اخبار
کد خبر : 8072 ۱۳۹۸/۰۴/۲۰   ۲۰:۴۴:۵۸

رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی:
استان نیازمند بانک اطلاعاتی جامعی از بخش کشاورزی است

 

رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی گفت: باید به منظور برنامه ریزی بهتر و تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید گردآوری و تهیه شود.

 به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در نشست تهیه نقشه‌های حاصلخیزی خاک حوضه دریاچه ارومیه و ارائه بسته‌های مدیریتی پایدار خاک در ارومیه اظهار کرد: آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که در حال حاضر در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح کاداستر اجرا می‌شود و در این راستا نیاز است نقشه‌های خاک شناسی و حاصلخیزی این اراضی با مشارکت محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و سایر عوامل ذیربط تهیه شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه سه تا چهار هزار نمونه خاک از مناطق مختلف استان مورد  بررسی و تجزیه قرار می گیرد تا نیازهای خاک و کودی استان براورد شود و بعد نوع کشت به تناسب اراضی و نیاز استانی وبه تبع ان بازار رسانی محصول مشخص شود.

جلیلی گفت: با تهیه نقشه های حاصلخیزی خاک و بررسی دما و اقلیم مناسب برای فعالیت کشاورزی استان ، دستورالعمل لازم برای این بخش نیز تدوین می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: با کاربردی کردن تحقیقات در بخش کشاورزی می توان رتبه استان را از بیست و نهمین استان کشور از نظر درامد سرانه و اختلاف بین فاصله تولید با رکورد تولید را ارتقا داد.

وی بیان کرد: همه این اقدامات در جهت تهیه یک دستورالعمل مدیریتی برای جهاد کشاورزی استان است تا برای کشت حداقل پنج محصول استراتژیک توسط مرکز تحقیقات کشاورزی برنامه‌ای در راستای افزایش راندمان تولید تهیه شود.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور هم از نیاز سالانه بخش كشاورزی به بیش از چهار میلیون تن كود خبر داد و مصرف فقط ۲ .۲میلیون تن كود در سال های گذشته را سبب كاهش تغذیه عناصر غذایی خاك و تهدیدكننده کیفیت تولید محصول های كشاورزی عنوان کرد.

 هادی اسدی رحمانی اظهار کرد: سالانه میانگین سرانه مصرف کود در اراضی آبی کشور ، ۸۳ کیلوگرم در هر هکتار است که در دنیا این میزان بیش از ۱۳۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

وی طراحی سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی و تهیه نقشه کربن آلی خاک را از جمله دستاوردهای مهم این موسسه برشمرد و افزود: اولین قدم برای تهیه نقشه های تناسب اراضی، تدوین الگوی کشت است.

رییس موسسه تحقیقات خاك و آب كشور بیان کرد: اجرای  طرح تناسب اراضی کشاورزی از چهار سال قبل به سفارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان آغاز شد که در این زمینه تناسب اراضی کشاورزی در پهنه ای به وسعت حدود ۶.۵ میلیون هکتار و برای حدود ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی اراضی انجام شده است.

 اسدی اضافه کرد: تعیین تناسب اراضی برای محصولات باغی در عرصه های تحت پوشش شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور از دیگر دستاوردهای مهم موسسه است که به سفارش معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته است. این دستاوردپژوهشی برای توسعه باغات در عرصه های تحت پوشش شبکه های فرعی آبیاری کاربرد دارد.

وی در بیان اهمیت دستاورد تحقیقاتی این موسسه تحت عنوان نقشه کربن آلی خاک کشور افزود: نقشه کربن آلی خاک کشور اطلاعات پایه و مبنایی برای آمایش سرزمین، مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست را در اختیار تصمیم سازان در سطوح مختلف مدیریتی در کشور قرار می دهد .

این مسئول تاکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در بیش از ۷۳ درصد از اراضی کشاورزی کشور میزان کربن آلی خاک زیر یک درصد است که در مجموع نیمی از خاک های کشور دچار کمبود عتاصر مغذی هستند.

اسدی تصریح کرد درخصوص ارتقای کیفیت مواد کودی کشور از طریق ثبت و کنترل کیفی انواع کود  فعالیت های خوبی انجام گرفته است و تا کنون موسسه بیش از ده هزار تقاضا برای ثبت فرمول برند کود داشته است که برای نزدیک به هشت هزار فرمول برند، شماره ثبت صادر شده است.

وی با اشاره به دستاورد موسسه درخصوص تعیین برآورد کودی گیاهان زراعی و باغی عنوان کرد: هر ساله به سفارش معاونت های زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای بیش از ۴۰ گیاه زراعی و باغی برآورد کودی گیاهان زراعی و باغی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور تهیه و ارائه می شود. برآورد حاصله با توجه به سطح زیر کشت گیاهان مهم زراعی و باغی و عملکرد مورد انتظار برای آنها که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، این اطلاعات توسط بخش های تحقیقاتی موسسه بر اساس میزان و نوع کود مورد نیاز برای هر محصول و به تفکیک هر استان انجام و ارائه می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از چالش‌های موجود در بخش تحقیقات کشاورزی استان اظهار کرد: تجاری سازی دانش فنی تولید شده از طریق مشارکت بخش خصوصی و تاسیس شرکت های دانش بنیان در استان  در دستور کار این مرکز قرار دارد.

عباسعلی روانلو افزود: خاک یک سرمایه ملی است که برگشت پذیر نیست و داشتن اطلاعاتی از وضعیت حاصلخیزی خاک  باعث می شود تا بتوانیم از منابع موجود به صورت بهینه استفاده و از انها حفاظت کنیم. 

وی با تاکید بر تهیه نقشه های حاصلخیزی خاک در حوضه دریاچه ارومیه اضافه کرد: با عملیاتی کردن این طرح آذربایجان غربی جزو ششمین استان کشور خواهد بود که با تهیه بسته مدیریتی واحد اراضی می توان در جهت ارتقای تولیدات کشاورزی استان گام برداشت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا