اخبار
کد خبر : 8283 ۱۳۹۸/۰۵/۲۳   ۱۵:۱۳:۵۷

مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:
امسال 2700 تن بادرشبو در استان توليد مي شود

 

مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي از آغاز برداشت گیاه دارویی بادرشبو در استان خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال 2 هزار و 700 تن بادرشبو از سطح اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت می شود.

 به گزارش نای قلم، عزیز امانی در گفتگویی با بيان اينکه گياهي که به عنوان گياه دارويي در استان کشت مي شود، گياه بادرشبو يا به زبان محلي بادرشبي است نه بادرنجبويه، افزود: اين دو گياه هم از نظر گياه شناسي و هم از نظر خواص دارويي با هم فرق دارند.

امانی اضافه کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت بیشترین سطح را در کشور در زمینه تولید بادرشبو به خود اختصاص داده است و در سال جاری 90 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که 80 هکتار آن عمدتا در شهرستان ارومیه کشت شده است .

مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: تعداد پنج واحد تولید عرقیات گیاهی با ظرفیت سالانه 10 هزار و 400 تن جهت عرقگیری از محصول بادرشبو کشت شده در استان فعالیت دارند و عرق استحصالی جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می شود.

اماني بیان کرد: بخشي از محصول توليدي بادرشبو براي تهيه عرقيات به صورت صنعتي و توسط کارخانجات توليد گياهي و بخشي نيز به صورت سنتي در کارگاه هاي کوچک عرقگيري و يا در منازل براي توليد عرقيات گياهي استفاده مي شود.

وي با اشاره به اينکه بادرنجبويه براي اولين بار درسال گذشته در شهرستان اروميه کشت شده، ادامه داد: اين محصول گياهي چند ساله بوده و اين در حالي است که بادرشبو گياهي يکساله و ميزان توليد به سطح زير کشت آن بستگي دارد.

لازم به ذکر است که گل و پیکر رویشی بادرشبو اعم از (برگ ها و ساقه های جوان) معطر هستند، مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین 0.6 تا 0.8 لیتر است. بادرشبو در مرحله ی گلدهی از بیشترین مقدار ماده ی موثره برخوردار است. بدین منظور برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گل ها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول است .

 مواد موثره پیکر رویشی این گیاه (عرق حاصل از تقطیر) آرام بخش و اشتهاآور است. اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفغ شکم و تقویت قلب، همچنین در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود .

در استان آذربايجان غربي با وجود تنوع گونه هاي گياهي معطر ازجمله گل سرخ، نعناع، مرزه، مريم گلي، شاه اسپـرم ترخون، بيدمشک و ده ها گونه ديگر راه اندازي واحدهاي بزرگ اسانس گيري ضروري است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا