اخبار
کد خبر : 784 ۱۳۹۴/۰۷/۱۹   

محصولات غذايي تقلبی بلای جان امنیت غذایی مردم

تقلب گسترده در بازار مواد غذایی، موج بی‌اعتمادی مشتریان را به دنبال داشته است به طوري كه این تقلب‌ها به موارد جزیی و کم‌اهمیت خلاصه نمی‌شود و متاسفانه در غیاب نظارت‌های کارآمد، گاهی اخبار هولناکی از پدیده تقلب در بازار مواد غذایی شنیده می‌شود. در این شرایط سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلب‌هایی می‌زنند که این روزها نگرانی‌های جدی برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است

به گزارش ناي قلم، به نظر مي‌رسد حلقه مفقوده این بازار، نظارت‌های قانونی است که اجرا نمی‌شود. براساس قوانین موجود ناظران آزمایشگاهی کارخانه‌های تولیدی نباید در استخدام مالی کارفرما باشند و باید حقوق خود را از نهادی مستقل دریافت کنند. ولی این قانون سال‌هاست که در ایران رعایت نمی‌شود و در بسیاری از موارد کارکنان و متخصصین آزمایشگاه‌های کنترل کیفی کارخانجات حقوق خود را از کارخانه‌دار دریافت می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که کیفیت فدای ارتباط مالی کارفرما و ناظران شود.

يکی از این محصولات غذایی، آبلیمو است که چند سالی است حرف و حدیث‌هایی در سلامت آن به وجود آمده و مردم را در خرید دچار شک و دودلی کرده است. البته این شک و شبهه‌ها هم زمانی که مسئولان به آن اذعان می‌کنند، به یقین تبدیل می‌شود و حساسیت بیشتر مصرف‌کنندگان را نیز در پی دارد. تولید آبلیمو با کاه، اسید سیتریک و اسانس، دیگر یک شایعه نیست و شوربختانه بازار پررونق و فریبنده آن سال‌هاست به وجود آمده و عده‌ای نیز از این راه و در نبود نظارت های سختگیرانه دستگاه‌‌های مربوط و مسئول، به سودهای کلان رسیده‌اند. البته باید حساب این نوکیسگانی که به بهای سلامت افراد جامعه، به نان و نوایی رسیده‌اند را از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع پاکدست و با وجدان جدا کرد، گرچه در هر آتش سوزی « خشک و تر» با هم می‌سوزند.

از اين ها كه بگذريم با توجه به اينكه به گفته متخصصان بزرگ‌ترين مشكل مربوط به سلامتي در جامعه ما ناشي از تغذيه اشتباه و ناسالم است و آمار انواع بيماري‌ها خصوصا سرطان به دليل تغذيه نامناسب بالا رفته است؛ نمي‌توان نقش محصولات تقلبی را در سونامي سرطان ناديده گرفت. موضوعي كه حتي مي‌تواند سلامت نسل‌هاي آينده را هم تهديد كند.

به نظر مي‌رسد "برندسازی" يكي از راه‌هاي ارتقای کیفیت محصولات است چرا كه با برندسازی محصولات اصیل از تقلبی شناسایی می شوند و مردم انتخاب بهتری خواهند داشت.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا