنونی كه صنایع با مشكلات بسیاری مواجه هستند، شركت های دانش بنیان می توانند مشكلات صنایع را احصا كنند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان با اشاره به اینکه فعالیت های شفاف شیشه ای در پارک ها انجام می شود، افزود: پارک‌های علم و فناوری سدی در مقابل سیاست‌های خصمانه تحریمی هستند.

نیکبخت خاطرنشان کرد: نيازهاي فناورانه دستگاه هاي اجرايي استان احصا مي شود و ضروری است مدیران همکاری و حمایت های لازم را داشته باشند.

وی در عین حال عنوان کرد: اکوسیستم فناوری استان مشکل دارد و تا این مشکل حل نشود نخواهیم توانست به سمت توسعه حرکت کنیم.

سرپرست پارک علم و فناوری استان سپس رسالت پارک علم و فناوری را تشریح و اظهار کرد: رسالت پارک ها، رسالتی حمایتی به منظور حمایت و ارائه تسهیلات به این شرکت هاست و در کنار فراهم آوردن مجوزها، معافیت ها و مشاوره های حقوقی رایگان برای شرکت ها و مراکز رشد، تسهیلات بانکی و حمایت مالی نیز ارائه می دهد.

* افزایش فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در استان

وی از افزایش فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری این استان به ۱۰۴ شرکت رسیده است که از این تعداد ۹۲ شرکت فناور و ۱۲ شرکت نیز جزو شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نیکبخت تصریح کرد: ۹۳ شرکت فناور در پارک علم و فناوری مستقر است که تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ شرکت دانش‌بنیان در این استان فعال است، افزود: از این تعداد ۱۲ شرکت دانش‌بینان در مجموعه پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی مستقر هستند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان از ثبت ۲ اختراع از آذربایجان غربی در آمریکا خبر داد و توضیح داد: ۲ اختراع از این استان در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده /United States Patent and Trademark Office/ یا /USPTO/ ثبت شده است.

نیکبخت ادامه داد: این اختراع‌ها در زمینه‌ الکترونیک و مهندسی پزشکی است که بر آمریکا در سازمان جهانی مالکیت معنوی /World Intellectual Property Organization/  یا /WIPO/ نیز ثبت شده‌ بود.

به گفته وی همچنین هشت اختراع توسط جوانان خلاق و واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی به ثبت داخلی رسید.

 * ضرورت مشارکت و سرمایه گذاری در صندوق پژوهش و فناوری

وی با اشاره به ضرورت مشارکت و سرمایه گذاری در صندوق پژوهش و فناوری، اظهار کرد: 50 درصد از اعتبار مورد نیاز این صندوق با مشارکت بخش خصوصی و مابقی آن مربوط به بخش دولتی است.

سرپرست پارک علم و فناوری استان با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، متذکر شد: مشکل گمرک، مالیات های مستقیم، غیرمستیم و ارزش افزوده، بیمه‌ها و بازاریابی از مشکلات این بخش است که حل آنها با مکاتبات و پشت درهای بسته مشکلات امکان پذیر نیست و مدیران استان باید حمایت کنند.

وی از انعقاد 10 تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری بیست و یکمین رویداد شتاب آذربایجان‌، 11 دوره کارگاه عمومی و اختصاصی برای مدیران واحدهای مستقر در پارک خبر داد و گفت: همچنین 19 نمایشگاه تخصصی داخلی و سه نمایشگاه تخصصی خارجی در کشورهای ارمنستان ترکیه و اربیل عراق برپا شده است.

نیک بخت با اشاره به حضور بانوان در عرصه کارآفرینی بیان کرد: برای گسترش فرهنگ کار آفرینی در منزل خصوصا برای بانوانی که سرپرست خانوار هستند، چهار رویداد بانوان با حضور بانوان کارآفرین استانی و کشوری در ارومیه برگزار می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا