اخبار
کد خبر : 7999 ۱۳۹۸/۰۴/۰۹   ۰۹:۳۵:۳۰

یادداشت؛
انتخابات مجلس؛ تبلیغات زودرس

 

محمدعلی خالق نژاد/ هرچه زمان به پیش می‌رود و به بزنگاه حساس انتخابات مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم تنور مباحث سیاسی، ‌اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... داغ‌تر وتبادل آرا و نظرات و حتی جدال اندیشه‌ها شدیدتر می‌گردد و این موضوع خواب شب را از چشمان برخی ربوده و به تکاپو انداخته است.

آنانکه سودای جلوس بر صندلی‌های سبزرنگ ساختمان هرمی شکل بهارستان را در سر می‌پرورانند و به حضور می‌اندیشند، اسب خود را زین کرده و جهت برتن نمودن ردای خدمتگزاری مردم برای چهارسال آینده مهیا و آماده نموده و به قضاوت و داوری مردم دل بسته‌اند و سرانجام این مردمند که خوشه چینی کرده و درنهایت گزینش خواهند نمود.

در این راستا اما کسانی که قصد ورود به این ماراتن را دارند خود و حامیانشان رایزنی و لابی‌های انتخاباتی از قبیل حضور در جلسات و محافل رسمی و غیررسمی و سرکشی و دیدار چهره به چهره با مردم شهر و روستاها و اعلام حضور خویش را از مدتی قبل‌تر آغاز نموده و سعی در معرفی و شناساندن خود داشته و به قولی هرکسی در پی عرضه متاع خویش در این آشفته بازار سیاست است تا بلکه مشتری نکته سنجی پیدا و خریدار متاع عرضه شده شان باشد.

در این بین اما هستند کسانی که سالیانی است ترک دیار نموده و پایتخت نشین شده و هیچ‌گونه شناختی از مشکلات مبتلابه حوزه‌های انتخابیه و مسائلی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و... آنان ندارند، اینک فیلشان یاد هندوستان کرده و به صرافت خدمت افتاده و گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، ولی غافل از اینکه بنا به ‌نظریه مارشال مک‌لوهان که براساس نظریه رسانه پیام است دنیا را دهکده جهانی نامیده و درهمین راستا نیز با گسترش وسایل ارتباط جمعی و به لطف وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مردم به حدی از خود آگاهی و نبوغ فکری رسیده‌اند که به راحتی می‌توانند سره را از ناسره تشخیص داده و انتخابی آگاهانه داشته باشند.

به‌نظر نگارنده موضوع دیگری که می‌تواند در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد: نقش پول و صرف هزینه‌های گزاف در تبلیغات انتخاباتی است، چراکه درتمامی انتخابات‌ها چه در سطح منطقه‌ای مثل شوراها و چه در سطح کلان و فرامنطقه‌ای مانند ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی پول نقش مهم و بلکه کلیدی دارد و همواره تامین صحیح هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها نقش مهمی در سلامت انتخابات و همچنین جلوگیری از فسادهای مالی و سیاسی پس از انتخاب شدن دارد. همین مقوله مهم (پول و هزینه گزاف) یکی از مجراهای اصلی ورود مولفه‌های رانت ساز است، چراکه کاندیدای پول گیرنده عملا وام‌دار و مدیون پول‌دهنده بوده که می‌بایست به هرنحوی که شده پاسخگوی خواسته‌های رانت جویانه پول‌دهنده شده و از زیر دین او رها شود که عامل اصلی ضربه و آسیب دیدگی اعتماد اجتماعی و نظام انتخابات خواهد بود. این درحالی است که رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت‌های یازدهم و دوازدهم درسال۹۳ درجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع بسیار مهمی به نام نقش پول‌های کثیف در انتخابات اشاره نمود ولی حاشیه‌هایی که سخنان وزیر کشور ایجاد کرد، او را مجبور به تکذیب سخنان خود نمود. لیکن نقش پول‌های کثیف در انتخابات هردوجریان سیاسی موضوعی غیرقابل کتمان و حقیقتی اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا