اخبار
کد خبر : 805 ۱۳۹۴/۰۷/۲۱   

حال و روز ناشران در نمایشگاه کتاب ارومیه

*نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان است

بدون تردید برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از مهم ترین ویترین های فرهنگی محسوب می شود، با برگزاری چنین نمایشگاهی است که تلاش سالانه ی ناشران و مؤلفان سراسر کشور در معرض تماشای علاقمندان به کتاب قرار می گیرد، از طرفی در شرایطی که ناشران با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، فروش انبوه کتاب می تواند در بهبود اقتصاد نشر و امداد رساندن به دخل و خرج ناشران اثری شایان اعتنا داشته باشد.

اما با گذشت چهار روز از برگزاری نمایشگاه کتاب در ارومیه، باید دید نقاط ضعف و قوت این دوره از نمایشگاه از دید ناشران چیست؟ در این راستا پای صحبت تنی چند از ناشران نشستیم تا راجع به کم و کیف نمایشگاه بیشتر بدانیم:

مدیر انتشارات فرسار می گوید: نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان محسوب می‌شود و فرصتي مطلوب براي ناشران، معرفي آثار نويسندگان و خود شخص نويسنده است.

شیوا فرسار با اشاره به ضرورت برپایی یک نمایشگاه دایمی کتاب، می افزاید: كيفيت نمايشگاه با توجه به مکان آن افزایش یافته و از برنامه‌ریزی بهتری برخوردار است.

او با بيان اينکه، نمي شود به راحتي درباره نمايشگاه کتاب قضاوت کرد مي گويد: رگه هايي اميدبخش را در برگزاري اين دوره از نمايشگاه به نسبت چند سال پيش مي بينم. با ديگر همکاران هم که صحبت مي کرديم با ديد موافق به فضا نگاه مي کردند.

مدیر انتشارات یاز نیز در گفت و گو با نای قلم، به کم بودن متراژ غرفه ها اشاره می کند، مشکلی که باعث دلخوری بسیاری از ناشران است و می‌گویند فضای لازم را برای ارایه کتاب‌ها و پذیرایی از میهمانانشان ندارند، اما قبول دارند تا زمانی که همین فضای محدود در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است از دست کسی کاری برنخواهد آمد.

بهرام اسدی می گوید: حضور ناشران در نمایشگاه کتاب امسال به دلیل فضای نمایشگاه كم رنگ تر است.

او در ادامه اظهار می دارد: نبود پارکینگ مناسب و ازدحام ماشین هایی که بیش از ظرفیت خیابان در اطراف نمایشگاه رفت و آمد می کنند، حضور در نمایشگاه را بسیار دشوار کرده است.

از مزایای نمایشگاه های کتاب، امکانی است که برای فروش کتاب در اختیار ناشران قرار می‌دهد و در کسادی بازار کنونی، که تا حدود زیادی از «علل و موجبات» سرچشمه می‌گیرد، فرصتی برای نفس‌کشیدن در اختیار ناشران می‌گذارد، اما اسدی به فروش کم کتاب در نمایشگاه اشاره می کند و توضیح می دهد: اصلی‌ترین دلیل گران ‌شدن کتاب، عدم حمایت مسئولان از ناشران و افزایش قیمت کاغذ، صحافی و چاپ بوده که فشار زیادی را روی شرکت‌های انتشاراتی و کتابفروشی‌ها وارد کرده است.

او در عین حال اظهار می دارد: ما هم دوست نداریم کتاب با قیمت بالا به دست مردم برسد، اما در حال حاضر واقعا چاره‌ای جز این نداریم.

اسدی یکی از نقاط قوت نمایشگاه را اعطای بن کتاب عنوان و تصریح می کند: در چنین شرایطی اعطای بن کتاب می تواند کمک قابل توجهی برای خریداران کتاب باشد، گروه های جامعه به خصوص کسانی که در زمینه علم، اندیشه، صنعت و فرهنگ فعالیت دارند، می توانند از بن کتاب استفاده کنند تا امکان مطالعه بیشتر در جامعه فراهم شود.

رضا دهقانیان از انتشارات اطلاعات نیز مشکلات اقتصادی جامعه، پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش قابل توجه قیمت تمام شده کتاب را از علت های اصلی و قابل توجه کاهش فروش کتاب در نمایشگاه عنوان می کند.

او با بیان اینکه برخورداری از محل برگزاری دایمی یکی از نقاط قوت نمایشگاه امسال کتاب هست، تصریح می کند: با وجود زحمات زیادی که در برگزاری این نمایشگاه کشیده شده اما پراکندگی غرفه ها مشکلاتی را برای مراجعان به وجود آورده است که امیدواریم این مشکلات در سال های بعد رفع و اینگونه وانمود نشود که مسئولان با برگزاری این نمایشگاه رفع تکلیف کردند.

دهقانیان استقبال مردمی را خوب ارزیابی کرده و می گوید: با برگزاری نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه فراهم شده تا از نزدیک در جریان تازه‌های کتاب قرار بگیرند.

در این میان یکی از ناشرانی که از تهران به نمایشگاه کتاب ارومیه آمده بیشتر از نقاط قوت نمایشگاه حرف می‌زند، نغمه علی قلی از انتشارات تیموری می گوید: در این نمایشگاه فروش ما خیلی بهتر و راضی‌کننده بود، مخاطبان بیش‌تر بودند گویا مردم با نمایشگاه کتاب آشتی کرده اند.

او دلیل استقبال شهروندان را عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در دو سال گذشته در ارومیه عنوان و اظهار امیدواری می کند با احداث محل دائمی نمایشگاه شاهد برگزاری سالانه چنین نمایشگاه هایی در ارومیه باشیم.

علی قلی، روند نمایشگاه را مثبت ارزیابی می‌کند و می افزاید: از تقسیم غرفه‌ها و امکانات عرضه‌ شده رضایت کامل داریم به طوری که نمایشگاه ارومیه قابل مقایسه با نمایشگاه هایی که در تبریز، اصفهان، خرم آباد و کرج برگزار شده، نیست.

او همچنین ادامه می دهد: حضور سیستم‌ بانکی در اینجا نقطه قوت دیگری است که باعث سهولت بیشتر در پرداخت‌های مردم شده است.

اما علی اکبر مهروانی از انتشارات پایش از امکانات نمایشگاه و وضعیت فروش کتاب به‌شدت ناراضی است. او مشکل دیگر را کمبود تبلیغات اطلاع‌رسانی در سطح شهر برای جذب مردم می‌داند و معتقد است تبلیغات موجب استقبال و ایجاد شور در مردم برای جذب به نمایشگاه می‌شود اما تبلیغات کافی برای برگزاری این نمایشگاه انجام نشده و مسئولان می‌توانستند با بها دادن بیشتر به این رخداد فرهنگی، موجب رونق گرفتن بیشتر آن شوند.

مهروانی با بیان اینکه در نمایشگاه تبریز روزانه تا دو و نیم میلیون تومان فروش داشتیم اما در ارومیه در مدت چهار روز نتوانستیم یک صد هزار تومان به فروش برسانیم، متذکر می شود: متاسفانه اکثر مراجعه کنندگان به نمایشگاه، برای خرید یا فیض بردن ادبی و هنری پا به این مکان نمی‌گذارند. این عده به نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های دیگر به عنوان یک گردشگاه و مرکز تفریحی نگاه می‌کنند، که ازدحام جمعیت در بوفه نمایشگاه به جای غرفه ها موید این مطلب است.

او از جانمایی غرفه‌های ناشران نیز اظهار رضایت ندارد و در این‌باره توضیح می‌دهد: اینکه اینجا جای کوچکی به ما اختصاص دادند، بماند، اما اینکه وسط غرفه‌های ناشران تاریخی یا رمان غرفه کتاب های کمک درسی دایر شده، اصلاً مقبول نیست.

شایان ذکر است در نمایشگاه کتاب ارومیه 220 ناشر در 150 غرفه بیش از 30 هزار عنوان کتاب را عرضه می‌کنند که 10 ناشر از استان به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور دارند.

این نمایشگاه به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه در حال برگزاری است.

برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه است.

نمایشگاه سراسری کتاب در ارومیه از 18 تا 24 مهرماه جاری در محل مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان برپا می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا