Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 8071 ۱۳۹۸/۰۴/۲۰   ۲۰:۳۰:۱۶

امروز در ارومیه؛
رونمایی از طرح ملی «تاپ» در استان/ جایگزینی سنت با مدرنیته در عرصه صنعت ضروری است

 

طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار موسوم به «تاپ» با هدف بررسی و حل مشکلات فنی واحدهای صنعتی و تولیدی استان در ارومیه رونمایی شد.

به گزارش نای قلم، اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار «تاپ» به توسعه صادرات، اشتغال پایدار جوانان دانش‌آموخته و استاندارد کردن محصولات خواهد انجامید و تحولات اساسی را در بخش صنعت استان و کشور ایجاد می‌کند.

از مزیت‌های این طرح برای طرف تقاضا (بنگاه‌ها) می‌توان به ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش بهره‌وری بنگاه با بهره‌مندی از مشاوره اساتید دانشگاه، توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع نیاز فناورانه در قالب پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، بکارگیری مشمولان خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاهی در بخش تحقیق و توسعه (R&D) و رفع نیاز پژوهشی بنگاه از طریق بکارگیری سربازان تخصصی با کمترین هزینه اشاره کرد.

اثربخشی دوران خدمت سربازی و ارتقای سطح مهارت و توانمندی ورود به بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اثربخشی دوره‌های پسادکترا و فرصت مطالعاتی و کاربردی کردن پژوه‌های دانشگاهی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی، انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز پژوهشی بنگاه‌ها و ظرفیت‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار از اهداف اصلی این طرح ملی در بخش عرضه است.

طرح ملی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) از چهار بخش دانشجوی تاپ، بنگاه، اساتید تاپ و سرباز تاپ تشکیل شده است؛ در این طرح تلاش می‌شود که ارتباط بین دانشگاه و بخش تولید و جوانان علاقه‌مند به بخش اقتصادی و جویای کار تقویت شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: صنعت در سطح جهانی رو به پیشرفت و حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و تولید باید با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

برات قبادیان به جایگزینی سنت با مدرنیته در عرصه صنعت تاکید کرد و افزود: قطع وابستگی از فروش نفت و مواد خام با تکیه بر اقتصاد دانش‌پایه و هوشمندسازی صنعت، مهمترین تحول در اقتصاد کشور است.

وی اضافه کرد: صنعت باید با اتکا به توانمندی‌های درون‌زا، برنامه‌ای مشخص را برای استفاده از سرمایه‌های اجتماعی به خصوص جوانان داشته باشد.

قبادیان با اشاره به وجود پنج میلیون دانشجو در کشور، تاکید کرد: باید سیاست تقاضامحور در جامعه رواج یابد و تربیت دانشجو بر اساس نیاز بازار و صنعت انجام شود.

وی اظهار داشت: استفاده از روش‌های علمی باید بیش از پیش مورد توجه باشد زیرا کشورهای توسعه‌یافته دنیا با اتکا به راه‌حل‌های علمی مشکلات خود را رفع کرده‌اند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه دانشگاه مطب درمان صنعت است، گفت: در حال حاضر صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد و دانشگاه نیز به صنعت اعتقادی ندارد اما اید ارتباط مناسبی بین آن‌ها ایجاد شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی باید بر اساس نیاز بنگاه‌های اقتصادی و نیاز صنعت کشور کلید بخورد زیرا این امر برای اقتصاد کشور مهم است.

قبادیان افزود: دانشگاه‌های نسل چهار ما باید ماموریت‌گرا و مسؤولیت‌پذیر باشند زیرا علمی که نفع نداشته باشد و تولید ثروت نکند، به درد نمی‌خورد.

*ارتباط بین دانشگاه و صنعت موجب ارتقاء کیفی محصولات خواهد شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی هم بر تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید کرد و افزود: باید اعتماد متقابل بین دانشگاه و بخش خصوصی و تولیدکننده ایجاد شود و این امر در ارتقای کیفیت محصولات واحدهای تولیدی بسیار موثر است.

رضا حسینی اظهار داشت: ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت موجب کاهش ارزش افزوده تولید برخی محصولات و کاهش عرضه محصولات در بازارهای جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید این امر را قبول کنند که دانشگاه مشکل صنعت را حل می‌کند، بیان کرد: حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در بنگاه‌های اقتصادی در کاهش مشکلات این واحدها بسیار موثر است.

حسینی ادامه داد: علم یک واقعیت انکارناپذیر است و باید از آن برای توسعه صنعت استفاده شود و تا زمانی که دانشگاه و صنعت به هم پیوند نخورند، هیچکدام موفق نخواهند بود.

*سامانه تاپ پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه هست

سپس سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در سخنانی گفت: ۴۸ واحد تحقیق و توسعه در واحدهای تولید آذربایجان‌غربی فعال است

محمد دهقان با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه سامانه تاپ در آذربایجان‌غربی، افزود: ۲۳ واحد تحقیقی از این تعداد در سامانه تاپ ثبت‌نام کردند و تاکنون ثبت‌نام ۱۷ واحد قطعی شده است.

وی افزود: تمام بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با مراجعه به سامانه تاپ از مزیت‌های این طرح استفاده کنند.

دهقان با اشاره به اینکه طرح ملی تاپ در سه بخش اجرا می شود، ادامه داد: دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، گروه نخست بهره‌مندان از این طرح به شمار می روند.

وی اظهار داشت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز که تمایل به اجرای مساله‌محوری پایان‌نامه‌های خود دارند، می‌توانند در سامانه طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ثبت‌نام کنند.

دهقان اضافه کرد: همچنین داوطلبان یا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی که می‌خواهند در قالب طرح‌های پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی در انجام طرح‌های مستقل یا مشترک فعالیت کنند از دیگر گروه‌های هدف طرح تاپ محسوب می شوند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه طرح «تاپ» پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است، گفت: وجود منابع انسانی غنی فرصتی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت است.

دهقان ادامه داد: ایجاد، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی، بهسازی و جهت‌دهی به بنگاه‌های تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا