اخبار
کد خبر : 8120 ۱۳۹۸/۰۴/۲۷   ۱۹:۲۷:۳۱

در شورای اداری استان تاکید شد؛
ضرورت برنامه ریزی برای حل مشکلات اقتصادی مردم/ آذربایجان‌غربی جزء استان‌های ضعیف در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه گفت: شورای اداری استان بصورت جدی برای حل مشکلات اقتصادی مردم برنامه ریزی کند.

به گزارش نای قلم، حجت السلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در سومین جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی مردم و تاکید مقام معظم رهبری بر حل این مشکلات ضروری است شورای اداری استان به عنوان اتاق جنگ در برابر توطئه های اقتصادی دشمن عمل کرده و به صورت جدی برای حل مشکلات اقتصادی مردم برنامه ریزی و با ویژه خواری، فساد و تخلفات اداری و توزیع ناعادلانه اعتبارات در استان مقابله کند.

وی همچنین به دیدار اخیر ائمه جمعه کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در چهلمین سالگرد تاسیس نهاد نماز جمعه در کشور قرار گرفتیم، متاسفانه در مدت این چهل سال هیچ تبلیغ اساسی برای این فریضه الهی در کشور صورت نگرفته است و ضروری است اقامه نماز جمعه بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته و مسئولان نیز حضور پر رنگ تری در صف های نماز جمعه داشته باشند.

امام جمعه ارومیه بر فراهم کردن زمینه لازم و تسهیلات مورد نیاز مردم  برای حضور در نماز جمعه  توسط مسئولان تاکید کرد.

* در مسیر رشد قرار داریم

رییس دیوان محاسبات کشور هم با اشاره به اینکه ایران اسلامی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشت، گفت: شرایط کشور در همه ابعاد رو به بهبود است و در مسیر رشد قرار داریم.

عادل آذر افزود: شرایط امروز کشور با توجه به پشت سرگذاشتن این بحران، مناسب بوده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروز بهترین فرصت برای تغییر در نظام درآمدی کشور است، اضافه کرد: باید موارد جدید درآمدی برای دولت را به عنوان جایگزین نفت در دستور کار قرار دهیم و در این راستا اخذ مالیات، معوقات مالیاتی، وصول درآمدهای دولتی، منابع منقول و غیرمنقول، گمرک و موضوع تجارت خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.

آذر با اشاره به اینکه نگاه دیوان محاسبات به مدیران دستگاه‌های اجرایی، طلایه‌داری در توسعه کشور است، بیان کرد: نمود و ظهور بخش اجرایی در مدیران است و ما نیز وظیفه داریم تا نظارت را در خدمت توسعه قرار دهیم.

رییس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: نگاه دیوان محاسبات، نظارت مستمر پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه است و همه اقدامات در این راستا انجام می‌شود.

آذر از برگزاری دوره بازآموزی تجربه‌های نظارتی برای آشنایی مدیران با قوانین و مقررات مختلف در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: ما وظیفه داریم تا حقوق قانونی را به مدیران بازگو کنیم و در این راستا دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم تا ابهام‌های قانونی برطرف شود.

وی هدایت‌گری را یکی دیگر از وظایف دیوان محاسبات بیان کرد و افزود: در این راستا حین تصمیم مدیران مشاوره‌های لازم به آنان ارائه می‌شود ولی لازمه تحقق اهداف این بخش، محرم دانستن دیوان محاسبات توسط ادارات است.

رییس دیوان محاسبات تاکید کرد: کارکنان دیوان محاسبات، مشاوران دستگاه‌های اجرایی هستند و مشورت های لازم را در مواقع مورد نیاز ارائه می‌دهند.

وی در خصوص مشکلات اداری موجود در آذربایجان‌غربی نیز بیان کرد: استفاده کم از ظرفیت اسناد خزانه، فاقد شناسنامه بودن بخش قابل توجهی از دارایی‌های دولتی در این استان، ضعف کنترل کارکنان توسط مدیران و اعتماد بیش از حد به برخی از آنان در بعضی دستگاه های اجرایی، وصول نشدن درآمدها و حقوق دولتی و مشکل کارت‌های بازرگانی و مالیات آن‌ها در کنار برخی خلاءها در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.

آذر در خصوص برخی گلایه‌ها درباره هزینه‌کرد اعتبار ویژه احیای دریاچه ارومیه گفت: ما حاضر هستیم که هیات ویژه حسابرسی را در این بخش فعال کرده و به موارد مختلف در این موضوع رسیدگی کنیم.

وی آذربایجان‌غربی را جزء استان‌های ضعیف در اجرای طرح‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی طبق بررسی‌های دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: گزارش ویژه شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در مرحله نهایی برای ارائه به رهبر معظم انقلاب است که مدیران این استان نیز می‌توانند آخرین موارد لازم را در خصوص اجرای برنامه‌های این بخش ارائه دهند.

آذر با انتقاد از فهرست کالاهای اساسی در نظر گرفته شده برای واردات با نرخ ارز دولتی، اضافه کرد: در این فهرست اقلام مختلفی وجود دارد که قابل قبول نیست و از دید ما باید این اقلام از سوی وزارتخانه‌های مربوطه اصلاح شود.

* اعتماد عمومی مردم خدشه دار شده است

سپس استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز به جهت اخبار گوناگونی که از اختلاس و رانت خواری در جامعه منتشر می شود وضعیت اعتماد عمومی مردم خدشه دار شده است گفت: یکی از راهکارهای افزایش اعتماد ملی به خدمتگزاران نظام مبارزه با فساد است.

محمد مهدی شهریاری با تاکید بر حفظ وحدت و همکاری برای بهبود شاخص های توسعه ای استان تصریح کرد: رمز غلبه بر عقب ماندگی استان، حفظ وحدت، مبارزه با فساد،همکاری های بین بخشی و جدیت و پیگری است.

وی گفت: نشانه های خوبی در خصوص بهبود شاخص های توسعه ای استان شکل گرفته که نوید بخش روزهای خوبی برای استان است.

شهریاری با تقدیر از تلاش مدیران در راستای اجرای سیاستهای دولت، اتمام برخی پروژه های مهم استان از جمله تونل زاب به منظور احیای دریاچه ارومیه را مورد اشاره قرار داده و گفت: با توجه به قول مساعدتی که برنامه و بودجه داده است امسال از منابع مختلف ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه اختصاص می یابد که با تحقق این امر اوایل سال آینده این پروژه به بهره برداری می رسد.

مقام عالی استان در ادامه با اشاره به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر معضل تعییر کاربری در استان افزود: متاسفانه زمین خواری یکی از معضلات استان بشمار می رود و در این راستا با ورود جدی که انجام گرفته پرونده هایی تشکیل شده است.

شهریاری از دستگاه های نظارتی خواست تا در این زمینه قاطعانه تر عمل کنند.

* افزایش 48 درصدی میزان صادرات استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی از افزایش 48 درصدی میزان صادرات استان در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد.

رضا حسینی گفت: امروز خوشحالیم که پس از سپری شدن چهل سال از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی در مرحله ای از انقلاب قرار داریم که رهبر معظم انقلاب آن را گام دوم انقلاب نامگذاری کردند و ما هم با الگو گرفتن از بیانات معظم له بنا داریم در مرحله جنگ اقتصادی همه جانبه با دشمن سلطه گر و با اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید با عنایت به شعار سال و ارتقای فضای کسب و کار، رونق تجارت فرامرزی و تهیه و اجرای مناسب با ظرفیت های محلی و بومی سنگر و خاکریزهای اقتصادی مقابل دشمن ایجاد کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به روند رو به رشد توسعه اقتصاد در استان بویژه در حوزه تجارت فرامرزی  به عنوان یکی از برنامه های راهبردی استان در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: میزان صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن 167 درصد رشد داشت و در چهار ماهه نخست امسال نیز شاهد افزایش 48 درصدی میزان صادرات استان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل هستیم.

حسینی با اشاره به رشد و بهبود فضای  کسب و کار در استان نیز گفت: استان آذربایجان غربی بصورت پیاپی در پاییز و زمستان سال گذشته رتبه نخست فضای کسب و کار در کشور را به خود اختصاص داده است.

 وی در ادامه از برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری استان در 10 و 11 مهر ماه در استان خبر داد و گفت: در این همایش که با مشارکت بخش خصوصی برگزار می شود ظرفیت ها و توانمندیهای استان در حوزه های مختلف در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می گیرد .

معاون استاندار احیای واحدهای راکد و نیمه راکد را از برنامه های مهم استان عنوان کرد و گفت: امسال 57 واحد تولیدی مجدد احیا شدند .

وی در پایان خواستار اصلاح سامانه تدارکات الکترونیک شد و گفت: به علت ثبت نام محدود ارائه دهندگان کالا و خدمات در این سامانه در حال حاضر صرفه و صلاح دولت در این سامانه رعایت نمی شود .

* سهم اعتبارات عمرانی استان از سهم جمعیتی پیشی گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: برای اولین بار سهم اعتبارات عمرانی استان از سهم جمعیتی پیشی گرفته است.

ناصر حضرتی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد استان در حوزه های مختلف و هم مرز بودن با سه کشور گفت: بر اساس سند توسعه استان مصوبه هیات وزیران در سال 1387، در چشم انداز توسعه، استان آذربایجان غربی استانی برای هم پیوندی اقتصاد ملی و جهانی مطرح خواهد شد.

وی وجود سه فرودگاه، 6 بازارچه، 9 گمرک، بزرگترین منطقه آزاد جهان و ایران در ماکو، معادن طلا در تکاب و دو اثر جهانی میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو در استان را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آذربایجان غربی عنوان کرد.

حضرتی با اشاره به اینکه استان در برخی از شاخص ها توسعه ای متاسفانه پایین تر از میانگین کشوری است گفت: با رهنمود ها استاندار محترم و برنامه ریزی های انجام شده در سالهای اخیر اقدامات بسیار مناسبی در ارتقای شاخص های توسعه در بخش های بهداشت و درمان ، گاز رسانی ، آب روستایی توسعه حمل ونقل ریلی در استان انجام شده است و در شاخص های دیگر نیز برنامه ریزی های لازم برای ارتقای این شاخص ها انجام شده است.

وی خشکی دریاچه ارومیه، عدم بهره گیری از موقعیت منحصر به فرد استان در همجواری با سه کشور، شکاف بسیار عمیق شاخص های توسعه استان با میانگین کشوری را از جمله چالش های مهم استان عنوان کرد.

حضرتی با اشاره به اعتبارات استان در سال جاری نیز گفت: در سال جاری استان آذربایجان غربی در اختصاص بودجه در رتبه شش کشوری قرار دارد و خوشبختانه برای اولین بار سهم اعتبارات عمرانی استان از سهم جمعیتی پیشی گرفته است.

وی با تقدیر از نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به روند احیای دریاچه ارومیه گفت: از سال 93 تا 97 ،علاوه بر اعتبارات ملی، 1277 میلیارد تومان نیز اعتبار استانی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که از این میزان اعتبار تاکنون 546 میلیارد تومان جذب شده است.

حضرتی همچنین با اشاره به سه سفر رییس جهمور به استان آذربایجان غربی در قالب سفر های شهرستانی و افتتاح پروژه ها به استان گفت: در سفر اول رییس جمهور 1256 میلیارد تومان و در سفر دوم رییس جمهور به استان 2487 میلیاتر تومان اعتبار برای اجرای پروژه های مهم استان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا