اخبار
کد خبر : 810 ۱۳۹۴/۰۷/۲۲   

برنامه ريشه کني بي سوادي براي عشاير استان اجرا می شود

*50 هزار نفر عشایر بی سواد در آذربایجان غربی وجود دارد

سواد در جامعه عشایری گرچه پدیده‌ای رو به گسترش است اما هنوز معضل بی سوادی مشکلاتی را برای این قشر ایجاد کرده است.

به گزارش نای قلم، نگاهی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان عشایر نشان می‌دهد که دانش‌آموزان عشایری به‌دلیل نوع زندگی و مدارس با امکانات کم، با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، به‌طوری که کمبود امکانات، کوچ‌های طولانی و پراکنده، بیسوادی و کم سوادی خانواده‌های عشایر و ترک تحصیل دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی و راهنمایی از مهم‌ترین چالش‌های مناطق عشایری است.

در راستای رفع تیم معضل نهاد نهضت سواد آموزی و امور عشایردر آذربایجان غربی برنامه مشترک برای کم کردن آمار بی سوادی در بین جمعیت عشایری این استان دارند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی در جلسه مشترک امور عشایر و نهضت سواد آموزی آذربایجان غربی که برای شش شهرستان عشایر نشین در جنوب استان با محوریت ریشه کنی بی سوادی در جمعیت50 هزار نفری عشایر بی سواد آذربایجان غربی تشکیل شد، گفت: از جمعیت 104 هزار نفری عشایر در استان 60 درصد باسواد هستند که سهم بانوان با سواد عشایرحدود 25 هزار نفر است.

بهرام زینال زاده افزود: حدود 23 درصد جمعیت کل عشایر استان را بانوان باسواد تشکیل می دهند.

گروه سنی 10 تا 49 سال گروه هدف در ریشه کنی بی سوادی در کشور است که در آذربایجان غربی هم 183 هزار بی سواد در این گروه سنی قرار دارند.

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم گفت: از ابتدای مهر ماه امسال برای هر فرد بی سواد که با تحصیل در این برنامه باسواد شود یک میلیون و 340هزار ریال پاداش داده می شود.

محمد رضا نجفی افزود: همچنین به آموزشیاران که در این طرح فعالیت می کنند در دوره مقدماتی برای آموزش هر فرد بی سواد شش میلیون و 300 هزار ریال و در دوره تکمیلی هشت میلیون ریال حق الزحمه پرداخت می شود.

استان آذربایجان غربی با 91 درصد باسواد جزء پنج استان اول کشور در درصد پایین باسوادی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا