اخبار
کد خبر : 8270 ۱۳۹۸/۰۵/۱۹   ۲۱:۵۶:۲۷

یادداشت؛
وحدت جوهر امنیت پایدار آذربایجان‌غربی

 

هوشنگ عطاپور/ استان آذربایجان‌غربی از مختصات و ویژگی‌های مشخص و متمایز اجتماعی، سیاسی و امنیتی برخوردار است که  تعیین کننده پایداری سیاسی و امنیتی آن هستند.

بنابراین هر نوع جهل و یا تجاهل به این مختصات، می‌تواند استمرار امنیت اجتماعی را با مشکلات جدی مواجه کند در حالی که امنیت و آرامش لازمه توسعه و پیشرفت استان است و هر نوع ناامنی و یا ایجاد احساس عدم امنیت اجتماعی می‌تواند هدف معاندین نظام برای اجرای نقشه‌های شیطانی باشد.

شاید مهمترین و اصلی‌ترین مولفه بقا و حفظ امنیت و ثبات در استان، وحدت بین آحاد شهروندان باشد و هیچ عنصر دیگر اجتماعی، به اندازه وحدت و همدلی، توسعه پایدار استان را ممکن نمی‌کند و بالعکس هر نوع نفاق و تفرقه‌افکنی در استان، از هر کسی که باشد، اجرای نقشه دشمنان و در تضاد آشکار با اصول انقلاب اسلامی و منافع ملی است.

برای تحکیم وحدت و حفظ انسجام اجتماعی در استان، هم مسوولان، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای و هم شهروندان نقش بنیادین دارند اما در این بین نقش فعالان سیاسی، مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار حیاتی است.

تجارب سال‌های گذشته نشان داده که دوران رقابت‌های انتخاباتی، در مناطق قومی مانند استان آذربایجان‌غربی و برخی شهرستان‌های حوزه انتخابیه آن، با فعالیت خارج از چارچوب‌های امنیتی نامزدها، فعالان سیاسی و هوادران آنها، به چالش جدی و قطبی‌سازی فضای سیاسی منجر می‌شود و پس از هر انتخاباتی، خرابی‌های امنیتی بسیاری بر جای می‌ماند که هزینه‌های سیاسی_ اجتماعی انباشته آن به حساب جامعه شهروندی تحمیل شده و مانع توسعه اقتصادی استان و فرار سرمایه‌های انسانی می‌شود و برخی مسوولان نا آشنا نیز از این شکاف‌ها برای حفظ قدرت سیاسی و میز اداری خود بهره می‌برند.

از نظر جامعه‌شناسی سیاسی، قومیت و توان تحرک آن به عنوان نیروی اجتماعی عمل کرده و در بیشتر جوامع، مطمح نظر سیاسیون برای ایجاد پایگاه سیاسی و رسیدن به قدرت عمل می‌کند.

در تاریخ کشور و استان، تجربه اثبات کرده است که فعالان سیاسی اقوام ساکن استان به سبک و شیوه‌های گوناگون از عنصر قومیت برای کسب صندلی مجلس و پست‌های اجرایی استفاده کرده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور آشکار، شاهد استفاده از عنصر قومیت و قومیت‌گرایی برای کسب قدرت هستیم هر چند که وعده‌های داده شده برای بهبود بنیادین وضع اقتصادی و معیشتی مناطق قومی نه از سوی قوه مجریه و نه از سوی نمایندگان مجلس به فراموشی سپرده می‌شود اما با تقلیل مطالبات توسعه‌ای و اقتصادی اقوام به امور جزئی، خرابی‌های بر جای مانده از قطبی‌سازی جامعه نصیب شهروندان می‌شود.

متاسفانه برخی مسوولان استان به جای پیگیری  امور توسعه‌ای از وزارتخانه‌ها و دولت،  خود را به امور فرعی و انتخاباتی مشغول کرده‌اند.

 امنیت این مملکت و استان حاصل خون شهد است و روزی نیست که این مردم برای حفظ امنیت پایدار کشور، در مرزهای آذربایجان‌غربی شهید تقدیم محضر امام زمان(عج) عج نکنند بنابراین هر نوع خدشه در تثبیت امنیت  استان خیانت به خون شهدا و تضعیف نظام جمهوری اسلامی است.

شکی نیست در این استان، شهروندان مشکلات ریز و درشتی دارند و اکنون اولویت مردم حفظ وحدت و انسجام ملی و پایداری امنیت استان است و بسیاری از امور معیوب را نیز می‌توان بدون پروپاگاندای انتخاباتی پیگیری کرد، اگر نیت‌ها خالص برای خدا باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا