Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8184 ۱۳۹۸/۰۵/۰۵   ۲۱:۴۴:۵۶

یادداشت؛
مطالبه عمومی مردم صداقت در رفتار و گفتار کنشگران سیاسی است

 

اخیرا بسیار مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان برای اقناع سرمایه اجتماعی خود باید با مردم به گفت‌وگو و شفاف‌سازی نسبت به عملکردها بپردازند، اما اینکه این گفت‌وگو چگونه و با چه مولفه‌هایی شکل گیرد، محل تامل است.

در این راستا باید اذعان داشت، اصلاح‌طلبان باید گفت‌وگوی صادقانه با مردم را در دستور کار خود قرار دهند چون یکی از چیزهایی که در این میان آسیب دیده اعتماد عمومی به مجموعه کنش‌های سیاسی، کنشگران دولتی و اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان دولت است. لذا برای بازگردانی این وضعیت مخدوش شده به شرایط طبیعی و نرمال باید ببینیم که مردم چه مطالباتی دارند.

یکی از عمده‌ترین مطالباتی که در این مدت به گوش رسیده و دیده شده این است که مردم از کنشگران سیاسی و دولتمردان شفافیت می‌طلبند. مردم مطرح می‌کنند که اگر مشکلی وجود دارد با شفاقیت به مردم گفته شود و دولت مردم را محرم و حامی خود دانسته و گزینشی با جامعه برخورد نکنند که در جایی نسبت به مسائل کشور اطلاعاتی به مردم داده شود و در جای دیگر اطلاع‌رسانی نشود.

اولین موضوع و مطالبه عمومی صداقت در رفتار و گفتار کنشگران سیاسی در حوزه دولت و حامیان دولت است.

دوم اینکه مردم تنها به سخن اکتفا نمی‌کنند. گفتاردرمانی هم حدومرزی دارد و همیشه با گفتاردرمانی نمی‌توان مسائل را حل کرد. اگر چه گفت‌وگو حلال بسیاری از مشکلات و بسترساز بسیاری از تفاهم‌ها و رافع حد بیشتری از سوءتفاهم‌ها بوده و خواهد بود، اما بازهم گفتار به تنهایی کفایت نمی‌کند. مردم باید عمل مقتدرانه از دولت ببینند و فقط شاهد اقتدار در لایه‌های دیگر نباشند.

دولت بخشی از حاکمیت است و قرار نیست که اقتدار دولتی قربانی اقتدار بخش‌های دیگر شود و مردم شاهد اقتدار قانونی از دولت نباشند. اقتدار دولت یعنی اینکه دولت از مردم رای گرفته تا به وعده‌های داده شده و اهداف مدنظر رای دهندگان جامه عمل بپوشاند، اما اگر دولت به هر دلیلی توانایی لازم را ندارد یا برای تحقق وعده‌ها و رسیدن به اهداف با موانع و مشکلاتی روبه‌روست نباید سرمایه اجتماعی خود را در اختیار ساختارهای دیگری غیر از پایگاه رای و حامیان خود قرار دهد.

به بیان دیگر دولت نباید حمایت مردمی خود را از دست دهد. لذا عمل دولتمردان باید اعتمادآفرین، شفاف، قانونی و بسترساز مشارکت گسترده مردم باشد. از این جهت اگر این مسائل اتفاق بیفتد شاید بتوان بخشی از آسیب‌های ایجاد شده را درمان کرد.

مردم نه دشمن اصلاح‌طلبان هستند و نه دوست اصلاح‌طلبان بلکه به برنامه‌هایی که از طرف اصلاح‌طلبان، اصولگرایان یا تحول‌خواهان ارائه می‌شود گوش می‌دهند و اگر آنها را پسندیدند و اعتماد کردند، به آنها رای می‌دهند. ممکن است مردم اکنون برنامه‌ای را بپسندند، اما اعتماد لازم را نداشته باشند.

بنابراین تمام جریانات سیاسی اصلاح‌طلب باید در پی کسب اعتماد مخدوش شده برآیند و این اعتماد را بازسازی کنند. اگر این اتفاق رخ دهد امکان رای دوباره مردم به اصلاح‌طلبان بسیار بالاست.

محمدصادق جوادی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا