اخبار
کد خبر : 8230 ۱۳۹۸/۰۵/۱۲   ۲۰:۲۸:۵۰

آشنایی با هفت عادت مهرآمیز؛
می توان زندگی شادتری داشت ...

 

در رفتارهای زوجین هفت عادت مخرب وجود دارد که سبب می شود به تدریج ازدواجتان از حالت رضایتمندی خارج شود و شما و همسرتان هر روز بیشتر از هم دور شوید.

 در رفتارهای زوجین هفت عادت مخرب وجود دارد که سبب می شود به تدریج ازدوجتان از حالت رضایتمندی خارج شود وشما وهمسرتان هر روز بیشتر از هم دور شوید،اگر به بحث و مشاجره های خود و همسرتان دقت کنید ، پی خواهید برد درگفت و گوهای شما انتقاد از دیگری زیاد استفاده می شود که پررنگ ترین نقش را در گفت و گوهای مخرب بازی می کند.بعد از انتقاد، سرزنش کردن است، که هیچ گاه سرزنش گر تقصیری ندارد و همیشه مقصر طرف مقابل است، معمولاً یکی از زوج ها انتقاد می کند و دیگری سرزنش و هر دو شکایت می کنند.

وقتی مشاجره ادامه می یابد، یکی از زوج ها غر می زند و دیگری تهدید می کند،که در نهایت تنبیه و سپس به رشوه دادن منجر می شود. در یک مشاجره همه این عادت های مخرب اتفاق می افتد . اگر شما بتوانید این عادات مخرب انتقاد، سرزنش، شکایت؛ غرغر، تهدید و تنبیه و رشوه دادن را از تعاملات زناشویی خود دور کنید، زندگی زناشویی شما به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت.

اما به جای عادات مخرب بالا هفت عادت مهرآمیز را می توان جایگزین کرد که شامل:

اولین عادت مهر آمیز حمایت است. وقتی شما در مقابل اشتباهات از همسرتان حمایت می کنید منجر به دلگرمی و احساس امنیت می شوید و رابطه عاطفی قوی تر می شود زوج هایی که در شرایط دشوار از یکدیگر حمایت می کنند، روابط محکم و پایداری پدید می آورند، همیشه به خاطر داشته باشید شما پشت و پناه یکدیگرید.

دومین عادت مهر آمیز تشویق است، وقتی از همسرتان جملاتی همچون "کار بسیار مهمی انجام داده ای" را می شنوید، احساس می کنید تشویق شده اید،آنگاه هر کدام باعث خوشحالی دیگری می شوید. شما طوری رفتار کنید که همسرتان بداند در هر گامی که بر می دارد از حمایت شما برخوردار است . زوج هایی که همدیگر را تشویق می کنند، از احساس اطمینانی برخوردار دارند که باعث موفقیت آنها در تمام ابعاد زندگی می شود.

سومین عادت مهر آمیز گوش دادن است از بین همه عادات مهر آمیز گوش دادن بیشتر درخواست می شود وکمتر داده می شود اگر می خواهید به یکدیگر در برآورده شدن نیاز به قدرتتان کمک کنید، به یکدیگر گوش کنید، بدون آنکه آنچه را می شنوید ارزیابی کنید به آنچه همسرتان می گوید دقت کنید و بکوشید خواسته همسرتان را به درستی درک کنید و برای درک صحیح خواسته همسرتان از او بخواهید توضیح بیشتری بدهد ، ممکن است همیشه با آنچه همسرتان می گوید موافق نباشید اما اگر هر دو احساس کنید دیگری به آنچه گفته اید خوب گوش کرده است، بهم نزدیک تر خواهید شد.

چهارمین عادت مهر آمیز، پذیرش است. وقتی همسرتان سرانجام خود واقعی شما را می بیند که گاهی چندان دلچسب نیست به شما می گوید تو را همینطور که هستی می پذیرم و قبول دارم، این اساس پذیرش در هر رابطه است که منجر به آرامش فرد و توجه به داشته ها و واقعیت های موجود می شود به جای تمرکز بر نداشته ها، تغییر و مقایسه، ضعف و کاستی های یکدیگر را می پذیرید، همه ما لحظات ارزشمندی داریم که باید آنها را شناسایی کنیم و این حقیقت را بپذیریم هیچ کس کامل نیست و به این ترتیب بر روابط خود استحکام می بخشیم.

پنجمین عادت مهر آمیز اعتماد است و این عادت مهمی است که در ازدواج، اعتماد مانند تعهد است، قلب و روح عشق محسوب می شود . بهترین راه کسب اعتماد آن است که به همسرخود نشان دهید قابل اعتمادید، تا جایی که می توانید بدون آزردن همسرتان-با هم صادق و رو راست باشید و به هم بگویید به هم اعتماد دارید، زیرا بدون آگاهی از آن هر دو احساس تنهایی می کنید، اعتماد زوجین را با هم متحد می کند.

ششمین عادت مهر آمیز احترام گذاشتن است در کلام و عمل. خصایص قابل احترامی را در وجود یکدیگر پیدا و آنها را خاطر نشان کنید و به همسرتان بگویید به چه خصایصی در وجود او احترام می گذارید.اگر برای طرفتان احترام قائل باشید همواره با او محترمانه رفتار می کنید اگر احترام از دست برود، همه چیز از دست می رود.

هفتمین عادت مهر آمیز مذاکره درباره تفاوت هاست در بهترین ازدواج ها هم بین زوجین تفاوت و اختلافاتی وجود دارد. وقتی مذاکره می کنید در واقع چیزی می دهید تا چیزی دریافت کنید که رشوه یا خشنود کردن برای کنترل نیست، وقتی با هم مذاکره می کنید، صادقانه با یکدیگر داد و ستد می کنید اگر هر کدام از طرفین مذاکره انعطاف ناپذیر باشند، مذاکره درباره تفاوت ها موثر نخواهد بود و باید انعطاف ناپذیری هم به عادات مخرب اضافه کرد.

منبع: هشت درس برای زندگی زناشویی شادتر- دکتر"ویلیام گاسر"،"کارلین گاسر"ترجمه دکتر "علی صحبی"،دکتر"عاطفه سلطانی فر" چاپ دوم1394

گرد آورنده: لیلا مرادی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا