اخبار
کد خبر : 7919 ۱۳۹۸/۰۳/۲۷   ۱۹:۳۵:۴۱

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
آذربایجان غربی و حکاری ترکیه تبادل دانش در بخش کشاورزی می کنند

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اعلام آمادگی این استان برای همکاری های فی مابین در جهت انتقال تجربیات و دانش فنی مشترک در بخش کشاورزی و  مشارکت در امر بازاریابی، واردات و صادرات محصولات کشاورزی خبر داد .

 به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در نشست با معاون فرماندار و مسئولان بخش کشاورزی و جنگل کاری شهر حکاری ترکیه با اشاره به پتانسیل های بخش کشاورزی استان اظهار کرد: آذربایجان غربی به لحاظ پتانسیل های کشاورزی و نزدیکی اقلیمی با استان حکاری ترکیه شرایط مساعدی برای افزایش همکاری های کشاورزی و اقتصادی دارد که در صورتی که این همکاری های مشترک در راستای انتقال تجربیات و دانش فنی انجام گیرد، تاثیر زیادی در رونق اقتصادی و توسعه پایدار کشاورزی دو منطقه خواهد داشت.

جلیلی افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن 820 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در برخی از محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی دارای رتبه های برتر کشوری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 820 هزار هکتار اراضی کشاورزی، چهار میلیون راس دام کوچک و 600 هزار رأس دام بزرگ در آذربایجان غربی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان قطب کشاورزی کشور است و در زمینه تولید بسیاری از محصولات رتبه اول کشوری را دارد، اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۲ هزار تن عسل، ۱.۲ میلیون تن سیب درختی و ۲.۲ میلیون تن چغندرقند در این استان تولید می‌شود و پنج کارخانه قند فعال مشغول تولید قند و شکر در این منطقه از کشور هستند.

جلیلی  با بیان اینکه از نظر صنایع تبدیلی رتبه دوم کشور متعلق به آذربایجان غربی است، اضافه کرد: ۱۹ کارخانه کنستانتره و ۲۹ کارخانه آب میوه در این استان فعال است که بیشترین تعداد در ارومیه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۳۰ سردخانه در استان وجود دارد، گفت: این سردخانه‌ها با ظرفیت ۹۵۰ هزار تن فعالیت دارند و آذربایجان غربی در این زمینه نیز در کشور دارای رتبه اول است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان سالانه با تولید ۱۶ هزار تن انواع ماهی و آبزیان در آب‌های داخلی جزء ۱۷ استان برتر ساحلی کشور است.

جلیلی گفت: به طور میانگین سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی در این استان تولید می‌شود که مهمترین آنها شامل گندم و چغندرقند است و برنامه های اصلی و اولویت دار در استان برای توسعه کشاورزی پایدار، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و سیستم‌های آبیاری تحت فشار و افزایش بهره وری در راندمان تولید و مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: این مجموعه درصدد احداث دامداری‌های صنعتی از ۵۰۰ رأس تا ۲ هزار راسی بوده و در این راستا برای متقاضیان وام و زمین‌های مورد نیاز برای احداث دامداری‌ها به صورت اجاره واگذار می‌کند.

جلیلی با اشاره به اهتمام سازمان جهاد کشاورزی در زمینه ارتقای سیستم‌های سورت و بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی در استان گفت: سعی می‌شود تا تکنولوژی‌های جدید در این زمینه وارد استان شود و این استان علاقمند به داشتن ارتباط تجاری با کشور ترکیه و تبادل تکنولوژی در بخش های مختلف کشاورزی است.

رییس اداره کشاورزی و جنگلداری حکاری ترکیه نیز در این دیدار گفت: ارومیه و حکاری ۲ شهر همسایه و دوست هستند که باید از ظرفیت های کشاورزی در این ۲ استان بیش از پیش استفاده شود.

وهاب شمشک با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از زمین‌های منطقه حکاری به چراگاه ها و مراتع اختصاص داده شده است، اظهار کرد: این شهر در زمینه دامداری و زنبور داری فعال بوده و صادر کننده سالانه ۲ هزار تن عسل است.

وی با اشاره به وجود ۱۵۱ هزار کندوی عسل اعم از مدرن و سنتی در حکاری بیان کرد: ۲۵ هزار کندوی عسل سنتی نیز در این شهر وجود دارد و به ازای هر کندو به زنبورداران کمک مالی پرداخت و وسایل و تجهیزات مورد نیاز نیز به آنان ارائه می‌شود.

رییس اداره کشاورزی و جنگلداری حکاری ترکیه اظهارکرد: در زمینه تولید گردو نیز ارقام آمریکایی و فرانسه در باغ‌های این شهر کشت و از طرف وزارت کشاورزی حمایت می‌شود و نهال‌ها به صورت تعاونی فروخته می‌شود.

معاون فرماندار حکاکی ترکیه نیز در این دیدار افزود: سیاست‌های حمایت از کشاورزان در شهر حکاری اعمال می‌شود و تولیدات هر منطقه در ترکیه بسیار متفاوت‌تر از سایر مناطق است و در زمینه کشاورزی و پروژه‌های گلخانه‌ای فرمانداری حمایتهای مطلوبی دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مردمی که در روستاها و خارج شهرها هستند، در حال مهاجرت به داخل شهرها هستند و ۱۰ درصد کشاورزان حکاری در داخل روستاها هستند و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند.

عزیز گل باشی با بیان اینکه سفر به ایران با هدف کسب تجربیاتی در زمینه حمایت از روستاییان و کشاورزان است، افزود:توسعه همکاری های بخش خصوصی در بخش کشاورزی و صنایع وابسته در دستور کار است و استفاده از تجربیات آذربایجان غربی در حوزه توسعه روستایی و کشاورزی از اهداف سفر این هیئت است.

در ادامه رایزنی ها بین رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با معاون فرماندار و مسئولان بخش کشاورزی شهر حکاری ترکیه درخصوص همکاری های آتی در زمینه همکاری های کشاورزی و اقتصادی انجام گرفت و بازدید از موسسه موسسه کشت بافت گیاهی رویان پژوهش( تولید پایه های رویشی) و واحد تولیدی و بسته بندی عسل در شهرستان ارومیه نیز از دیگر برنامه های سفر یکروزه هیئت اعزامی از واحد خدمات فرمانداری حکاری و اداره جنگل کاری و کشاورزی کشور ترکیه به شهرستان ارومیه بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا