اخبار
کد خبر : 8169 ۱۳۹۸/۰۵/۰۲   ۲۰:۱۷:۰۴

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس:
ساختار فعلی ناهمگون است

 

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار فعلی در ابعاد مختلف هم از لحاظ مذهبی، دینی و ساختار اجتماعی، یک ساختار ناهمگون و متکثری است و ایجاد فضای وحدت در عین تکثر و این همه گونه‌های فرهنگی از اهمیت بالایی برای یک کشور چندفرهنگی برخوردار است.

به گزارش نای قلم، عبدالکریم حسین‌زاده در گفتگویی اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی در دولت قبلی تهیه شده و برنامه‌ریزی می‌کنیم که این منشور باید ضمانت های اجرایی خود را پیدا کند تا همبستگی و اتحاد ملی ایجاد شود.

وی افزود: بنده موضوع را به انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و دوازدهم  ارجاع می‌دهم و می‌بینیم که فضایی ایجاد شد که گاهی کاندیداهای انتخاباتی شعارها و مطالبی مبنی بر استفاده از ظرفیت همه ایرانی‌ها از آبادانی و توسعه ایران می‌دادند و این پیش زمینه ، پیش‌تر هم دارد و خواستگاه آن، شرایط ساختار اجتماعی جامعه است که ما یک جامعه به شدت چند فرهنگی داریم.

حسین زاده ادامه داد: با توجه به مطالباتی که همیشه در انتخابات گذشته در بین مردم ایجاد شد و تبدیل به خواسته و مطالبه مردمی می‌شد و شرایطی که پیگیری می‌شد، در انتخابات با ستاد اقوام، مذاهب و ادیان ایرانی ورود کردیم. بنده ضعفی که در تمام فرایندها و محقق شدن برخی از شعارهای کاندیداها و برنامه‌هایی که کاندیداها برای به اجرا در آمدن می‌دادند، می‌دیدم این بود که احساس می‌کردم که گفتمان سازی کافی برای این موضوع صورت نگرفته که آشنایی کامل در سطح کلان در کشور چه در بین شهروندان، چه مدیران ارشد و کلان کشوری و چه در بین تصمیم‌سازان نهادی و سازمانی وجود ندارد.

*باید بتوانیم گفتمان سازی خوبی داشته باشیم

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی با بیان اینکه طیف‌های مختلف از بخش‌های مختلف به ما در مجلس مراجعه می‌کنند تصریح کرد: پرونده‌های قضایی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مطالبات گسترده به ما می‌رسد و چنانچه بخواهیم اینها را بررسی کنیم، کار مناسب خود را می‌طلبد. این فراکسیون در راستای ایجاد فضایی که فرهنگ‌های مختلف بتوانند حرف خود را بزنند و هم اینکه در مجموعه و سیستمی باشد که بتواند مشکل آنها را پیگیری کند، همزمان به لحاظ تقنینی و نظارتی در حوزه تقنینی قانون‌نویسی کند و در حوزه نظارتی بتواند نظارت کند، و در حوزه گفتمان‌سازی بتواند گفتمان‌سازی لازم خود را تسری بدهد، ایجاد شد.

وی افزود: قبول داریم که تمام این اتفاقات برای منافع ملی، اتحاد سرزمینی و همبستگی ملی آسیب اساسی دارد به ویژه زمانی که مرزهای ما با مخاطرات رو به رو می‌شوند، امکان شکنندگی و آسیب پذیری ما را بالا می‌برد؛ فراکسیون حقوق شهروندی در راستای بالا بردن سطح همبستگی ملی در ایران، بالا بردن سطح آموزش و آگاهی نسبت به حقوق شهروندی در ایران و بالا بردن حس تعلق سرزمینی در ایران، کار خود را شروع کرده است.

*ما برای وکالت کل ملت ایران تعیین شدیم

حسین زاده گفت: این فراکسیون نسبت به سایر فراکسیون‌های دیگر مجلس، نوپا است و دو سال است که از شکل‌گیری آن می‌گذرد اما دیگر فراکسیون‌ها از روز اول کار کردند و همه این مسائل، ماحصل فلسفه شکل‌گیری این فراکسیون بود. در طول روز امکان دارد که خانواده زندانیان سیاسی و یا صاحبان مذاهب و ادیان به نمایندگان مراجعه کنند و فرد مسئول بر اساس قانون اساسی باید نسبت به همه اینها احساس مسئولیت داشته باشد؛ یعنی طبق قانون اساسی و اصل 86 هم در حوزه موضع‌گیری نسبت به تمام موضوعات داخلی و خارجی و اینکه نماینده تمام آحاد ملت ایران هستیم، باید مشکلات را بررسی کنیم چراکه نماینده برای وکالت کل ملت ایران انتخاب می‌شود.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم را برای ارتباط با قوه قضاییه در جهت حل مشکلات مردم داشتیم، تصریح کرد: با وزارت دادگستری، مشاور حقوقی شهروندی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز ارتباط داشتیم و حتی با نمایندگان ارتباط صورت گرفته تا بتوانیم در راستای حقوق شهروندی فعالیت‌های لازم و خروجی‌های خوبی داشته باشیم.

*منشور حقوق شهروندی باید ضمانت اجرایی داشته باشد

وی در مورد موفقیت‌های فراکسیون گفت: شما تصور کنید که منشور حقوق شهروندی در دولت قبلی تهیه شده و برنامه‌ریزی می‌کنیم که این منشور باید ضمانت های اجرایی خود را پیدا کند و فکر می‌کنم که اکنون حساسیت‌هایی که شکل گرفته و رئیس جمهور از شورای عالی حقوق شهروندی صحبت کرده که ساز و کار خود را دارد.

حسین زاده افزود: همچنین نمایندگانی از مجلس، قوه قضاییه، وزارت دادگستری، دولت به مفهوم عام و بخش‌های کانون‌ها و مردمی، اساتید دانشگاه و دو نفر از متخصصان به پیشنهاد رئیس جمهور در آن عضو می‌شوند و از طرفی تاکید اخیر آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه که به دنبال تشکیل شورای عالی حقوق شهروندی هستیم، پیگیری تعدادی از طرح‌ها برای کاهش تنش بین فرهنگ‌های مختلف در کشور و پیگیری‌های متعددی شده که نشان می‌دهد که اگرچه موفقیت حداکثری نبوده اما مسیر سختی در پیش داریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: زمانی که حوزه فعالیت مربوط به حوزه علوم انسانی است، قاعدتا مسیر سخت، پرکار و هزینه‌بری در پیش داریم و با توجه به تعصب، تعلق و احساس مسئولیت و تعهدی که نسبت به منافع ملی و سرزمینی داشتیم و داریم، لازم دیدیم که از تمام انرژی، ظرفیت و پتانسیل در تمام بخش‌های مختلف چه در مدت باقیمانده از مجلس و چه در مجالس آتی و چه باقی فعالیت‌های سیاسی خود استفاده کنیم تا بتوانیم تاثیرگذار در شکل‌گیری یک ملت متعهد، هم‌بسته و یکپارچه به مفهوم همگرایی باشیم نه اینکه افراد دست از تفاوت‌ها بردارند بلکه منافع و هویت ملی نیز دیده شود و این هویت ملی از مسیر درست پیش رود.

*درجه بندی شهروندی آسیب‌زا است

حسین زاده تصریح کرد: چنانچه انتظار داریم که ملت، هویت ملی را محترم بشمارد و به آن وابسته و متعهد بماند، قائدتا باید به عنوان بخش‌های مختلف حاکمیت این وظیفه را در شکل‌گیری جامعه داشته باشیم که اساسی‌ترین اصل آن پذیرش موضوع چند فرهنگ‌گرایی در کشور و پذیرش حقوق شهروندی در ایران است؛ در ایران چیزی به اسم شهروند طبقه بندی شده 1 و 2 و 3  نداشته باشیم و تمام ملت خود را شهروند ایران بدانند چراکه درجه بندی، آسیب‌های خود را دارد و کسانی که خود را شهروند درجه یک و به حق بدانند، ناخودآگاه در بخشی از جامعه تبعیض ایجاد می‌شود و زمانی که شهروند درجه دو ایجاد شود برخی به دنبال رواداری اجتماعی دیگران به سمت خود پیش خواهند رفت.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فکر می‌کنم که این نقش حاکمیتی است که همه ما باید نسبت به این موضوع حساس باشیم به ویژه در شرایطی که فکر می‌کنم کشورهای دیگر با نگاه سرمایه‌گذاری به موضوعات فرهنگی، اجتماعی، قومی و مذهبی و دینی ایران سرمایه‌گذاری کنند و می‌خواهند که تفاوت‌ها را تبدیل به اختلاف، تنش و گسل و شکاف اجتماعی کنند و از این جهت به کشور ایران آسیب بزنند. هر انسان میهن دوستی موظف است تا در راستای کاهش سطح و عمق گسل‌ها کار کند.

وی اظهار داشت: مسئولان در بخش‌های مختلف حاکمیتی چه در مجلس، قوه قضاییه و مجریه باید به وظایف خود عمل کنیم و ما نیز به عنوان بخش مقننه مجلس وظیفه داریم تا در حوزه‌های تقنینی پیگیر شویم و دستگاه قضایی در بی‌طرفی خود در اعمال دادرسی‌ها و دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف چه در دادن خدمات و چه در ایجاد فرصت‌های مدیریتی، نگاه بدون تبعیض و شایسته سالارانه را داشته باشد.

*آمایش سرزمینی نداریم

حسین زاده خاطرنشان کرد: باید پرسید که چرا توسعه نامتوازن در کشور شکل گرفته و یا چرا مناطقی در کشور توسعه یافته‌تر از دیگر مناطق است؟ در همین تهران در جنوب از انقلاب دو کیلومتر پایین‌تر بروید احساس تفاوت نگاه به توسعه را با دو کیلومتر بالاتر از انقلاب می‌بینید بنابراین آمایش سرزمینی نداریم و یکی از مصادیق اساسی حقوق شهروندی این است که کشور دارای آمایش سرزمینی، توسعه متوازن و عدالت محور باشد و مردم نیز در دسترسی‌ها عدالت اجتماعی را احساس کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: مشکل اساسی این است که آمایش سرزمینی نداریم و حساسیت‌های لازم که سنسورهای مدیریتی نسبت به عدالت اجتماعی است، شکل نگرفته است البته خیلی جاها عمدی نیست و اتفاقی است و در گوشه‌ای از زمین صاحبان فرهنگ و مذهب خاصی هستند و احساس تبعیض وعمدی بودن نسبت به خود می‌بینند. جانب‌داری از منافع ملی و حس تعلق سرزمینی و وحدت ملی می‌طلبد که حقوق شهروندی را از ابعاد مختلف مورد توجه و دقت قرار دهیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا