اخبار
کد خبر : 8087 ۱۳۹۸/۰۴/۲۲   ۲۱:۰۲:۳۴

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی:
رتبه آخر استان در تحقق مالیاتی در کشور/ مالیات صرفا یک ابزار کسب درآمد نیست

 

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی گفت: مالیات صرفا یک ابزار کسب درآمد نیست، بلکه ابزار کارآمد برای اعمال سیاست‌های اقتصادی است.

به گزارش نای قلم، حسن کوماسی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مالیات و نظام مالیاتی سه کارکرد ویژه شامل کارکرد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.

وی افزود: تعدیل ثروت، کاهش فاصله دهک‌های درآمدی و هدایت سرمایه گذاری از دیگر کارکردهای نظام مالیاتی هستند.

کوماسی با بیان اینکه پرداخت مالیات علت تحقق عدالت اجتماعی است، تاکید کرد: پرداخت مالیات موجب رونق اقتصادی، افزایش خدمات، تحقق عدالت اجتماعی و عمران و آبادانی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر سیستم مالیاتی بتواند عدالت مالیاتی را برقرار کند، فاصله طبقاتی کاهش می یابد و به دنبال آن عدالت اجتماعی تحقق می یابد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی ادامه داد: در سه ماهه امسال در استان 40 میلیارد تومان عوارض و 209 میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

وی گفت: وصول مالیات در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش دارد.

کوماسی اظهار کرد: در سال 97 در استان 865 میلیارد تومان مالیات و 206 میلیارد نیز عوارض وصول شده است.

وی تصریح کرد: مالیات دریافتی در آذربایجان غربی به خزانه استان واریز می‌شود و در اختیار طرح‌های استانی و اعتبارات هزینه‌ای قرار می‌گیرد

به گفته مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی، درصد تحقق مالیات وصولی اشخاص حقوقی در استان آذربایجان غربی در سال گذشته منفی 25 درصد بود که نشان دهنده این است که از واحد های تولیدی و صنعتی حمایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه سهم استان از کل مالیات کشور کمتر از یک دهم است، یادآور شد: ارومیه با 71 درصد بیشترین وصول مالیات در استان را برعهده دارد.

کوماسی افزود: شهرستان خوی با ۵.۵ درصد در رده دوم قرار دارد و ماکو با ۴.۶ درصد، مهاباد با ۳.۲ درصد و میاندوآب با ۲.۵ درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

به گفته وی کمترین وصول مالیاتی استان نیز مربوط به شهرستان‌های پلدشت و چالدران با ۰.۳ (سه دهم) درصد از سهم استان است.

مدیرکل امورمالیاتی آذربایجان غربی افزود: به ۵۷ درصد پرونده های مودیان استان مالیاتی تعلق نمی‌گیرد، چرا که طبق قانون باید سود خالص سالانه آنان ۲۷ میلیون و پانصد هزار تومان باشد.

به گفته وی 23 درصد پرونده‌ها نیز از صفر تا 500 هزار تومان مالیات تعلق می‌گیرد و تنها سه درصد پرونده‌های سطح استان بالای پنج میلیون تومان مالیات تعلق می‌گیرد.

کوماسی با اشاره به رتبه آخر استان در تحقق مالیاتی در کشور افزود: با وجود ۳۱ استان در کشور، تعداد ۴۲ اداره مالیاتی در کشور وجود دارد که برخی کلانشهرها چندین اداره مالیاتی دارند اما با این وجود آذربایجان غربی در رتبه آخر و در ردیف ۴۲ تحقق مالیاتی در کشور قرار دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا