اخبار
کد خبر : 8247 ۱۳۹۸/۰۵/۱۶   ۱۹:۵۴:۱۷

زنان قربانيان اول كار در منزل هستند
نبود نظارت؛ يکي از دلايل رواج تبليغات گسترده کار در منزل

 

با توجه به افزایش آمار بیکاری در جامعه و همچنین نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی شاهده راه‌اندازی کانال‌ها و یا پیج‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با مضمون «کارآفرینی» و یا «کار در منزل» هستیم که این خود می‌تواند برای افراد جویای کار بسیار وسوسه‌کننده و فریب‌دهنده باشد، این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد سوءاستفاده افراد سودجو در این زمینه هستیم.

با نگاهي گذرا به تبليغات گسترده کارآفريني و يا کار در منزل به اين مهم دست مي‌يابيم که برخي آگهي‌دهنده‌ها با دريافت مبلغي پول هرچند اندک اقدام به جذب نيروي کار مي‌کنند که البته در بسياري از موارد به بهانه‌هاي واهي تنها پول اوليه بابت آموزش از آنها گرفته مي‌شود و در مقابل کاري براي آنها ارسال نمي‌شود که اين خود مي‌تواند مصداق صريح کلاهبرداري و سوءاستفاده از افراد جوياي کار باشد.

*تبليغات اغواگر

متاسفانه چندسالي است که شاهد رواج بيش از اندازه تبليغات کار در منزل در برخي شبکه‌هاي اجتماعي هستيم؛ مشاغلي که تنها با دريافت مبالغي هرچند اندک از تعداد بسياري از افراد جوياي کار هستند و در مقابل هنگام ارسال کار با ايرادات غيرواقعي از واگذاري کار به آنها سر باز مي‌زنند که اين مهم با توجه به حجم بسيار گسترده افراد ثبت‌نام‌شده مي‌تواند مبلغ هنگفتي باشد. شگرد اين نوع از کلاهبرداران بدين شکل است که در ابتدا مبالغي به‌عنوان حق عضويت يا شرکت در کلاس‌هاي آموزشي دريافت مي‌کنند و بعد از مدتي به بهانه خريد مواد اوليه وجوه ديگري را اخذ مي‌نمايند. اما کارجويان بعد از اتمام کار موردنظر و ارائه آن به کارفرما براي دريافت حق‌الزحمه خود، با اين بهانه از سمت کلاهبرداران مواجه مي‌شوند که کار يا محصول ارائه‌شده کيفيت مناسب را نداشته و از تحويل‌گرفتن آن سر باز مي‌زنند. در واقع به علت اينکه افراد زيادي در سطح جامعه جوياي شغل هستند و تعدادي از آنها مشکلاتي دارند که ترجيح مي‌دهند به صورت پاره‌وقت و در منزل فعاليت داشته باشند، نسبت به اين موضوع اشتياق نشان داده و براي کسب درآمد اقدام مي‌کنند.

*زنان؛ بيشترين مالباختگان

آنچه مسلم است متاسفانه بسياري از مالباختگان اين نوع از کلاهبرداري‌ها را بيشتر زنان تشکيل مي‌دهند که تمايل دارند در کنار خانه‌داري بتوانند کمک‌خرج زندگي نيز باشند. از اين‌رو به‌راحتي به آگهي‌هاي کار در منزل اعتماد مي‌کنند و اقدام به واريزکردن مبلغي به حساب شخصي فردي با عنوان مديريت مجموعه تنها به بهانه ارسال مواد اوليه و يا فيلم‌هاي آموزشي و همچنين بازگرداندن پول پس از سفارش اول مي‌کنند، اين در حالي است که متاسفانه در بسياري از موارد اين مبالغ نه‌تنها بازگشت داده نمي‌شود بلکه به بهانه‌هاي واهي کار فرد نيز مورد قبول قرار نمي‌گيرد که اين خود جاي بسي تأمل دارد. از سوي ديگر بايد خاطر نشان کرد متاسفانه به دليل پايين‌بودن مبالغ و همچنين اينکه بسياري از مالباختگان را زنان تشکيل مي‌دهند هيچ‌گاه شکايتي عليه کلاهبرداران صورت نمي‌گيرد که اين خود مي‌تواند عاملي تاثيرگذار براي رواج اين نوع کلاهبرداري‌ها با طعم کاريابي باشد، چراکه انتظار مي‌رود با شکايت و يا انجام آموزش‌هاي لازم مانع از فعاليت هرچه بيشتر افراد سودجو شد تا شايد از اين طريق زنان کمتري از نظر مالي و يا زماني مورد سوءاستفاده قرار بگيرند.

*اهميت نظارت و اطلاع‌رساني

بديهي است نبود نظارت کافي بر انجام تبليغات در سايت‌ها و يا روزنامه‌ها را مي‌توان يکي از مهمترين دلايل رواج قارچ‌گونه تبليغات گسترده کار در منزل دانست، چراکه طي چندسال گذشته و با وجود آمار به نسبت بالاي شکايت از اين نوع کلاهبرداري‌ها هنوز آگهي‌هايي با مضمون کار در منزل و آموزش به چشم مي‌خورد و متاسفانه هنوز افراد به اين نوع آگهي‌ها اعتماد مي‌کنند که اين خود مي‌تواند نشان از عدم اطلاع‌رساني کافي باشد، چراکه انتظار مي‌رود در سايه اطلاع‌رساني و همچنين مقابله جدي با اين دسته از افراد ديگر بساط اين نوع سودجويي‌ها برچيده شود. بايد به خاطر داشت ادامه‌ داشتن اين روند خود مي‌تواند اعتماد اجتماعي را نيز تحت‌تاثير قرار دهد؛ اعتمادي که در صورت از دست رفتن آسيب‌هاي اجتماعي بسياري را نيز به دنبال خواهد داشت.

*ايرادات واهي براي رد کردن متقاضيان

شايان ذکر است که متاسفانه در بسياري از موارد باوجود اينکه کار ارسالي افراد متقاضي با مشکلي مواجه نيست، افراد سودجو سعي بر گرفتن ايرادات بي‌مورد از کار مي‌کنند؛ ايراداتي که متاسفانه در برخي از موارد توسط خود آنها بر روي کار اعمال مي‌شود. به‌عنوان مثال برش‌هايي که توسط دستگاه ليزر خورده مي‌شود از فرد متقاضي کار مي‌خواهند که اين خود به‌يقين به دقت و ظرافت دستگاه ليزر نخواهد بود، همچنين در صورت نيافتن ايراد از کار متقاضي نيز با مخدوش‌کردن کار و عکس‌گرفتن از آن و همچنين ارسال ايرادات به فرد متقاضي سعي بر توجيه سوءاستفاده خود دارند که اين موارد را مي‌توان در زمره روش‌هاي نوين کلاهبرداري افراد سودجو عنوان کرد.

*استخدام به همراه آموزش

يکي ديگر از نکات قابل توجه در آگهي‌هاي کار در منزل را مي‌توان استخدام به همراه آموزش عنوان کرد، چراکه در بسياري از اين آگهي‌ها سي‌دي‌هاي آموزشي نيز براي فرد متقاضي ارسال مي‌شود؛ آموزش‌هايي که نه‌تنها از کيفيت تصويري بالايي برخوردار نيستند بلکه تمام موارد و نکات کار در آن آموزش داده نشده که اين نيز مي‌تواند مصداق صريح سوءاستفاده از افراد به دنبال کار باشد.

در نهايت...

بايد يادآور شد که در اين نوع از آگهي‌ها در روزنامه‌ها و يا سايت‌هاي رسمي و همچنين کانال‌هاي کاريابي نمي‌تواند مبين قانوني‌بودن آنها باشد. بنابراين انتظار مي‌رود افراد قبل از واريز هرگونه مبلغي براي اين سودجويان نسبت به کار اطمينان لازم را کسب کنند در غير اين صورت به‌يقين به دام کلاهبرداران خواهند افتاد؛ هرچند انتظار مي‌رود که مسئولان نيز با انجام نظارت‌هاي لازم و همچنين اعمال قوانين سختگيرانه تا حد زيادي مانع از فعاليت افراد سودجو به بهانه کاريابي شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا