اخبار
کد خبر : 7859 ۱۳۹۸/۰۳/۱۹   ۲۱:۳۸:۲۸

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی:
بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان مشاهده نشده است.

به گزارش نای قلم، کامیار داهیم در گفتگویی با بیان اینکه در آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی استان با سه کشور خارجی و احتمال بالا بودن بیماری های دامی همه ساله پیشگیری از بیماری های دامی زودتر از سایر استان ها انجام می شود، اظهار کرد: امسال نیز برای جلوگیری از احتمال وقوع بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی در مناطق مختلف استان آغاز شده و این عملیات همچنان تداوم دارد.

وی با هشدار جدی به دلیل آغاز فصل گرما و شیوع بیماری های دامی از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اضافه کرد: از این بیماری در استان تاکنون در سال های متمادی موردی مشاهده نشده است اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ماه های اخیر ۱۲ نفر به این بیماری در کشور مبتلا شده اند و دو نفر از آنها جان خود را از دست داده اند  که ضرورت پیشگیری را در سایر مناطق کشور طلب می کند.

داهیم با اشاره به ایجاد کمربند ایمنی بیماری های دامی در استان گفت: در سال های اخیر برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری های دامی کمربند ایمنی دامی در استان ایجاد شده و اقدامات متعددی از جمله واکسیناسیون، سمپاشی و… در بخش دام استان به صورت برنامه ریزی شده در حال انجام است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص راه های انتقال بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اضافه کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بیشتر به دلیل کشتار غیرمجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد.

داهیم با اشاره به تشدید نظارت بر کشتار دام طی هفته های اخیر در استان به خصوص کشتار زنده گفت: در این راستا ۲۶ واحد که در زمینه کشتار دام زنده به صورت غیربهداشتی عمل می کردند بازرسی و پلمپ شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها و خطر انتقال بیماری به انسان از دام های آلوده نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو توسط کنه ها، در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده، انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

مدیر کل دامپزشکی دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید ضمن توجه به رعایت اصول بهداشتی، توصیه های دامپزشکی جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت را در این خصوص جدی بگیرند.

داهیم افزود: این بیماری در دام زنده آلوده هیچگونه علائمی نداشته و به همین علت باید توصیه های بهداشتی در این خصوص را جدی گرفت.

وی یادآور شد: عمده ترین راه های پیش گیری از بیماری شامل، ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در شرایط یخچال، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛ کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم پاشی دوره ای علیه انگل های خارجی دام است.

داهیم از عموم شهروندان خواست گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی بوده تهیه کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا