اخبار
کد خبر : 8202 ۱۳۹۸/۰۵/۰۸   ۲۱:۵۱:۲۶

رییس پژوهشکده آرتمیای دریاچه ارومیه:
دانشگاه ارومیه دارای دانش فنی تولید آرتمیاست

 

رییس پژوهشکده آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه یکی از منابع مهم تولید آرتمیا در خاورمیانه و جهان محسوب می شود و دانشگاه ارومیه دارای دانش فنی تولید آرتمیاست.

به گزارش نای قلم، ناصر آق در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تفاهم نامه ای با مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای روسیه و گرجستان به امضا رسانده‌ایم تا دانش فنی لازم را به آنان انتقال دهیم.

وی افزود: آرتمیا محصول استراتژیک و زیربنایی در صنعت آبزی پروری است و اگر آرتمیا نباشد هیچ کشوری توان تولید میگو و ماهی های زینتی را ندارد.

رییس پژوهشکده آرتمیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: ارزش اقتصادی تکثیر میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و زینتی 200 میلیارد دلار است.

آق با بیان اینکه خشکسالی‌های دهه اخیر در منطقه و تبخیر آب دریاچه ارومیه و تغییر وضعیت اکولوژیکی آن سبب شد که غلظت نمک به بالاترین حد رسیده و شرایط مطلوب برای تداوم حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از بین رود، تصریح کرد: در حال حاضر با بهبود تراز آب دریاچه ارومیه، امسال سال شکوفایی آرتمیا است.

وی قیمت هر کیلوگرم سیست خشک آرتمیا و لارو زنده را در بازارهای جهانی 60 تا 250 دلار اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم آرتمیا زنده در کشور 70 تا 250 هزار تومان است.

رییس پژوهشکده آرتمیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بهترین شرایط زندگی برای آرتمیا ۱۰۰ گرم نمک در هر لیتر آب است، اضافه کرد: با افزایش میزان آب دریاچه ارومیه آرتمیا دوباره در این منطقه جان گرفته است.

آق تاکید کرد: آرتمیا ظرفیتی بین‌المللی برای اشتغال‌زایی و ثروتی منحصربه‌فرد در دریاچه ارومیه است.

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه بیان کرد: همچنین اخیرا در رسانه‌ها، مطلبی تحت عنوان انگل در دریاچه ارومیه معرفی شده که لارو مگس دریاچه شور است که زیانی برای دریاچه و آرتمیا ندارد و در محیط دریاچه ارومیه به جز آرتمیا یا میگوی آب‌شور، موجودی قادر به زیست طولانی مدت نیست اما بررسی‌های کارشناسان محیط‌زیست استان بیانگر این است که این موجودات می‌توانند از طریق روان آب‌ها، رودخانه‌ها، و کانال‌های انتقال پساب وارد دریاچه شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا