Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8175 ۱۳۹۸/۰۵/۰۴   ۲۲:۰۸:۳۰

سلامت شهروندان در خطر جدي!
خطراتی که خوردن فست فودها بر سیستم ایمنی بدن می‌آورند

 

فست‌فود در لغت به‌معناي غذاي سريع است که ما در لفظ عاميانه به آن غذاي حاضري هم مي‌گوييم. اين غذاها طعم خوب و متفاوتي دارند که دليل اين محبوبيت مصرف بيش از اندازه مواد و افزودني‌هاي غالبا مضر است.

حال اينکه چرا با وجود اخبار گسترده که همگي تاکيد بر عوارض نامطلوب اين غذاها بر بدن انسان دارند، هنوز بالاترين آمار مصرف را فست‌فود‌ها به خود اختصاص داده‌اند، خود جاي تأمل دارد. برنا نوشت؛ ناگفته نماند که اين جذاب‌هاي خوش‌رنگ‌ولعاب بيشترين آسيب‌ها را در سلامت جنين، کاهش حافظه کودکان، اختلالات رشدي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان و... دارد.لطفا اين آسيب‌ها را به توان دو برسانيد وقتي صحبت از ساندويچ‌هاي دوبل، غول‌برگرها، پيتزاهاي متري و غيره و غيره مي‌شود. درواقع دوبل‌برگرها سوگلي فست‌فود‌هايي است که در سايزهاي بزرگ با عنوان بمب خود را معرفي مي‌کنند.

قيمت‌هاي ارزان؛ گوشت‌هاي بي‌کيفيت

کارشناس تغذيه با اشاره به مضربودن فست‌فود‌ها براي بدن گفت: طبيعت اکثر فست‌فود‌ها تشکيل‌ شده از گوشت، چربي، سديم زياد و مواد نگهدارنده است، البته اگر در بهترين حالت از محصولات فرآوري‌شده استفاده شود.

دکتر شهاب اوليايي ادامه داد: فست‌فود فشار خون را به شکل باورنکردني افزايش مي‌دهد در حالي است که تقريبا بيست‌درصد از جمعيت ايرانيان دچار فشار خون بالا هستند. از طرفي نگهدارنده‌هايي که مواد غذايي را براي مدت طولاني بدون آسيب ميکروبي نگه مي‌دارند علاوه بر تضعيف سيستم ايمني بدن موجب ابتلا به انواع سرطان‌ها به‌ويژه سرطان دستگاه گوارش را سرعت مي‌بخشند.

اوليايي با اشاره به اينکه حجم تزريقي کالري در فست‌فودهايي با عنوان غول يا بمب‌برگر بسيار زياد است و اين موضوع سلامت افراد را بيش از گذشته به خطر مي‌اندازد، گفت: کربوهيدرات، چربي و پروتئينِ بي‌کيفيتي که در اين محصولات به کار مي‌رود، در نهايت با افزايش وزن و چاقي خود را نشان خواهد داد.

وي قيمت تمام‌شده پروتئيني که در اين محصولات به کار رفته را عاملي بر عدم اصالت کالا دانست و ادامه داد: گوشت‌هاي به کار رفته در اين محصولات عموما بسيار بي‌کيفيت هستند و متاسفانه وزارت بهداشت با توجه به تعداد بسيار اين رستوران‌ها نمي‌تواند به شکلي دقيق نظارتي بر حجم اين مواد غذايي داشته باشد و همين موضوع عاملي بر شيوع فست‌فود‌هايي با عنوان بمب يا دوبل‌برگر شده است.

استاديار سلامت اجتماعي، غذا و تغذيه با اشاره به اينکه يکي از مشکلاتي که در جامعه حاضر ما وجود دارد پيشرفت بيماري‌هاي غيرواگير در مقايسه با بيماري‌هاي واگيردار است، گفت: ديابت، فشار خون و آلزايمر که جزو بيماري‌هاي رايج امروز است، نتيجه مصرف زياد فست‌فودهاست.

دکتر مريم محمدي ادامه داد: متاسفانه فرهنگ‌سازي درستي در اين رابطه شکل نگرفته و والدين نيز تبديل به الگوي نامناسبي براي تغذيه فرزندان‌شان شده‌اند.

وي افزايش بيش از پيش حجم فست‌فودها را يکي از علت‌هاي چاقي بالا به‌ويژه در کودکان دانست و يادآور شد: ديابت و چاقي جزو بيماري‌هايي هستند که تنها به خود فرد وابسته است و نمي‌توان به شکل کلي واحدهاي صنفي فروش فست‌فود‌ها را متوقف کنيم بلکه مي‌توان با جايگزين‌کردن مواد غذايي سالم براي سلامتي خود و جامعه گامي مثبت برداريم.

محمدي اضافه کرد: متاسفانه بر اساس آمار موجود تعداد مصرف‌کنندگان اين مواد غذايي هر روز در حال افزايش بوده و ديگر کمتر کسي به دنبال طبخ غذاهاي خانگي و باکيفيت است، هرچند که ممکن است قيمت پايين فست‌فود‌ها دليلي بر نابودي رژيم غذايي سالم کشورمان شده باشد.

وي افزود: پيشگيري از تغيير رژيم غذايي سالم در ابتدا وابسته به افراد و سپس نظارت و کنترل جامعه و مسئولان است که مي‌تواند مصرف برخي از کالاها را به شکل کنترل‌شده محدود کند. بعلاوه بهداشت نيز در صورت امکان مي‌تواند با عملکردي دقيق‌تر اين عادت نامناسب غذايي را از سفره خانواده‌هاي ما در بلندمدت حذف کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا