اخبار
کد خبر : 7927 ۱۳۹۸/۰۳/۲۸   ۱۹:۰۴:۳۴

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی:
افراد مجهول‌الهویه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند

 

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی گفت: پیرو تفاهمنامه فیمابین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی و در راستای ایجاد پوشش مناسب درمانی و حمایت بیمه‌ای برای افراد مجهول الهویه جهت دریافت خدمات بستری به بیمارستان‌های دولتی- دانشگاهی ، این افراد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

به گزارش نای قلم، نادر نانبخش در گفتگوی خبری اظهار کرد: کلیه افراد مشمول این شیوه نامه باید با ‌معرفی نامه از سوی بهزیستی به بیمارستان معرفی شوند.

وی افزود: افراد مجهول الهویه در قالب صندوق سایر اقشار تحت عنوان زیر صندوق مجهول الهویه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و این ‌معرفی نامه با درج تاریخ و ممهور به مهر مدیرکل یا رئیس بهزیستی شهرستان صادر می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی اضافه کرد: افراد مجهول الهویه در سطح کشور تا سقف پنچ هزار نفر و به مدت حداکثر سه ماه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

 نانبخش تصریح کرد: این افراد به دلیل اینکه کد ملی ندارند، کد بیمه نیز به آنان تعلق نمی‌گیرد و اگر نیاز به بستری پیدا کنند، یا به دلیل هزینه‌های زیاد از خدمات مناسب بهره مند نمی‌شوند یا از حضور آنها در بیمارستان اجتناب می‌کردند.

وی گفت: با امضای تفاهم نامه بهزیستی با سازمان بیمه سلامت، تسهیلاتی فراهم می‌شود تا به افراد مجهول الهویه خدمات بیمارستانی ارائه شود.

* ۶۰.۷۴ درصد جمعیت آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه سلامت استان

مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: ۶۰.۷۴ درصد جمعیت آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند.

نانبخش تصریح کرد: بیشترین جمعیت بیمه‌شده شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مربوط به دو صندوق روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و بیمه سلامت همگانی بوده که ۸۵ درصد جمعیت تحت پوشش را شامل می شود و این افراد به صورت رایگان بیمه شده اند.

وی یادآور شد: یک میلیون و ۱۷۸ هزار نفر تحت پوشش صندوق سلامت و حدود ۵۴۸ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه همگانی هستند.

* حذف دفترچه های کاغذی

مدیرکل بیمه سلامت استان در بخش دیگری از سخنان خود هدف این سازمان را توسعه کمی و کیفی و دستیابی به بیمه سلامت توسط مردم دانست و گفت: با هدف توسعه خدمات الکترونیک و حذف دفترچه های کاغذی، عملیات اجرایی این طرح در شهرستان های سلماس، بوکان، اشنویه و ماکو آغاز می شود.

نانبخش افزود: پیش از این شهرستان نقده به عنوان آزمونه (پایلوت) دفترچه‌های الکترونیک بیمه سلامت انتخاب شده بود تا توسعه خدمات الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی از این شهرستان آغاز شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پزشکان ۴۸ موسسه تشخیصی درمانی خصوصی نقده با تعریف نام کاربری ویژه و رمز عبور وارد سامانه الکترونیکی تجویز دارو می‌شوند، تصریح کرد: در این سامانه به محض ورود شماره ملی بیمه شده سامانه مشخصه فرد بیمه شده را نمایش می‌دهد و اعتبار دفترچه ارائه شده نیز اعلام می‌شود که پزشک می‌تواند اقدام به تجویز نسخه کند.

نانبخش یادآور شد: این طرح در حال حاضر در موسسه‌های خصوصی طرف قرارداد اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: در این طرح فرآیند رسیدگی به نسخه‌ها به طور همزمان توسط سامانه انجام می شود و این عمل فرآیند پرداختی به موسسه‌ها را کوتاه‌تر می‌کند.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان حذف دفترچه کاغذی منجر به ایجاد آسایش و آرامش برای بیمه شدگان خواهد شد و الکترونیکی شدن خدمات نیز می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و دریافت خدمت را آسان‌تر کند.

* تبادل اسناد بستری به صورت الکترونیک

وی برنامه تبادل اسناد بستری به صورت الکترونیک را از دیگر برنامه‌های این سازمان بیمه گر عنوان کرد و افزود: این برنامه به طور آزمایشی در شهرستان خوی آغاز شد و در ارومیه نیز در بیمارستان‌های طالقانی، مطهری و سیدالشهدا(ع) انجام می‌شود که این موضوع یک گام بزرگ به سمت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است.

نانبخش اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد را شامل نسخه نویسی الکترونیکی، نظام ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی الکترونیکی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی عنوان و اظهار کرد: ما به دنبال الکترونیک کردن تمام خدمات سرپایی و بستری هستیم تا تمامی داده‌ها در بستر امن و مطمئن الکترونیک ذخیره و مورد بهره برداری قرار گیرند و از این طریق اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت را به صورت کامل در اختیار داشته باشیم.

* اداره کل بیمه سلامت استان؛ تنها مرجعی که قوانین سازمانی مربوط به دفاتر بیمه سلامت را ابلاغ می‌کند

وی در ادامه متذکر شد: در سطح استان تنها مرجعی که قوانین سازمانی مربوط به دفاتر بیمه سلامت را ابلاغ می‌کند اداره کل بیمه سلامت بوده و هیچ استان دیگری نمی‌تواند این کار را برای استان دیگر انجام دهد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی ادامه داد: متاسفانه از سال 95 برخی شرکت‌ها که کلمه «سلامت» را در عنوان خود یدک می‌کشند، فعالیت‌هایی انجام داده و تعهدات بیمه‌ای را برای بیماران کاهش داده و با قرارداد با دندان‌پزشکان اقدام به تبلیغ و تخفیف می‌کنند  در حالیکه این شرکت‌ها هیچ ارتباط کاری، نوشتاری، تبلیغاتی و نیروی انسانی با بیمه سلامت ندارند.

بیمه سلامت از دستاوردهای امیدبخش دولت تدبیر و امید بوده که از سال ۱۳۹۳ اجرا شده و در کنار صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح حرفی برای گفتن دارد و با اجرای آن آحاد مختلف جامعه و به خصوص نیازمندان از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره مند شده‌اند و هوشمندسازی مسیر تعالی روز افزون این دستاورد را هموار خواهد کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا