اخبار
کد خبر : 825 ۱۳۹۴/۰۷/۲۶   

هشدار سازمان مدیریت بحران به استانداران درباره پدیده النینو در پاییز و زمستان امسال

النینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا هفت سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

این پدیده عبارت از یک رخداد اقلیمی کلان است که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگ‌ترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. بخشی از نشانه‌های آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پیرو مکاتبه وزیر نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان سرد و رخداد النینو قوی در پاییز و زمستان امسال از استانداران و روسای شوراهای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور خواست تا برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ارتقاء آمادگی و سایر تدابیر لازم اندیشیده شود.

اسماعیل نجار در نامه‌ای خطاب به استانداران و روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران ‌استان‌های سراسر کشور اطلاع‌رسانی به فرمانداران، بخشداران، دهیاران و روسای سازمان‌ها، اداره‌ها و نهادهای مربوط با مدیریت بحران را در ارتباط با تغییرات آب‌وهوایی در پاییز و زمستان امسال خواستار شد.

انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ارتقاء حفظ آمادگی و در اولویت قرار گرفتن اقدامات پیشگیرانه و اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاهش خسارات این پدیده از دیگر نکات اشاره شده در نامه فوق است.

به گزارش آنا، پاک‌سازی معابر و آبراهه‌های زیر گذر جاده‌ها و خطوط ریلی کشور و لحاظ تمهیدات لازم برای تامین انرژی، ذخیره‌سازی امکانات و سوخت مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف، به ویژه پیش‌بینی ذخیره سوخت مایع کافی در نیروگاه‌ها، آمادگی لازم اداره‌های جهاد کشاورزی، شعب جمعیت هلال احمر، پایش و پیش‌بینی‌های به هنگام بارش و اعلام هشدارهای به موقع در خصوص پدیده مذکور و اتخاذ تدابیر لازم از دیگر موارد اعلامی این نامه است.

در ادامه این نامه نیز آمده است که اتخاذ تدابیر لازم از سوی نیروهای نظامی استان‌ها و تشکیل منظم جلسات شورای هماهنگی مدیرت بحران استان در شرایط اضطراری، برنامه‌ریزی‌ها در جهت تسهیل ترددهای بین شهری و مسیرهای کوهستانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا