اخبار
کد خبر : 8232 ۱۳۹۸/۰۵/۱۳   ۲۰:۵۹:۲۳

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی:
اخذ مجوز راه‌اندازی کسب‌وکار سبز/جهاد دانشگاهی استان ۵۰ طرح در دست اجرا دارد

 

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: مرکز جهاد دانشگاهی استان، ۵۰ طرح مطالعاتی پژوهشی در دست اجرا دارد.

به گزارش نای قلم، امین رستم زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از این تعداد طرح مطالعاتی و پژوهشی، 20 طرح مطالعاتی و شش طرح آی اس آی بوده است.

وی افزود: برای این طرح‌ها اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان از بخش خصوصی و دولتی جذب شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و اضافه کرد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و در سه شهر ارومیه، سلماس و نقده مزارع پایلوت برای کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر و دارای ارزش اقتصادی بالا ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان از اجرای این طرح حمایت می‌کند، تصریح کرد: تسهیلات لازم به این طرح اعطا شده است و بیش از ۸۰ درصد پیشروی فیزیکی دارد.

به گفته رستم زاده به افرادی که در این موضوع مشارکت داشتند تسهیلاتی از قبیل آماده‌سازی زمین زراعی و تهیه بذرهای اصلاح شده این گیاهان کم آب بر، مشاوره تخصصی و آزمایشات علمی ارائه شده است.

* پایش پساب خروجی بیمارستان‌های ارومیه و خوی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی همچنین گفت: پایش پساب خروجی بیمارستان‌های ارومیه و خوی از جمله طرح‌های پژوهشی این نهاد است که توسط با عقد قرارداد اجرای آن آغاز شده است.

وی با اشاره به انجام یک هزار نمونه‌برداری شیمیایی، تولید گیاهان دارویی و بررسی آلاینده‌های زیست محیطی معادن طلای تکاب اشاره و اذعان کرد: دو طرح در پایش آلاینده‌های زیست محیطی در شهرستان تکاب با مبلغی بالغ بر 150 میلیون تومان در حال اجرا است.

رستم زاده گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی را از بهترین گروه‌های کشور خواند و اضافه کرد: سه آزمایشگاه معتمد محیط زیست، آزمایشگاه همکار استاندارد و تحقیقات صنعتی و ازمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو جزء آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی است که از این تعداد، آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز است.

* راه اندازی گلخانه هوشمند در استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی گلخانه هوشمند در استان خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی گلخانه هوشمند به مساحت شش هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در استان پیشنهاداتی مطرح شده که جزو طرح‌های منتخب اقتصاد مقاومتی است.

 رستم زاده به کار‌های انجام شده در پژوهشکده تولید متابولیت‌های ثانویه اشاره کرد و افزود: عوامل متعددی موجب محدودیت منابع در تامین ترکیبات شیمیایی می‌ شود که می‌توان با کشت سلولی بر آن‌ها غلبه کرد.

به گفته وی، خشکسالی، بیماری‌های گیاهی و آفات نباتی می‌توانند به سرعت منابع طبیعی را تهدید کنند و نوسانات در شرایط رشد گیاهان می‌توانند کیفیت و کمیت ترکیبات شیمیایی گیاهی را تغییر دهند و در نهایت فرآیند استخراج و تامین ترکیبات از مواد خام گیاهی در سطح صنعت مشکل ساز خواهد بود.

رستم زاده با بیان اینکه گروه پژوهشی این دانشگاه بر اساس چالش‌های استانی و منطقه‌ای شکل گرفت و رویکردی کاربردی دارد، تصریح کرد: همچنین آلوده بودن مواد گیاهی تولید شده در مزرعه به عوامل میکروبی، باقیمانده سموم، کود‌های شیمیایی، فلزات سنگین و ... تامین منابع اولیه برای صنایع مرتبط با گیاهان دارویی، معطر و ادویه‌ای را با مشکل مواجه می کند لذا نیاز به روش‌های جایگزین برای تولید دائمی و مطمئن مواد موثره گیاهی در طول سال بیشتر احساس می‌شود و به طور کلی تامین ترکیبات شیمیایی با استفاده از کشت سلولی به عنوان جایگزین کشت زراعی گیاهان دارویی و یا جمع آوری آنان از طبیعت می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

* ایجاد ۲ دفتر این نهاد در مناطق حاشیه نشین

وی از ایجاد ۲ دفتر این نهاد در کشتارگاه و دیزج سیاوش ارومیه خبر داد و گفت: این دفاتر در راستای آگاهی‌بخشی به مردم، اجرای طرح‌های خدماتی و آموزش حقوق شهروندی و با حمایت دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌ غربی شکل گرفت و خدمات تخصصی به صورت رایگان ارائه می دهند.

رستم زاده با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی مجوز راه‌اندازی کسب‌وکار سبز را دریافت کرده است، در عین حال خاطرنشان کرد: تنها آزمایشگاه تخصصی آنالیز زیست محیطی در منطقه متعلق به جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی است که در همین راستا برای بررسی آب شرب استان اردبیل قراردادهایی به امضا رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در ادامه سخنان خود گفت: مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در کل کشور از بین ۴۰ مرکز رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داد است.

وی افزود: در این مرکز در حال حاضر ۶۵ هزار نفر دانشجو در ۱۰رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

رستم زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه این است که دانشگاه‌ها به جای اینکه دانشجویان کار آموخته تربیت کنند افراد فقط دانش آموخته تحویل جامعه می‌دهند ولی در این مرکز با برگزاری کارگاه‌های عملی دانشجویانی متفاوت‌تر در بازار کار وارد می‌شوند، گفت: ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در بخش خصوصی و دولتی مشغول کار می‌شوند.

* راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی همچنین گفت: طرح راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی است که ‌در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود.

رستم زاده توضیح داد: طرح پارک علم و فناوری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چندین بار مطرح‌ شده و از سوی معاون رئیس جمهور نیز تأکید شد ولی بعد از چندین بار رد شدن این طرح هم‌اکنون دوباره مطرح شده است و در آینده ای نزدیک اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به وجود یک دستگاه جذب اتمی با دامنه 26 لامپ برای آزمایش فلزات در آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: در آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی 500 نوع آزمون انجام می‌شود.

رستم‌زاده گفت: از عملکردهای مهم این مرکز در سال گذشته، جشنواره تولید محتوای دیجیتال، چاپ ۲۳۷ عنوان کتاب تخصصی، راه‌اندازی مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پزشکی، راه‌اندازی مرکز آزمون جهاددانشگاهی، ۲۵۰ طرح مطالعاتی افکارسنجی، برگزاری چهارمین دوره همایش حقوق شهروندی، شرکت در هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره و برگزاری اولین مسابقه ملی دفاع ۳ دقیقه‌ای دانشجویان کارشناسی ارشد است ضمن اینکه خبرگزاری ایسنا و ایکنای استان نیز در سال گذشته جزو فعال‌ترین‌های کشور بوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا