اخبار
کد خبر : 8023 ۱۳۹۸/۰۴/۱۲   ۱۰:۰۵:۱۸

مشاغل خانگی راهی برای عبور از گردنه بیکاری است
صدور بیش از 13 هزار مجوز ایجاد مشاغل خانگی در استان

 

در شرایطی که خانواده ها با معضل بیکاری دست به گریبان هستند، مشاغل خانگی و فرصت‌های بالقوه موجود در این حوزه از جمله راهکار‌هایی به شمار می‌رود که با تکیه بر آن می‌توان تا حدود بسیاری از بار و فشار معضل بیکاری بر بدنه اجتماعی را کم کرد.

به گزارش نای قلم، مشاغل خانگی به کسب و کار‌هایی اطلاق می‌شود که کانون و محل جغرافیایی فعالیتی آن، در منازل مسکونی متمرکز می‌شود.

حذف هزینه های مربوط به واسطه گری، بازاریابی و تبلیغات کلان، خرید، رهن و اجاره کارگاه، صرفه جویی در مخارج ایاب و ذهاب، امکان ایجاد تعادل میان مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی با کسب و کار و فعالیت برای تأمین ارتزاق و نیاز‌های مادی و همچنین فراهم بودن بستری مناسب برای ارائه، نمود و شکوفاسازی استعداد‌ها و خلاقیت‌های اعضای خانواده، حفظ کانون خانواده و کم کردن آثار و تبعات جدایی و شکاف میان فرزندان و والدین و همچنین امکان فعالیت افراد و گروه‌هایی از جامعه که با بیماری‌های خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند و به تبع آن پزشکان آن‌ها را از حضور در مجامع عمومی منع می‌کنند، نمونه‌هایی از مزیت‌های مشاغل خانگی به شمار می‌روند.

نداشتن استرس برای سرموقع رسیدن به محل کار، صرفه جویی در استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، ترافیک و غیره از دیگر ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد مشاغل خانگی محسوب می‌شود و در واقع امر، مجموعة این خصوصیات، رنگ و جلوه‌ای خاص به این نوع از فعالیت‌ها بخشیده است.

برخی گمان می‌کنند لزوما مشاغل خانگی به رسته‌ها و دسته‌هایی از مشاغل سنتی اطلاق می‌شود که در قالب صنایع دستی قابل تعریف هستند، اما در واقع امر با پیشرفت علم و تکنولوژی، مشاغل خانگی، در دایره و گستره هر چه بیشتری از فعالیت‌ها و در عرصه‌های گوناگون همچون، تجارت، الکترونیک، فعالیت‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی، IT و غیره قابل تعریف است و این گوناگونی زمینه‌های فعالیتی، موید تنوع، تعدد و تکثر موجود در این مشاغل است که هر یک به نوبه خود در پیشرفت و توسعه اقتصادی جامعه تاثیرگذار خواهند بود و این امر به میزانی حائز اهمیت است که در قالب و چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به این مقوله، توجه و تاکیداتی ویژه شده است.

در این بین آذربایجان غربی نیز در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی پیشرو بوده و توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

‌مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی می گوید: از سال ۱۳۹۰ که سال آغازین اجرای قانون مشاغل خانگی بوده تاکنون در آذربایجان غربی حدود 13 هزار و 639 مجوز ایجاد مشاغل خانگی صادر شده است.

صادق آهنگری با اشاره به تسهیلات و مجوزهای داده شده به مشاغل خانگی استان اظهار می کند: تاکنون بیش از ۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به منظور ایجاد کسب و کار خانگی پرداخت شده است.

وی در خصوص میزان اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه مشاغل خانگی در سال ۹۸ بیان می کند: اعتبار مشاغل خانگی در سال ۹۸ در حال حاضر ابلاغ نشده است و همچنان مانده اعتبارات سال قبل پرداخت می‌شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی می افزاید: بر اساس اطلاعات و آمار تسهیلات مشاغل خانگی، سال گذشته میزان 28 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار برای اجرایی کردن این طرح به استان اختصاص یافته است.

آهنگری اضافه می کند: بر اساس گزارش جهاد دانشگاهی، آذربایجان غربی رتبه دوم طرح توسعه الگوی مشاغل خانگی را در بخش ثبت نام به خود اختصاص داده است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی عنوان می کند: سال گذشته براساس سهمیه اعلامی تاکنون بیش از 14 میلیارد و 700 میلیون تومان برای یک هزار و 861 طرح پرداخت شده که از این محل تعداد 2 هزار و 53 شغل خانگی ایجاد شده است.

وی در ارتباط با انواع حرفه‌هایی که در زمینه مشاغل خانگی وجود دارد، عنوان کرد: خوشبختانه در مشاغل خانگی تنوع بسیار زیادی وجود دارد که از جمله این مشاغل می‌توان به صنایع دستی، قالیبافی، خیاطی و در مناطق روستایی به مشاغلی مرتبط با حوزه دام که به طور خانگی فعالیت می‌کنند، اشاره کرد.

بدون شک توسعه و حمایت بیش از پیش مسئولان از مشاغل خانگی و کسب وکار کوچک باعث کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید می شود و توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا