اخبار
کد خبر : 823 ۱۳۹۴/۰۷/۲۵   

هدف از ایجاد پارك بانوان تفکیک جنسیتی نيست

*مبين: نبايد خوف آسيب‌هاي اجتماعي را در پارك‌هاي بانوان داشته باشيم

نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و در این راستا فراهم ساختن محیط‌هایی مختص این قشر جامعه که بتوانند با آرامش و امنیت خاطر اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند، امری ضروری است.

 با توجه به اینکه فراهم ساختن شرایط روحی و روانی مناسب برای بانوان نقش موثری در انجام وظایف آن‌ها در کانون گرم خانواده و جامعه دارد لذا احداث پارک بانوان و ایجاد امکاناتی از قبیل مکان‌های ورزشی، رفاهی، تفریحی و امنیتی در این مجموعه به منظور افزایش سلامت روح و روان زنان حائز اهمیت است.

مزیت پارک‌های ویژه بانوان برای بسیاری از بانوان می‌تواند این باشد که شاید دیگر صبح‌ها با خیال آسوده برای پیاده روی استفاده کنند و در محیط پارک احساس ناامنی نکنند.

احداث پارک برای بانوان در واقع پاسخ به نیازی است که به دلیل محدودیت‌های جامعه یا ترجیح شخصی، برای بانوان به وجود آمده است و به اعتقاد برخی از جامعه‌شناسان، این مسئله می‌تواند تا حدی به تخلیه هیجانات زنان منجر شود.

از آنجا که بانوان نقش مهمی در کانون خانواده و در تربیت فرزندان دارند، توجه به ورزش و تفریح آنان در راستای زندگی بهتر امری ضروری است، این در حالی است که امکانات و فضاهای ورزشی اختصاصی به بانوان در اروميه ناچیز است.

با توجه به این مهم ایجاد فضاها و پارک‌های مخصوص بانوان که در آن بتوانند بدون محدودیت پوششی و امنیت بالا به تفریح و سرگرمی بپردازند چند سالی است در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

* تقویت روحیه نشاط؛ مهم‌ترین ضرورت احداث پارک‌ بانوان

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی امروز در کارگروه زنان و بانوان استانداری، در زمينه ايجاد پارك ويژه بانوان با تاكيد به اينكه هدف از ايجاد چنين پارك‌هايي ایجاد امنیت و رفاه بانوان است نه تفکیک جنسیتی، گفت: نظام ما يك نظام ارزشي است و تمایل دارند با رعایت حدود شرعی و با آرامش و شادی زندگی کنند.

عليرضا رادفر افزود: زن رکن جامعه، خانواده و رکن خانواده است که اگر زمینه نشاط زن که رکن اصلی و اساسی خانواده است فراهم شود، این نشاط و سرزندگی در همه خانواده جریان می‌یابد.

به گفته وي از آنجایی که پارک‌های مخصوص بانوان مکانی مناسب با وجود امکانات رفاهی خاصی هستند که زنان و دختران می‌توانند در این فضا ورزش و تفریح کنند لذا مهم‌ترین هدف و ضرورت از احداث این پارک‌ها تقویت روحیه نشاط و شادابی و تخلیه انرژی این قشر جامعه در محیطی امن است.

رادفر تصريح كرد: سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف شهرداری برای بانوان و ایجاد امکانات در سطح شهر جهت تقویت و تحکیم بنیان خانواده‌ها انجام گرفته و ارج نهادن به جایگاه زن از اصلی‌ترین اهداف در نظر گرفته شده به شمار می‌رود.

* سطح رضايت‌مندي بانوان از ارائه خدمات در حداقل‌ها قرار گرفته است

عضو شوراي شهر اروميه نيز در جلسه با بيان اينكه براساس نيازسنجي انجام گرفته، سطح رضايت‌مندي بانوان از ارائه خدمات همراه با ايمني‌هاي لازم در حداقل‌ها قرار گرفته است، تاكيد كرد: با توجه به محدوديت‌هاي موجود در اين زمينه مي‌طلبد در راستاي رفع اين نياز اقدامات لازم انجام گيرد.

لطيفه مبين به تنها پارك بانوان نرگس در اروميه اشاره و تصريح كرد: متأسفانه باغ نرگس تنهاترین پارک بانوان در ارومیه است و به این علت پاسخگوی مناسبی برای مراجعه‌کنندگان این مرکز نیست.

وي با بيان اينكه به دليل مشكلات فرهنگي هنوز نتوانستيم ايجاد پارك‌هاي جامع و بزرگي را براي بانوان عملياتي كنيم، متذكر شد: وقتي مجموعه پارك بانوان مديريت مي‌شود نبايد خوف آسيب‌هاي اجتماعي را در اين مناطق داشته باشيم.

رئيس مجمع مشورتي بانوان شوراهاي اسلامي استان، با اشاره به برنامه شهرداري در راستاي توسعه پارك‌هاي بانوان، ادامه داد: دو پارک بانوان برای ایجاد در ارومیه اختصاص یافته که یکی پارک حلاوت‌کار به مساحت دو هکتار و پارک جنگلی فدک به مساحت چهار هکتار است، كه پارك حلاوت‌كار طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر به "آنالار پاركه" تغيير نام يافته است.

مبین درباره تجهیزات پارک بانوان اظهار كرد: مدیریت، نگهبانی، مهدکودک، کتابخانه، فضای ورزشی و خدماتی، پیست اسکیت و دوچرخه سواری، آمفی‌تئاتر در فضای باز، بوفه، کافی‌شاپ، وسایل بازی مخصوص کودکان، غرفه های خوداشتغالی، نمایش غرفه‌های صنایع دستی بانوان و نیز طراحی استخر روباز برای بانوان در پارک فدک از تجهیزات مربوط به پارک‌ بانوان است.

شايان ذكر است، بررسی آیین نامه مرجع ملی کنوانسیون دفاع از حقوق ملی کودک ابلاغی از سوی وزارت کشور به دفاتر امور بانوان یکی ديگر از دستور جلسه های کارگروه زنان و بانوان استانداری بود که طرح و مصوب شد کمیته ای در این زمينه تشکیل شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه باید در این کمیته تصمیم‌سازی صورت گیرد، افزود: تدوین طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای حقوق کودک و ترویج احترام به شخصیت وی، پایش و ارزیابی رعایت حقوق کودک در سطح ملی، ارائه نظرات مشورتی در زمینه قوانین، مقررات، رویه‌ها و برنامه های مرتبط با حقوق کودک و دستگاه‌های اجرایی و موسسات و تشکیلات غیردولتی، پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات موجود و تهیه پیش نویش لوایح قانونی برای ارائه به شورای هماهنگی، تهیه گزارش ملی حقوق کودک با همکاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط و ارسال آن به مراجع ذی‌صلاح داخلی از جمله وظایف این کمیته است.

شهلا تاجفر، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه گفت: مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری است که به امر هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های مربوط به حقوق کودک می‌پردازد و فاقد ساختار متناظر استانی است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا