اخبار
کد خبر : 8214 ۱۳۹۸/۰۵/۰۹   ۲۱:۱۵:۴۵

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:
آمار دقیقی از جامعه هدف نداریم

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: پایه هر نوع برنامه ریزی آمار است این در حالیست که آمار دقیقی از جامعه هدف نداریم و نیازمند کار کارشناسی هستیم.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری در همایش آمایش سرزمینی آذربایجان غربی که با محوریت آمایش فرهنگی، هنری و رسانه ای برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص حجم، ترکیب و انتشار جمعیت فرهنگی، هنری و رسانه ای کم کار شده است.

وی افزود: آذربایجان غربی، استان نیمه برخوردار در حوزه امکانات فرهنگی است و دارایی های فرهنگی استان در مقایسه با سایر استان ها حرفی برای گفتن ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: امکانات در مرکز استان متمرکز شده است و شهرستان ها از امکانات فرهنگی به صورت عادلانه برخوردار نیستند.

خدایاری گفت: مدیریت‌های امروزی وارث کم‌کاری مدیریت‌های گذشته بوده و آذربایجان‌غربی از عدم توازن امکانات و دارائی‌های فرهنگی فرا استانی و داخل استانی رنج می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت ها نسبت به تراکم جمعیتی استان ها باید توسعه یابد افزود: سرانه فضای فرهنگی وهنری در آذربایجان غربی ٢٤ مترمربع به ازای هر یک هزار نفر است در حالی که این رقم در استان هایی نظیر آذربایجان شرقی ٧٥ مترمربع است که این اختلاف سه برابری تبعیض آشکاری در توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری در سطح کشور در ادوار گذشته تا به حال است.

خدایاری به کمبود صندلی سینما در استان اشاره کرد و گفت: در کل جغرافیای آذربایجان غربی ١٩ سینمای فعال وغیرفال داریم که فقط سالن های ارومیه فعال هستند و این در حالی است که شهری همچون تبریز به تنهایی ٢٠ سالن سینما دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی سرشار از نیروی انسانی کاربلد در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه است، اظهار کرد: عدم مدیریت صحیح منابع انسانی، نبود حمایت های در خور شان اصحاب فرهنگ و هنر و کمبود امکانات زیرساختی که حاصل مدیریت ناصحیح ادوار گذشته بوده است منجر به مغفول ماندن استعداد ها و ظرغیت های استان در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه شده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود بیش از 900 کیلومتر مرز آذربایجان‌غربی با سه کشور همسایه، تصریح کرد: شعاع اقدامات و کنش‌های فرهنگی در آذربایجان‌غربی سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری نخجوان را نیز در برمی‌گیرد و کشور ارمنستان نیز به دلیل نزدیکی از این امر مستثنی نیست.

خدایاری اضافه کرد: ارتباطات و تعاملات مردم آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه روند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری خاصی دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فرهنگی و در تناسب تخصیص امکانات و دارائی‌ها مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اذعان کرد: ترکیبی از تخصص‌های مختلف نیاز است تا آمایش فرهنگی در آذربایجان‌غربی انجام شده و جغرافیای فقر و ثروت فرهنگی و تناسب لازم سنجیده شود.

وی در پایان از مسؤولان تدوین سند آمایش سرزمین آذربایجان‌غربی خواست با دقت بیشتر تمامی ظرفیت‌ها و دارائی‌ها را بررسی کرده و تناسب در برنامه‌ریزی‌های اساسی را مدنظر قرار دهند.

*بهره‌مندی از مدیران جسور نیاز اساسی آذربایجان‌غربی در مسیر توسعه است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی هم گفت: بهره‌مندی از مدیران جسور، نیاز اساسی استان در راه رسیدن به توسعه است.

ناصر حضرتی افزود: این مدیران فارغ از دسته بندی های موجود، حول محور توسعه استان باید با هم همدل شده و مسیر توسعه را هموار کنند.

وی اضافه کرد: اختلاف مهمترین مانع در راه رسیدن به توسعه است و وظیفه امروز همه ما برای توسعه آذربایجان غربی، کنارگذاشتن این اختلاف ها و حرکت کردن در راه پیشرفت روزافزون استان است.

حضرتی بیان کرد: تدوین سند آمایش استان که از ماه ها پیش شروع شده در مراحل نهایی قرار دارد و پس از برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع بندی و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان طرح می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی ادامه داد: استحقاق مردم استان در بهره مندی از امکانات کشوری بیش از اینهاست و امید داریم با تدوین سند آمایش و تحقق توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه، گام های اساسی در جهت حل مشکلات مردم برداشته شود.

در این جلسه علاوه بر ارائه بخش هایی از اهداف در نظر گرفته شده برای اجرا در قالب طرح آمایش آذربایجان غربی از نظرات اندیشمندان، صاحب نظران، مدیران و کارشناسان استفاده شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا