اخبار
کد خبر : 7878 ۱۳۹۸/۰۳/۲۱   ۲۱:۰۷:۱۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
اجازه صادرات سیب با قیمت آزاد داده شود

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: درخواست ما این است که اجازه دهند تا صادرکنندگان به قیمت آزاد محصولات خود را به فروش برسانند.

به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از عید طی یک تصمیم لحظه‌ای صادرات سیب متوقف شد، این امر هم اکنون موجب بروز مشکلات اساسی برای باغداران وصادر کنندگان استان شده است.

وی افزود: مشکل صادرات پیمان سپاری ارزی است که باید در حساب خاصی قرار دهند و دولت با قیمت خاصی تحویل صادرکنندگان بدهد که صادرکنندگان راضی به انجام این کار نمی‌شوند.

جلیلی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های تولید و کود و سموم و از سوی دیگر عملکرد ما موجب شده تا صادرات محصولات باغی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش پیدا کند و این عامل مشکلات در حوزه سیب درختی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: هزینه بالای تولید سبب افزایش قیمت محصول و در نتیجه عدم دستیابی به بازار مصرف می‌شود

جلیلی افزود: یکی از برنامه‌های سازمان حمایت جدی از تولیدات بخش است، کاهش هزینه تولید، حمل و تقویت حوزه بسته بندی و سورت محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان برای افزایش صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده سیب در کشور است اما متأسفانه روش کشت و ارقام سیب آن همانند ۴۰ سال قبل است و استفاده از ارقام جدید که تولید را چندین برابر خواهد کرد تا کنون در بین باغداران مرسوم نشده است.

جلیلی با بیان اینکه علت آنکه سیب آذربایجان غربی در بازارهای جهانی مشتری زیادی ندارد هزینه‌های بالای تولید این محصول است، افزود: یکی از مشکلات اساسی در تغییر روش و شیوه باغداری این است که قطعات باغی کوچک اند و عموماً کشاورزان حاضر به ریسک تغییر نیستند.

*احداث مزارع الگویی و نمایشی در استان

جلیلی یادآور شد: امسال قرار است با همکاری ستاد احیا دریاچه ارومیه و با همکاری کشاورزان پیشرو، مزارع الگویی و نمایشی را در سطح استان احداث می‌کنیم تا با کاهش ۶۰ درصد مصرف آب و کاستن از هزینه‌ها، راندمان تولید را افزایش دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد.

جلیلی اظهارکرد: توسعه کشاورزی قراردادی در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و فراهم کردن زمینه خرید تضمینی و فراوری برای سایر محصولات کشاورزی اعم از ذرت، سبزی و صیفی جات، سیب درختی همانند محصول چغندر قند در استان در جهت ایجاد ارزش افزوده و رونق تولید جزو مهمترین برنامه های عملیاتی سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: توسعه آموزش های ترویجی به بهره برداران و استفاده از تکنولوژی های برتر علمی در راستای کاهش هزینه های تولید محصولات و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهمترین راهکارهای افزایش عملکرد تولید است.

جلیلی بیان کرد: بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری بیشتری بوده و باید به منظور ایجاد ارزش فزوده و زنجیره ارزش، سرمایه گذاری بیشتری در بخش زیرساخت های تولید در این منطقه انجام شود.

* توسعه کشت های متراکم گلخانه ای و گیاهان داروئی در استان

وی با بیان اینکه توسعه کشت های متراکم گلخانه ای و گیاهان داروئی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در صدد هستیم میزان سطح کشت های متراکم  گلخانه ای را از 60 هکتار موجود به 400 هکتار در سال جاری افزایش و توسعه دهیم.

جلیلی یکی از مهمترین برنامه های عملیاتی سازمان را ایجاد سامانه اطلاع رسانی بازار محصولات کشاورزی به عنوان پل ارتباطی مابین تولید کننده و بازارهای مصرف داخلی و خارجی و شناسایی بازارهای هدف برای تولید تقاضا محور متناسب با مزیت نسبی هر منطقه برشمرد و تصریح کرد: با همکاری جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و اتاق بازرگانی استان، سامانه ای جهت بازاریابی و تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی راه انداری خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نقش ترويج و آموزش کاربردی در بخش كشاورزي مخصوصا ایجاد مزارع و باغات الگویی و نمایشی برای کشاورزان در امر احياي درياچه اروميه حياتي است و با وارد کردن علم در عرصه تولید و استفاده از شیوه های نوین در آبیاری و افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی مي توان مسير مشاركت جوامع محلي پيرامون اين درياچه را هموار كرد و مصرف آب در بخش کشاورزی را حتی تا 60 درصد نیز کاهش داد.

جلیلی افزود: همزمان با سفر اخیر رییس جمهور و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به استان آذربایجان غربی، بهره برداری همزمان از ۳۶۸ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی از طریق ویدئو کنفرانس در شهرستان پلدشت آغاز شد که در طول هفته جهاد کشاورزی نیز از نزدیک برای افتتاح ،بازدید و بررسی مشکلات این طرحها اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد : 368 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در زیر بخش های مختلف بخش کشاورزی استان با صرف اعتباری بالغ بر دو هزار و 50 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای چهار هزار و 88 نفر در سطح استان به بهره برداری رسید.

این مسئول تاکید کرد: در مراسم افتتاح همزمان 368 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان پلدشت برگزار شد، رییس جمهور از زحمات فعالان و دست اندرکاران بخش کشاورزی در کشور و استان در خصوص اهتمام در تسریع اجرای پروژه های مدیریت بهینه مصرف آب در راستای رونق تولید تقدیر کرد که این امر افتخار و موفقیت بزرگی برای بخش کشاورزی استان محسوب می شود.

*برگزاری 16 عنوان برنامه در هفته جهاد کشاورزی

در ادامه دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی و رییس اداره روابط عمومی سازمان به تشریح برنامه های مورد نظر سازمان در ایام بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی در استان پرداخت و اظهار کرد: 16 عنوان برنامه به منظور بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی در سازمان تدوین و برنامه ریزی شده است .

محمد دیبایی با بیان اینکه همزمان با اغاز هفته جهاد کشاورزی، یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، آبیاری، آبرسانی و تجهیزات وابسته، از۲۱ لغایت ۲۴ خرداد ماه سال جاری درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی  شهرستان ارومیه نیز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی گشایش می یابد، افزود: تاکنون 100 موسسه و شرکت های داخلي فعال در بخش کشاورزي و نمايندگان شرکت‌هاي معتبر خارجي و بين المللي برای حضور در یازدهمین نمایشگاه صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی استان اعلام آمادگی کرده اند که در این نمایشگاه حضور یابند که این فرصت ظرفیت خوبی برای بهره برداری از خدمات این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

رییس اداره روابط عمومی سازمان با بیان اینکه افتتاح پروژه های شاخص عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی و معرفی پروژه های افتتاحی بخش کشاورزی استان که از طریق ویدئو کنفرانس در سفر اخیر ریاست جمهوری به بهره برداری رسید، برگزاری نشست مطبوعاتی رییس سازمان با اصحاب رسانه، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدای جهاد کشاورزی، سخنرانی رییس یا معاونین سازمان قبل از خطبه های نماز جمعه، حضور رییس و مدیران سازمان در برنامه های رادیویی و برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری به منظور تببین دستاوردهای بخش کشاورزی، ارائه خدمات فنی و مشاوره ای و دامپزشکی رایگان از جمله برنامه های پیشنهادی در طول هفته جهاد کشاورزی است که در طول هفته اجرامی شود.

وی افزود: دیدار کشاورزان نمونه، تشکل ها و مدیران سازمان با استاندار و امام جمعه ارومیه، فضاسازی و تبلیغات محیطی، برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز 27 خرداد روز جهاد کشاورزی، ملاقات مردمی ریاست سازمان با کشاورزان در یکی از مناطق روستایی و عشایری محروم استان و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی از دیگر برنامه های اجرایی سازمان در طول هفته جهاد کشاورزی در سال جاری است که اجرایی خواهد شد.

گفتنی است از 21 تا 27 خرداد ماه به نام هفته جهاد کشاورزی در کشور نامگذاری شده است و شعار هفته جهاد کشاورزی امسال با عنوان رونق تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی جامعه در گام دوم انقلاب اسلامی انتخاب شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا