اخبار
کد خبر : 7940 ۱۳۹۸/۰۴/۰۱   ۱۸:۵۵:۳۶

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی خبر داد؛
تغییر روش های سنتی به روش مکانیزه؛ مهمترین اتفاق قوه قضاییه

 

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: تغییر روش های سنتی به روش مکانیزه، مهمترین اتفاق قوه قضاییه در چند سال اخیر بوده است.

به گزارش نای قلم، علی اکبر گروسی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: الکترونیکی کردن خدمات قضائی باعث افزایش کارآمدی و کیفیت، رضایت مندی بیشتر مردم و تسریع در پیگیری پرونده ها شده است.

وی افزود: آذربایجان غربی به لحاظ رسیدگی مکانیزه به امورات پرونده ها و جرائم ارجاعی جزء سه استان برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۷ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان فعالیت می کند که در دو سال گذشته ۲۶۸ هزار خدمت قضایی در این دفاتر انجام شده است.

گروسی تصریح کرد: در راستای افزایش ارائه خدمات الکترونیک نیز ۳۵ دفتر دیگر در آستانه فعالیت است.

* ارائه خدمات به شکل مدرن و آنلاین

به گفته وی با ارائه خدمات به شکل مدرن و آنلاین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته و در مقایسه با سال ۹۶، ۳۴ روز کاهش یافته که پایین‌تر از متوسط کشوری است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی از حمایت کامل و همه جانبه قوه قضائیه از واحدهای تولیدی مشکل دار یا سرمایه گذاران این استان خبر داد و گفت: بر اساس سیاست های ریاست جدید قوه قضائیه حمایت از دولت در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید ملی را در اولویت کارهای خود قرار داده ایم.

گروسی ادامه داد: جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی از جمله برنامه های دستگاه قضا در استان است، به طوری که در بسیاری از موارد جلوی مزایده ها و مصادره اموال مدیران واحدهای تولیدی را گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی موضوع پیشرفت و توسعه استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا سبب جذب سرمایه‌گذار در استان شود.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی در عین حال نقش رسانه‌ها در توسعه جامعه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: رسانه ها نقش غیرقابل انکاری در توسعه استان دارند لذا ضروری است با دوری از سیاه نمایی و ارائه اخبار یأس آور در ایجاد نشاط در جامعه اهتمام ویژه ای داشته باشند چرا که ارائه چهره نامناسب از استان توسط رسانه ها موجب فرار سرمایه گذاران از استان و تضعیف فضای سرمایه گذاری در آن می شود.

* رسانه ها به ایجاد امنیت و نشاط در جامعه کمک کنند

گروسی گفت: رسانه ها باید به ایجاد امنیت و نشاط در جامعه کمک کنند و اخبار امیدوارکننده را انعکاس دهند.

وی افزود: باید در مقابله با تمامی آسیب‌های اجتماعی ابتدا فرهنگ سازی مناسب در جامعه صورت گرفته و کارهای پیشگیرانه انجام شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در بالابردن آگاهی‌های حقوقی مردم دارند، اضافه کرد: باید ارتباط رسانه‌ها با دستگاه قضائی به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی، ابراز کرد: آنچه امروز موجب می شود تا رسانه های بیگانه وضعیت نامطلوبی از کشور را در سطح جهانی ارائه دهند، به دلیل انعکاس نادرست برخی اخبار از سوی رسانه های داخلی است.

گروسی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای رسیدگی به پرونده‌های قضایی معوقه استان نیز گفت: موضوع پایان دادن به این پرونده‌ها در دستور کار قرار دارد به طوری که در حال حاضر تنها یک درصد از پرونده های موجود در استان را پرونده های معوقه تشکیل می دهند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 76 درصد پرونده های قبل از سال 96 تعیین تکلیف شده و فقط یک هزار و 792 پرونده مربوط به قبل از آن سال است، اذعان کرد: در آذربایجان غربی 49.4 درصد پرونده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع یافته و بیش از 10 هزار پرونده اختلافات خانوادگی و یک هزار و 369 پرونده طلاق در شورای حل اختلاف ختم به خیر شده است.

گروسی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف استان با مختومه کردن نزدیک به ۵۰ درصد پرونده ها در سال ۹۷ رکوردی در سطح کشور به نام خود ثبت کرد.

رییس قوه قضایی استان با اشاره به سازش زوجین گفت: فرستادن یک هزار و ۳۶۹ زوج خواستار طلاق به سر زندگی مشترک نقطه عطف این فعالیت ها بوده است.

* کاهش ورودی پرونده مهمترین برنامه امسال قوه قضاییه در استان است

گروسی گفت: کاهش ورودی پرونده مهمترین برنامه امسال قوه قضاییه در استان است که با اجرای برنامه های ویژه ای همچون فعال کردن مراجع غیردادگستری همچون کمیسون های شهرداری وثبت اسناد، بالا بردن اطلاعات حقوقی مردم، جلوگیری از طرح شکایت  بی دلیل و قابل سازش با ارتباط مناسب با کانون وکلا، استفاده از قضات با تجربه برای آموزش قضات جوان تر صورت گرفته است.

وی در خصوص برنامه های دادگستری استان در راستای کاهش پرونده های ورودی محاکم قضائی استان نیز گفت: آسیب شناسی موارد حقوقی، تاکید بر اجرای قوانین پیشگیرانه، استفاده از ظرفیت صلح و سازش نیروی انتظامی، نظارت مستمر بر روند امور در دادگستری ها از مهم ترین اقدامات انجام گرفته در جهت کاهش پرونده های ورودی به دادگستری ها است.

گروسی، با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۲ خانم به عنوان قاضی در استان فعالیت دارند، گفت: هم اکنون ۳۰۰ نفر از کارمندان دادگستری نیز خانم بوده و بیشترین خدمات را ارائه می دهند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا