اخبار
کد خبر : 8201 ۱۳۹۸/۰۵/۰۸   ۲۱:۵۰:۵۴

رئیس دانشگاه ارومیه تاکید کرد
ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه برای رفع نیازها

 

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: لزوم ارتباط بین صنعت و دانشگاه برای رفع نیازها در حال حاضر بیش از گذشته حس می شود.

به گزارش نای قلم، رحیم حب نقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته دانشگاه ها و صنایع به صورت جزیره ای فعالیت می کردند و علی رغم تاکید مسوولان ارتباطی بین آنها وجود نداشت.

وی افزود: در شرایط حاضر لزوم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیش از گذشته حس می شود چراکه صنعت برای ارتقای خود نیاز به دانش فنی دارد و این در مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی وجود دارد.

رئیس دانشگاه ارومیه اضافه کرد: دلارهای ارزان نفتی فرهنگ بدی در کشور ایجاد کرده بود و بزرگترین عامل عقب ماندگی اقتصادی ایران است.

به گفته وی، با توجه به تحریم های نفتی، امروز بهترین فرصت برای ارتقای صنعت و خودکفا کردن فناوری های علمی با کمک دانشگاه است.

این مسئول با تاکید به اینکه خودکفا شدن در بخش فناوری های علمی و پیشرفت در عرصه اقتصادی بدون همکاری پژوهشکده ها و دانشگاه ها میسر نمی شود، تصریح کرد: تولید دانش فنی و تجاری سازی آنها بزرگترین برنامه دانشگاه ها و پژوهشکده ها است.

وی تصریح کرد: آرتمیا یک ظرفیت عظیم ملی در منطقه است که متاسفانه از آن غافل بودیم و امروزه سعی در عمل آوری و بهره برداری از صنعت آرتمیا هستیم.

حب نقی اضافه کرد: در راستای عمل آوری و بهره برداری از صنعت آرتمیا در سال 75 آزمایشگاه تحقیقاتی آرتمیا در دانشگاه ارومیه کار خود را آغاز کرد.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در سال 78 مرکز تحقیقات آرتمیا در این دانشگاه آغاز به کار کرد، گفت: این مرکز با ارائه مقالات و تحقیقات فراوان در زمینه پرورش و عمل آوری آرتمیا توانست در سال 82 بعنوان یکی از 10 مرکز پژوهشی برتر کشور انتخاب شود.

این مسئول ادامه داد: این مرکز توانست در سال 83 ردیف بودجه مستقل اخذ کند و در سال 84 به پژوهشکده آرتمیا ارتقا یافت.

وی افزود: پژوهشکده آرتمیا در سال 92 که خشک شدن دریاچه ارومیه جدی و به موضوعی ملی تبدیل شده بود به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تغییر نام داد تا وظیفه خود را برای ارائه برنامه ها و مطالعات علمی برای احیای دریاچه ارومیه و کمک به ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام دهد.

حب نقی خاطر نشان کرد: آرتمیا یک ظرفیت عظیم ملی در این منطقه است و پرورش آن بهترین جایگزین برای صنعت کشاورزی بوده و می تواند نقش بسیار مهمی در بالا رفتن سطح اقتصادی منطثه داشته باشد.

رئیس دانشگاه ارومیه اظهار داشت: در بحث پرورش و عمل آوری آرتمیا پیشرفت های بسیار داشته ایم تا حدی که برای انتقال دانش فنی عمل آوری آرتمیا قرار دادی با کشور قزاقستان بسته شده و توانستیم ارز آوری مناسبی برای دانشگاه ارومیه بدست بیاوریم.

این مسئول گفت: صنعت پرورش آرتمیا صنعتی با ریسک بیسار پایین و با ارزش افزوده بسیار بالا است به صورتی که تخم آرتمیا میتواند تا چندین دهه زنده مانده و با فراهم شدن شرایط زندگی از تخم بیرون آمده و در آن منطقه احیا شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا