اخبار
کد خبر : 818 ۱۳۹۴/۰۷/۲۵   

نارضایتی باغداران سیب از بازار فروش

*سیب دست دلالان می‌چرخد

تولید سیب منبعی مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در استان آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به شمار می رود.

آذربایجان غربی با تولید یک سوم سیب مورد نیاز کشور، قطب تولید سیب در کشور محسوب می شود و سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن سیب، سهم 30 تا 40 درصدی تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

توسعه باغ های سیب و افزایش میزان تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی سالانه تجربه و تکرار می شود که این افزایش تولید، چند سالی است با مشکلات زیرساختی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده است.

علاوه بر این، عدم وجود تشکل قوی باغداران جهت تاثیرگذاری در فرآیند تولید و فروش محصولات باغی، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته ‌بندی نامناسب محصول، عدم تناسب بین درآمد و هزینه های تولید و نیز تعیین نرخ سیب صنعتی توسط کارخانه داران، وجود مشکلات حمل و نقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه های صادراتی از جمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه ها و بازارچه های مرزی، افت و تلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه اضافی برای صادرکنندگان از دیگر مشکلات پیش روی باغداران است.

* نقش بالای دلالان در بازار خرید و فروش سیب

باغداران امروزه بیش از همه چیز از قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب خود ناراضی هستند و قیمت فروش این محصول را برای زحمات سالیانه ای که برای پرورش سیب در باغات خود می‌کشند، کافی نمی‌دانند.

 پای صحبت کشاورزان و باغداران سیب که بنشینی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند از نقش بالای دلالان در بازار خرید و فروش سیب تا قیمت ناعادلانه خریداران از این باغداران.

رحیم خسروی از باغداران است که با توصیف مشکلات ایجاد شده در بازار فروش این محصول می‌گوید: کیفیت بالای سیب ارومیه زبانزد است و سالانه نیز حجم بالایی از سیب تولیدی شهرستان وارد کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان، عراق و کشورهای خلیج فارس می شود که این نشان از مشتری پسند بودن این محصول تولیدی است.

وی ادامه می‌دهد: اما با این وجود کسی پای دردودل های کشاورزان و باغداران سیب نمی‌نشیند چرا که اگر به همین ترتیب پیش برود، تعداد تولیدکنندگان سیب هر روز کمتر خواهد شد چون کمتر کسی است که از قیمت فروش محصول خود راضی باشد، از طرف دیگر از بین رفتن محصولات بر اثر سرمازدگی بیشتر سبب دلزدگی باغداران شده است.

صمد مرامی دیگر باغداریست که از نقش دلالان و تعیین قیمت ها توسط آن ها چنین می‌گوید: برای باغداران بسیار سخت است که یک سال برای ثمر دادن محصول خود زحمت بکشند و هزینه کنند اما در پایان و در هنگام فروش محصولات سود کارشان، یک شبه تقدیم دلالان شود.

این باغدار ادامه می‌دهد: پس از این که محصولات خود را در این شهر به فروش می رسانیم، اگر گذرمان به بازار دیگر شهرها بیفتد، از قیمت فروش این محصول در این بازارها شگفت زده می شویم چرا که تفاوت بسیار زیادی بین قیمت خرید از ما و فروش در بازار وجود دارد و در این میان دلالان و واسطه ها بیشتر از خود باغداران سود نصیبشان می‌شود.

وی می‌افزاید: هزینه های تولید سیب بسیار بالا است و اگر وضع به همین ترتیب پیش برود، کمتر کسی اقدام به تولید محصولی همانند سیب خواهد کرد و این امر سبب خواهد شد تا محصول برند این شهرستان جایگاه خود را در کشور و جهان از دست بدهد.

کارشناسان معتقدند برای حل مسئله قیمت سیب می بایست بازارهای جدیدی برای این محصول در کشورهای همجوار پیدا کرد و باغ ها نیز باید به صورت مدرنیزه اصلاح و گونه های جدید سیب وارد استان شود چرا که مدرنیزه کردن باغها سبب افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید می شود.

همچنین با توجه به نیاز امروزه بازار جهانی، بسته بندی صحیح وارائه یک محصول استاندارد در بازار است که این امر ضرورت بهره برداری و فرهنگ سازی  واحدهای  سورتینگ و فرآوری سیب صادراتی را در کنار واحدهای مدرن بسته بندی مطرح می سازد.

* سیب‌ تولیدی استان در عرصه بازاریابی و صادرات با مشکل مواجه است

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: متاسفانه با وجود اینکه سیب‌ تولیدی استان کیفیت و مرغوبیت بالایی دارد اما در عرصه بازاریابی و فروش داخلی و حتی در صادرات با مشکل مواجه است.

عزیز امانی می افزاید: بیشتر مشکل باغداران پس از مرحله تولید بوجود می آید و بالابودن هزینه‌های تولید، پائین بودن قیمت محصول نهایی و نامشخص بودن وضعیت صادرات از مهم‌ترین مشکلات باغداران استان است.

وی با اشاره به فعالیت دوازده کارخانه صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی اظهار می دارد: صاحبان صنایع تبدیلی در زمان برداشت و خرید محصولات کشاورزی به خصوص سیب در بحث تعیین قیمت به صورت مشترک عمل می کنند، درحالی که باغداران استان در این رابطه هیچ حرکت صنفی انجام نداده اند.

امانی تصریح می کند: سالانه بیش از یک میلیون تن سیب در استان تولید و روانه بازار می‌شود اما از این میزان سیب تولیدی ۵۰۰ هزار تن سیب محصول ممتاز و در واقع درجه یک به شمار می‌رود که قابلیت صادراتی دارد اما مسائل و مشکلات پیش روی بازار سیب مانع این میزان صادرات محصول سیب در استان می‌شود.

*افزايش 40 درصدي توليد سيب درختي در آذربايجان غربي

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز از افزايش 40 درصدي توليد سيب درختي در آذربايجان غربي خبر می دهد و می افزاید: امسال یک میلیون و 325 هزار تن سیب درختی در اذربایجان غربی تولید می شود.

اسماعیل کریم زاده اظهار می دارد: این مقدار محصول از 70 هزار و 744 هکتار باغ سیب در 17 شهرستان استان برداشت می شود که بر اساس برآورده ها در مقایسه با سال قبل 40 درصد افزایش خواهد داشت.

وی شرایط مطلوب آب و هوایی و به کارگیری توصیه های ترویجی و آموزشی کشاورزی را از عوامل افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی عنوان می کند.

کریم زاده اضافه می کند: 350 تا 400 هزار تن از محصول تولیدی در صنایع تبدیلی جذب، 60 هزار تن بصورت تازه خوری در داخل استان مصرف و بیش از 100 هزار تن محصول مازاد بر مصرف استان نیز به استان های دیگر کشور صادر شود.

از مجموع 70 هزار و 744 هکتار باغ سیب آذربایجان غربی 56 هزار و 505 هکتار بارور و بقیه غیربارو هستند.

سیب مهمترین محصول باغی آذربایجان غربی به شمار می رود به طوری که از 127 هزار هکتار سطح باغات استان 56 درصد را باغ سیب تشکیل می دهد.

آذربایجان غربی با تولید یک سوم سیب مورد نیاز کشور قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا