Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 822 ۱۳۹۴/۰۷/۲۵   

توقیف یک واحد تولیدی در ارومیه که از روغن پالم استفاده می‌کرد

*واحد تولیدی زیرزمینی غیربهداشتی از روغن پالم برای تولید کره حیوانی استفاده می کرد

گیاه پالم یا نخل روغنی از گیاهان بومی آفریقا است که روغن پالم از میوه آن که نوعی خرما است، گرفته می شود. این گیاه اولین بار در کشورهایی مانند آنگولا و توگو کشت شد و از سال 1848 میلادی کشت آن در کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و فیلیپین آغاز شد.

به گزارش نای قلم، روغن پالم (روغن نخل) روغنی خوراکی است که از قسمت گوشتی میوه درخت نخل روغنی استخراج می شود. پالم به دلیل مقاوم بودن در برابر حرارت برای تولید روغن های جامد خوراکی استفاده می شود. این روغن دارای بیشترین میزان اسید چرب اشباع در حدود 50 درصد است.

امروزه روغن پالم دومین روغن نباتی جهان از نظر تولید به شمار می آید و بالاترین میزان صادرات را در میان روغن های نباتی خوراکی به خود اختصاص داده است. مالزی تولیدکننده و صادر کننده تراز اول روغن پالم در جهان به شمار می رود.

روغن پالم علاوه بر مصارف خوراکی، در صنعت صابون سازی و تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و شیمیایی کاربرد دارد.

حدود سه ماه پیش بود که مشخص شد تولید کنندگان لبنیات از روغنی به نام پالم درتولیداتشان بهره می برند که برای آنها سودآور بوده و برای مصرف کننده زیان بخش.

این مسئله تبدیل به جنجالی شد که پای بهداشت؛ جهاد کشاورزی و خیلی از دستگاه های نظارتی را وسط کشید تا بالاخره ترمز مصرف آن در بخش لبنیات کشیده شود به طوری که در صورت مشاهده این امر نسبت به توقیف واحدهای تولیدی اقدام می شود.

کارشناسان حوزه سلامت افزودن روغن پالم به لبنیات و استفاده درازمدت آن را عامل مهمی در بروز بیماری های خطرناکی مانند سکته قلبی در افراد می دانند.

در این راستا یک واحد تولیدی غیربهداشتی در ارومیه که از روغن پالم در تولید کره حیوانی استفاده می کرد به دادگاه معرفی شد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای در این زمینه گفت: مقدار 500 کیلو روغن پالم و 200 کیلوگرم خامه صنعتی و 700 کیلوگرم کره تولید شده از این محصولات  از یک واحد تولیدی زیرزمینی غیربهداشتی که برای تولید کره حیوانی از آن استفاده می کرد ضبط و پس از طی مراحل قانونی نسبت به معدوم سازی آن اقدام شد.

زین العابدین نوری افزود: با توجه به پایش محیطی که توسط کارشناسان بهداشت محیط از سطح شهر انجام می دهند بازرسان بهداشت محیط به محل تولید کره اعزام و در طی بازدید مشاهده کردند که در پارکینگ یک منزل مسکونی، افرادی سودجو نسبت به تولید کره حیوانی با خامه صنعتی و روغن پالم اقدام می کنند که ضمن توقیف تمام محصولات تولید شده نسبت به معدوم سازی آنها اقدام قانونی به عمل آمد.

وی اضافه کرد: همشهریان محترم  در صورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی و پخش و تولید محصولات غذایی به صورت غیر قانونی و زیرزمینی با  واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان ارومیه با شماره تلفن 32237001 تماس و موارد مشکوک خود را گزارش کنند تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری آن اقدام قانونی به عمل آید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا