اخبار
کد خبر : 7853 ۱۳۹۸/۰۳/۱۸   ۱۹:۳۲:۳۶

در مقایسه با سال گذشته؛
تراز دریاچه ارومیه ۱۰۶ سانتی متر افزایش دارد

 

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر (تالاب بین المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۹۱ سانتی متر رسیده، گفت: افزایش تراز دریاچه ارومیه به عنوان یک حوضه آبی بسته همزمان با فصل گرما متوقف می شود و تا حدی نیز کاهش می یابد.

فرهاد سرخوش در گفتگویی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته نیز ۱۰۶ سانتی متر افزایش داشته است، بیان کرد: ارتفاع نگین آبی آذربایجان در مقایسه با کمترین تراز ثبت شده برای آن بیش از یک متر و ۸۹ سانتی متر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه به بیش از سه هزار و ۲۴۶ کیلومتر مربع رسیده است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته ۸۴۴ کیلومترمربع افزایش دارد.

سرخوش دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه طی سال جاری را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد و افزود: با حل شدن نمک ها در آب، دریاچه ارومیه در بسیاری از نقاط عمیق تر شده است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: امسال چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه گستره کنونی دریاچه ارومیه به سه هزار و ۲۳۱ کیلومترمربع رسیده است، گفت: این رقم در همسنجی با روز مشابه سال گذشته ۸۲۹ کیلومتر افزایش یافته است.

عقیل اقدسی روز شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به اول مهر سال ۱۳۹۷ (سال آبی) نیز یک هزار و ۵۰۸ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

وی حجم کنونی آب دریاچه ارومیه را ۵.۲۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این مقدار بیشترین حجم در ۱۰ سال گذشته بوده و بر این اساس حجم آب دریاچه در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۲.۹۷ میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

اقدسی ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نیز اکنون ۱۲۷۱.۸۹ متر است که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۱۶۲ سانتی متر افزایش دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا