اخبار
کد خبر : 7921 ۱۳۹۸/۰۳/۲۷   ۱۹:۳۵:۴۱

یک حقوقدان:
دریافت مالیات از خریداران سکه قانونی است

 

یک حقوقدان اقدام سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات از خریداران سکه را کاملاً منطبق با قانون عنوان کرد و گفت: هر درآمدی اعم از ثابت، پایدار، ناپایدار و اتفاقی در کشور باید مشمول مالیات شود و این یک قاعده کلی است که در روح قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

به گزارش نای قلم، حسین عسکری‌راد در گفتگویی درباره اقدام دولت در اخذ مالیات از کسانی که مبادرت به پیش خرید سکه بهار آزادی کردند، گفت: مالیاتی که دارایی مطالبه کرده، مالیات بر درآمد است و هر کس هر نوع درآمدی که دارد، اصولاً مشمول مالیات می‌شود و باید مالیات آن را به دولت بپردازد؛ به جز معافیت‌هایی که قانون برای بخشی از بخش‌ها و صنوف قائل شده است، مانند کارمندان دولت یا صاحبان مشاغل که تا یک سقفی معافیت دارند یا درآمد کشاورزی که دارای معافیت ذاتی است.

عسکری‌راد تاکید کرد: بنابراین اینکه بگوییم این اشخاص دارای شغل نیستند بنابراین مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد، درست نیست.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند، خرید سکه درآمد محسوب نمی‌شود تا مشمول مالیات شود، گفت: اتفاقاً درآمد محسوب می‌شود زیرا به هر حال سکه‌ای را خریدند و به یک مبلغی فروختند؛ یعنی کار تجاری انجام دادند، بنابراین هم شغل و هم درآمد مشمول مالیات محسوب می‌شود و باید مالیات بپردازند.

وی اضافه کرد: اینکه چند سکه می‌تواند مشمول مالیات شود یا خیر یک بحث عرفی است. مثلاً اگر خانواده‌ای در سال پنج تا ۱۰ سکه بخرد و هدیه بدهد یا نگهداری کند، می‌توان گفت عرفاً شغل محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات هم نیست. اینکه دارایی تا چند عدد سکه را معاف از مالیات دانسته و مازاد بر آن را مشمول مالیات تلقی می‌کند، اقدام اصولی است زیرا هر درآمدی که در جامعه ایجاد می‌شود باید مالیات پرداخت کند و سکه هم از همان مصادیق است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: البته نقدی که به دارایی و سازمان امور مالیاتی وجود دارد این است که از بسیاری از درآمدهای نامرئی امکان دریافت مالیات ندارد که این مساله در جای دیگری قابل طرح است و نمی‌توان گفت چون یک سری دلال و رانتخوار و رشوه‌خوار، مالیات درآمدهای خود را نمی‌پردازند و سازمان امور مالیاتی امکان شناسایی و وصول این مالیات‌ها را ندارد، نباید از درآمدهای دیگر مانند همین مساله سکه مالیات گرفت و قطعاً چنین استدلالی درست نیست.

عسکری‌راد تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی محق است، از هر گونه گردش مالی که نهایتاً منتج به سود شود، به عنوان درامد سالیانه پس از کسر معافیت‌ها، مالیات بگیرد و این موضوع در تمام دنیا نیز متداول است.

این وکیل دادگستری در گفتگو با ایرنا ادامه داد: قانون مالیات‌ها یک قانون آمره است و منطق، روح و ذات مالیات این است که هر کس که دارای درآمد است باید از آن درآمد مالیات بپردازد و این یک قاعده کلی است. یک گروهی هم آمدند و به قصد فروش سکه خریدند و این هم کسب درآمد است و به طور طبیعی باید مالیات بپردازند، هر درآمدی که بخشاً یا ذاتاً معافیت مالیاتی نداشته باشد، سازمان امور مالیاتی حق دارد مالیات بگیرد.

وی مالیات خریداران سکه را بر اساس مالیات درآمد اتفاقی دانست و گفت: اگر کسی به عنوان شغل خرید و فروش سکه کند و مستمراً این کار را انجام دهد، مشمول درآمد مشاغل است و اگر کسی یک پارتی کالایی خریده و از فروش آن سود به دست بیاورد، مشمول درآمد اتفاقی است. بنابراین اقدام سازمان امور مالیاتی کاملاً قانونی است زیرا هر درآمدی اعم از ثابت، پایدار، ناپایدار و اتفاقی در کشور باید مشمول مالیات شود و این یک قاعده کلی است که در روح قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد. اگر هم برخی‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، توجیهی نیست که مالیات سایر بخش‌ها پرداخت نشود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا