اخبار
کد خبر : 8079 ۱۳۹۸/۰۴/۲۱   ۱۶:۰۴:۵۲

یادداشت؛
صندوق‌های رای؛ کارآمد و کم‌هزینه‌ترین روش ایجاد تحولات اجتماعی

 

در کشورهای در حال توسعه برای اعمال قانون نیاز به اقتدار است و اکنون سوال این است اصلاح‌طلبان برای اعمال قانون چه ابزاری دارند؟ تنها حرکت اصلاحی از صندوق رای می‌گذرد، تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رود، بنابراین کماکان تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است بنابراین منطقی، کاربردی و سودمند‌ترین اندیشه سیاسی این است که دولت باید از صندوق رای بیرون بیاید.

به این دلیل ساده که صندوق رای مرز یا نماد حکمرانی انسانی است. اینکه هر کسی عقیده‌ای خلاف این داشته باشد یا در زمین دشمن بازی می‌کند یا شیفته و اسیر تمایلات و هوا و هوس دنیوی است. کاملا درست است که صندوق‌های رای خردمندانه، کارآمد و کم‌هزینه‌ترین روش ایجاد تحولات اجتماعی است. اینکه حضور تمام‌قد در انتخابات نه‌تنها وظیفه اخلاقی و ملی اصلاح‌طلبان بلکه همه وطن‌دوستان است، اما باید تاکید شود، انتخابات برای برگزیدن برنامه و نه افراد یا جناح‌هاست.

کدام سیاست‌ورز یا جناح سیاسی برای برون‌رفت از انواع چالش‌ها برنامه یا حتی هدف مشخص دارد؟ دلسوزان باید پاسخ دهند در انتخابات چه چیز انتخاب یا برگزیده می‌شود؟

کاملا درست است که تلاش شهروندان به‌منظور اصلاحات و اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رود، اما به گواه شواهد فراوان اصلاح‌طلبان به بن‌بست رسیده‌اند. کاملا درست است نه اینکه تنها راه، بلکه وظیفه ملی و اخلاقی اصلاح‌طلبان حضور پرشور در انتخابات است، اما حضور بدون معرفی کاندیدا. اصلاح‌طلبان هم مانند مسئولان باید بکوشند تا برگزاری انتخابات پرشور تبلیغ شود، این موضوع به سود منافع ملی است.

این ایده نیز کاملا قابل فهم و قابل توجیه است که انتخابات پرشور در راستای منافع ملی است. از این‌رو، اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا به‌منظور شفاف و پاسخگوکردن مسئولان، صاحبان اصلی قدرت را در یک انتخابات پرشور بر مسند امور اجرایی بنشانند.

جایی مجبوریم میان «بد و بدتر» دست به انتخاب بزنیم. به شکل صریح اعلام می‌کنم جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم هر کس بلد است و راهش اصلاح‌طلبانه است؛ بسم‌ا... معرفی کاندیدا و نه حضور پرشور در انتخابات، توسط اصلاح‌طلبان خطای تشخیص و تحلیل و در نتیجه مغایر منافع ملی خواهد بود.

جدی‌ترین چالش مدیریت کلان سیاسی عدم شفافیت مسئولیت‌هاست. چه کس یا چه نهادی مسئول چه حوزه یا مسئول کدام تصمیم است. بنابراین به‌منظور شفافیت مسئولیت‌ها ضروری است تا افراد و نهادهایی که قدرت واقعی تصمیم‌گیری دارند در مناصب اجرایی قرار بگیرند.

 به‌منظور کارآمدی مدیریت کلان سیاسی و برون‌رفت از انواع چالش‌های اجتماعی و ملی، قدرت و اجرا باید یکی شود. بنابراین، حضور تمام‌قد در انتخابات بدون معرفی کاندیدا، روشی برای مشخص‌کردن مسئولیت‌ها و پاسخگوکردن نیروها و نهادهایی است که توانایی و بعضا اراده حرکت در مسیر منافع ملی را ندارند، می‌باشد.

دیگر قابل کتمان، قابل توجیه و قابل قبول نیست که شهروندان درگیر انواع چالش‌ها به‌ویژه معیشتی هستند. واقعیت نامطلوب این است که دلایل و مسببان اصلی این همه چالش‌ها در عرصه‌های معیشت شهروندان، مدیریتی، بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ، تجارت و... مشخص نیست.

شهروندان نمی‌دانند چرا با وجود اینکه در کشوری که سرشار از منابع خدادادی، شهروندان وطن‌دوست، جوانان پرانرژی و تحصیلکرده، تاریخ کهن، موقعیت ژئوپلتیک بی‌نظیر و... زندگی می‌کنند، باید این همه سختی بکشند.

انتخابات باید از طریق یکی‌کردن قدرت و مدیریت اجرایی، موجب شفافیت و پاسخگوکردن صاحب‌منصبان در قبال دستاوردها و ناکامی‌ها شود. باید مشخص شود، چه کسی - یا کسانی- مسئول چالش‌های اجتماعی و ملی هستند. به‌منظور تحقق این نیاز مبرم سیاسی و مدیریتی (با در نظر گرفتن جمیع شرایط داخلی، منطقی و جهانی)، کاربردی، سودمند و منطقی‌ترین راهکار در راستای اهداف منافع ملی، وظیفه اخلاقی و ملی اصلاح‌طلبان است که بدون معرفی کاندیدا به‌شکلی پرشور در انتخابات حضور کاملا ملموس و فعال داشته و به کاندیدا‌های اصلح مدنظر نهادهای تعیین صلاحیت صادقانه و مشتاقانه رای دهند.

کوروش الماسی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا