اخبار
کد خبر : 7896 ۱۳۹۸/۰۳/۲۴   ۱۸:۲۳:۱۲

براي پيشگيري از تصادفات چه باید کرد؛
رانندگي تدافعي

 

براي پيشگيري از تصادفات، اگر رانندگان شرايط آن را بدانند و واقعا بکار ببندند، مطمئنا درصد زيادي از سوانح رانندگي کاهش مي‌يابد؛يک بخش از تحقق این امر، دانستن و بخش مهم ديگر که بسیار تاثيرگذار است، به کار بستن و استفاده صحيح از اين روش‌ها در رانندگي می باشد.

شمار زيادي هر ساله در تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند بيشترين علت سوانح مربوط به تصادفات مرتبط با عامل انساني و راننده است؛ اگرچه به عوامل طراحي بد جاده‌ها، شرايط آب و هوايي و شرايط بد ايمني و استاندارد در وسائل نقليه را نمي‌توان ناديده گرفت.

براي پيشگيري از تصادفات، اگر رانندگان شرايط آن را بدانند و واقعا بکار ببندند، مطمئنا درصد زيادي از سوانح رانندگي کاهش مي‌يابد؛يک بخش از تحقق این امر، دانستن و بخش مهم ديگر که بسیار تاثيرگذار است، به کار بستن و استفاده صحيح از اين روش‌ها در رانندگي می باشد.

در اين نوشتار به بخشي ساده اما مهم پيشگيري از تصادفات اشاره مي‌ شود:

1- رعايت فاصله طولي:

ازدحام بيش از حد خودروها بدون رعايت فاصله طولي باعث ايجاد تصادفات مي‌شود، اگرچه سيستم‌هاي مدرن ايمني خودرو مانند ترمزهاي ضدقفل و کنترل مسير مي‌تواند در اين امر موثر باشد، ولي دقت و رعايت راننده در فاصله با خودروي جلويي بسيار حائز اهميت است.

2- سرعت مطمئنه را رعايت کنيد:

مشکل رانندگان داشتن سرعت غيرمجاز است. براي مثال در حالي که سرعت 110 کيلومتر بر ساعت در بزرگراه قانوني است اگر شما زماني که باران شديدي مي‌بارد، آهسته حرکت نکنيد، وضوح ديد شما همچنين توانايي متوقف کردن خودرو نيز کاهش مي‌يابد و شانس تصادفات را افزايش مي‌دهد.

به طور مشابه اگر شما در جاده‌اي نا آشنا خصوصا با پيچ‌ هاي کور زيادي رانندگي مي‌کنيد، قادر نيستيد با سرعت يک فرد بومي که از آن جاده عبور مي‌کند، حرکت کنيد، برهمین اساس بایستی سرعت خود را با شرايط و ميزان راحتي و ايمني خودتان تطبيق دهيد.

3- از عوامل حواس پرتي اجتناب کنيد:

هنگام رانندگي که يک فعاليت پيچيده‌اي است و نياز به تمرکز بالا دارد هرگونه پرداختن همزمان به امور ديگر، باعث کاهش حواس در رانندگي و وقوع تصادف مي‌شود. استفاده از تلفن همراه حين رانندگي، خوردن و آشاميدن، صحبت کردن با سرنشينان، برداشتن چيزي از داخل داشبورت، خيره شدن به جاده همه عوامل حواس پرتي رانندگان است.

4- همراه شدن با جريان ترافيک:

از جريان ترافيک عقب نمانيد، باید همراه و با جريان ترافيک حرکت کنيد، اگر خودروي عقب شما تمايل به سرعت بيشتر دارد، بهترين کار اجازه دادن به راننده عقب به عبور از خودروي شما است. در هر زماني، مطمئن‌تر است تا همراه جريان ترافيک، اجراي محدوديت سرعت را به پليس واگذار کنيد.

5- از قانون 2 ثانيه تبعيت کنيد:

هر راننده‌اي مي‌بايست نسبت به قانون 2 ثانيه آگاهي داشته باشد و به آرامي بشماريد «هزار و يک، هزار و دو، قبل از هزار و سه » اگر شما به آن شي برسيد شما به خودروي جلويي نزديک و احتمال تصادف وجود دارد. در شرايط بد آب و هوايي فاصله خود را از خودروي جلويي دو برابر کنيد.

6- انحراف به چپ در رانندگي مهم است:

هر راننده با قصد انجام سبقت حتي سبقت مجاز، ابتدا انحراف به چپ پيدا مي‌کند تا قصد خود را محقق کند و همين عامل در بيشتر مواقع موجب بروز تصادف مي‌ شود، اگر قصد انحراف به چپ براي انجام سبقت مجاز را داريد، کاملا هوشيارانه عمل كرده و با ميدان ديد کافي و بدون ريسک اقدام به اين کار نماييد، چرا که بخش مهمي از عوامل شکل دهنده تصادفات، انحراف به چپ رانندگان است.

7- بستن کمربند ايمني:

داشتن تجهيزات ايمني مانند کمربند در خودرو و استفاده درست از آن اگر چه نمي‌تواند از وقوع تصادفات پيشگيري کند، اما رانندگان خوب مي‌دانند و به تجربه دريافته‌اند که در وقوع جرح يا فوت ناشي از تصادفات به شدت تاثيرگذار بوده و جان راننده، سرنشينان را در هنگام تصادف، تا حد زيادي مصون نگه مي‌دارد.

8- از آينه‌هاي خودرو درست استفاده کنيد:

زمان ترمز کشيدن يا تغيير مسير، خود را با شرايط محيط پيرامون و کارکرد رانندگان ديگر و عابران پياده تطبيق و پيش‌بيني درست داشته باشيد. بهترين راننده هميشه «هوشياري موقعيتي » خود را حفظ مي‌کند تا از آنچه در اطراف و پشت سر او رخ مي‌دهد، آگاه باشد.

9- از چراغ راهنما هنگام گردش به راست يا چپ استفاده کنيد:

عدم استفاده از چراغ راهنماي خودرو هنگام گردش به چپ يا راست خطرناک محسوب شده و زمينه ساز تصادفات است.

علیرضا آدمی زاده

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا