اخبار
کد خبر : 8237 ۱۳۹۸/۰۵/۱۴   ۰۸:۰۷:۲۲

در خوی؛
دومین جشنواره ملی شمس و مولانا برگزار می شود

 

دومین جشنواره ملی شمس ومولانا مرداد ماه سال جاری در خوی برگزار می شود‌.

به گزارش نای قلم، جشنواره شعر شمس و مولانا ۲۴و۲۵مرداد، جشنواره موسیقی و تایپوگرافی شمس و مولانا ۲۶ تا ۲۸مردادماه و همایش علمی شمس و مولانا نیز ۷ و ۸ مهرماه سال جاری برگزار می شود.

فرماندار خوی در جمع خبرنگاران گفت: در بخش موسیقی ۱۲ گروه از استان‌های مختلف از جمله تهران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، کرمانشاه، لرستان و البرز به مرحله نهایی دست یافته‌اند و در بخش شعر هم ۱۴ نفر از استان‌های اصفهان، تهران، ایلام، آذربایجان‌شرقی، کردستان، سمنان، خراسان رضوی، کاشمر، کاشان، گیلان و قم به مرحله نهایی رسیده اند.

محمد عابدی اظهار کرد: در بخش تایپوگرافی نیز ۶۵ اثر به مرحله آخر راه یافته است که برندگان آن تجلیل خواهند شد.

فرماندار خوی افزود: دفتر نمایندگی «اکو» در اواخر مرداد ماه جاری و همزمان با برگزاری جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا در شهرستان خوی فعال می‌شود.

 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خوی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، برگزاری این آیین‌ها می تواند ظرفیت های این شهرستان را به میهمانان خارجی معرفی کند.

*خواهرخواندگی خوی و وان ترکیه در دست بررسی است

رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز گفت: شناساندن شمس تبریزی به دنیا از اهداف اصلی برگزاری جشنواره ملی شمس ومولانا است.

مقدم بااشاره به اینکه خوی شمال غربی ترین شهر کشور و دارای ظرفیت و پتانسیل بالقوه است، تصریح کرد: رسالت اصلی برگزاری جشنواره های فرهنگی دروهله اول معرفی پتانسیل های خوی از جمله نوابغ علمی ودینی و دروهله دوم توسعه گردشگری و درآمدزایی از صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: باید با توجه به شرایط موجود و نیاز به بازار کار از ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و فرهنگی استان استفاده مناسب و برنامه ریزی شده داشته باشیم.

 رئیس شورای اسلامی شهر خوی اظهارکرد: مسئله خواهر خواندگی خوی و وان در وزارت خارجه درحال بررسی است و به زودی خواهرخواندگی این دو شهر مشخص تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش شعر ۵۲۸اثر، در بخش تایپوگرافی ۴۹۰ اثر و موسیقی ۲۶۸ اثر به جشنواره ارسال شده است، یادآورشد: رونمایی از ۲ آلبوم موسیقی اصیل ایرانی، برگزاری تورهای گردشگری، رونمایی از لباس های اصیل آذربایجانی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ازجمله برنامه های جانبی این جشنواره خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا هم اظهار داشت: خبرگزاری‌هایی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه در این برنامه ها حضور خواهند داشت.

رضا جعفرپور ادامه داد: تاکنون ۹ مقاله از پاکستان، ترکیه و بنگلادش به دبیرخانه ارسال شده است.

وی  افزود: حسام الدین سراج و داوود آزاد داوران بخش موسیقی هستند و محمدکاظم کاظمی داور بین‌المللی اهل افغانستان و محمد سعید میرزایی از کرمانشاه و شهرام میرزایی داوری بخش شعر را برعهده دارند.

*شمس نام خوی را در عرفان مشهور کرده است

سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به برکت و جایگاه مزار شمس تبریزی در خوی گفت: مزار شمس تبریزی مهمترین سرمایه‌ای است که نصیب مردم خوی شده که این سرمایه مهم در عرصه ملی و بین‌المللی و در حوزه عرفان، فلسفه، کلام و ادبیات نام ایران و خوی را مشهور کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر خدایاری، با اشاره به برکت و جایگاه مزار شمس تبریزی در خوی اظهار کرد: مزار شمس تبریزی مهمترین سرمایه‌ای است که نصیب مردم خوی شده که این سرمایه مهم در عرصه ملی و بین‌المللی و در حوزه عرفان، فلسفه، کلام و ادبیات نام ایران و خوی را مشهور کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره ملی و همایش علمی بین‌المللی شمس و مولانا یک رویداد فرهنگی شایسته و پربرکتی بوده که می‌تواند اتفاقات مثبت و خوبی درپی داشته باشد.

خدایاری افزود: تلاش خود را در جهت تجهیز و تعمیرات مورد نیاز و تامین برخی از کاستی‌های مجتمع فرهنگی ارشاد اسلامی انجام می دهیم تا در موقع برگزاری جشنواره دچار کمبود نشویم و این مراسم به‌نحو شایسته و مناسب برگزار شود.

وی تصریح کرد: مهمترین سرمایه، سرمایه فرهنگی است و انسان شایسته و ارزشمند به مکان یا جایی ارزش و قیمت می‌دهد، مثلا قم بدون حضور بارگاه بانوی کرامت شاید هیچ ارزش خاصی نداشت، پس وجود آدمی به مکان ارزش و ارج می‌دهد و وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی است که به این شهر ارزش و منزلت بخشیده و خود نوعی پتانسیل و ارزش والاست که باید از آن بهره‌مند شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا